AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.376

Generatorfel? Glapp? E34

Sida 1 av 2
Hej
Var med om en konstig, och kostsam, sak igårkväll. Körde på motorväg när bilen bara dog efter ca 5 mils körning. Började med de klassiska generatorfelssymptomen, batterilampan lös svagt, ABS-lampan blinkade till då o då, följt av att all elektronik sakta blev svagare o dog, strax därefter dog motorn. När bilen stått vid vägkanten några minuter så var elektroniken som vanligt, men inget liv i startmotorn. Så det blev att ringa bärgare som ville ha 2000 spänn, dyraste kortresa jag nånsin gjort haha.
Idag hämtade jag några saker som låg i bilen, och kunde såklart inte låta bli att vrida om nyckeln. Startade direkt, med all elektronik på full nivå. Blev såklart positivt överraskad, men har inte vågat köra ifall den skulle dö igen.
Var säker på att generatorn lagt av, men detta verkar ju helkonstigt, iallafall för mig. Vad säger ni som har kunskap? Kan det vara så enkelt som ett glapp nånstans? Vill ju såklart veta så mycket som möjligt innan jag kontaktar verkstad, och jag är den enda i bekantskapskretsen som kan något lite om hur bilar funkar, och ens har en. Så har ingen som kan ge sin uppfattning eller bogseringshjälp - vilket gör att ni är mitt enda hopp.
Glömde skriva att det är en M50-motor. Enormt tacksam för tips!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har du någon voltmeter så du kan mäta laddningen när du har igång bilen? Kolla batteriets och generatorns kabelskor så dom sitter ordentligt..mät även batteriet när bilen är avslagen..

//Roffa
batteriet har "återmämtat" sig över natten därför gick den igång dagen efter,samma sak hände med min e39 .dessvärre var kolen i generatorn så nernötta i kollektorn(tror det heter så) så att en utbytes generator var ett måste för mig,,det är nog bara bara nya kol som behövs för dig,,,och eventuellt ett nytt batteri
lycka till ;)

har det hänt 2 gånger händer det en 3e gång
Tack för svaren!
Har tyvärr ingen möjlighet att mäta, men ser bra ut runt batteriet om inte annat.

Ok, låter som det blir lite billigare än helt generatorbyte då, vad får man räkna med att det kommer att kosta?
Hur långt vågar man köra? Tror ni det räcker till att ta sig till verkstad utan risk att den stannar efter några meter?
jag körde 2 mil till min verkstad (englunds i luleå) men tog det lungt med stereon och halv ljuset;)
kolen skulle gå på en 5 hunka att byta.(blev tyvärr generator byte som sagt:(
men batteriet ditt har nog fått kämpa på ordentligt utan bra laddning så det kan också vara på upphällning

2 mil hade räckt för mig att köra lokala ärenden, så kunde man varit säker på att den klarade det varje gång hade jag inte gjort nåt åt den hehe.

Oj här var det bäddat för dialektal missuppfattning , menar du 500 eller 5000? :P
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
500 hunka = 500kr är min uppfattning =)

//Roffa
Låter nästan för billigt haha, men ok tillkommer arbete så vad kan det hamna på totalt? På ett ungefär så jag inte blir blåst. Och när jag ändå frågar, nån som kan tipsa om en bra o billig verkstad (dvs inte Jarls) i 042-området?
kolen är nästan gratis så om en verkstad byter dom åt dig
så tar det 10 minuter,,så det borde inte gå på mer än 500-700 spänn tillsammans:)
ring och kolla hos en auktoriserad bmw verkstad kontra din närmsta ok-verkstad typ,,,eller så ringer du någon bil-el verkstad och lyssna av
(blev många verkstad det där:)

Tackar för hjälpen! Var beredd på att detta skulle kosta i närheten av vad bilen är värd, men blir ju som en oljeservice ungefär så får vara nöjd trots dom sura bärgarpengarna :)
En följdfråga. Har läst några andra trådar om generatorproblem, och verkar som det finns modeller där det inte går att byta kolen? Hur ver jag vilken modell jag har?
Körde till närmsta verkstad idag. Där mätte dom laddningen, samt battericellernas hälsa. Allt var helt normalt, och mekanikern kunde inte förklara vad som skulle kunna vara fel, biltemabatteri var hans enda gissning. Lät iallafall dom behålla den för att kontrollera laddningsregulatorn och kolen så att man kan utesluta det helt.
Nån som har nån idé om vad det kan vara om det inte är generatorrelaterat? Vad säger jag till verkstaden om dom föreslår nåt ingrepp som jag tycker låter ologiskt?

Tilläggas kan, som jag inte tänkte på förrän idag, är att tomgången känns lite annorlunda än normalt. Den håller normalt varv, och ligger stabilt, men känns ändå som det tänder onormalt, känns som det går lite råare.

Kom igen, måste vara fler än splitvision som har en åsikt! ;)
hmm,,skriv vad det var för fel sen när du vet,,,sätter en hunka(dvs ett hundra riksdaler) :) på backströms reläet ;)

hmm,,skriv vad det var för fel sen när du vet,,,sätter en hunka(dvs ett hundra riksdaler) :) på backströms reläet ;)

Laddningsregulator inkl kol (en enhet, byts tillsammans) kan ge detta symptom. Generatorn i övrigt bör ses över samtidigt, renblåsning, koll av lager, svavning av släpringarna osv. Standard procedure.

FP
Blev byte av hela generatorn, till en nästan ny begagnad.
Så trött jag är på gamla bilar, kan man inte meka själv, eller vet nån verkstad som kör utan kvitto så håller det inte, ett par verkstadsbesök o man är snabbt uppe i vad bilen är värd. Nä, dags att frångå min princip om att aldrig låna pengar till bilköp, nu blir det lågmilad E39 istället.
ja det var ju som faan,,
trött man blir trött,,

Johns att köpa en lågmilad e39 kommer ej ge dig mindre besök hos meken eller en fetare plånbok.

E39 är en gammal bil som måste servas även den.
Vad menar du? En nyare bil som är välskött med färre mil på mätaren har självklart inte samma behov av nya delar hela tiden, den är ju inte utsatt för lika mycket slitage så ser inte logiken i ditt resonemang, eller menar du att E39 håller så mycket sämre kvalitet än E34?
Sen är det stor skillnad på att serva och att behöva byta vitala delar för att den ens ska fungera.
Klart att man kan råka ut för missöden med en nyare bil också, men känns inte lika bortkastat att lägga pengar på reparation.
Är man ute efter fetare plånbok ska man inte äga bil ö h t, fattar inte alls vad du vill ha sagt med ditt inlägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.