|
|
|
|---|---|
| alla vi här inne älskar bmw,men är det nån som kan/vet historien om bilmärket..när börja allting o vem är mannen bakom allting?? | |
| det börja med flygplan.så långt vet jag... | |
| ja dom började väl med att bygga motorer till flygplan!? och efter kriget så har jag för mig att dom inte fick sälja sina produkter på x antal år som straff för att de levererat till den tyska krigsmakten. skall tilläggas att jag kan inte garantera till 100% att det är så men det är vad jag hört iaf | |
|
Här är en stunds läsning om BMW:s historia. Länk M. Pedersen |
|
Scheckheft |
Hej Innan vi har en massa inlägg med tyckanden så finns det utmärka resurser på nätet för den som vill fördjupa sig i ämnet: Länk Länk Sedan finns böcker att köpa: Länk Eller så går du till ditt närmaste bibliotek. De kan med all säkerhet skaffa fram det du behöver och vill ha. Mvh Scheckheft |
|
Wikipedia är roligt och uttal än mer. Jag misstänker att de tyskspråkiga reagerar på detta citat från Scheckhefts länk till Wikipedia (som trots uttalet var intressant): The initials BMW are pronounced "bay emm vay" in German. Möjligen vore uttalet korrekt om tyskar talade någon slags skånska. :) Mvh Mikael |
|
| bay emm vay. lol. | |
|
BMW har haft många vändor. Jag skulle påstå att det är ekonomin som var det riktiga strulet. Deras bil produktion började i stor utsträckning med att sälja engelska plagiat då dom inte hade egen teknik. Länk Det är nog den jag har hemma. Mycket bra läsning (för att det handlar om BMW =). |
|
| BMW som bilmärke började i alla fall med licenstillverkandet av den engelska bilen Dixie. | |
| ... och för tack att ha levererart till tyska krigsmakten fick dem även använda judiska slavar under krigsperioden | |
|
Det är inte för inte som man har en flygplansproppeller som loggomärke på bilen hehe. BMW e lag |
|
rsarits |
Det finns en bok som heter historen om BMW, jag fick den i 40-års present, och den är mycket underhållande, och den börjar från början. |
|
Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.