AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
981

någon som vet historien om bmw?

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
alla vi här inne älskar bmw,men är det nån som kan/vet historien om bilmärket..när börja allting o vem är mannen bakom allting??
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det börja med flygplan.så långt vet jag...
jp
464
jpn
523im -99
ja dom började väl med att bygga motorer till flygplan!? och efter kriget så har jag för mig att dom inte fick sälja sina produkter på x antal år som straff för att de levererat till den tyska krigsmakten. skall tilläggas att jag kan inte garantera till 100% att det är så men det är vad jag hört iaf
Här är en stunds läsning om BMW:s historia. Länk

M. Pedersen
Scheckheft
Hej
Innan vi har en massa inlägg med tyckanden så finns det utmärka resurser på nätet för den som vill fördjupa sig i ämnet:
Länk
Länk

Sedan finns böcker att köpa:
Länk

Eller så går du till ditt närmaste bibliotek. De kan med all säkerhet skaffa fram det du behöver och vill ha.

Mvh
Scheckheft
Wikipedia är roligt och uttal än mer. Jag misstänker att de tyskspråkiga reagerar på detta citat från Scheckhefts länk till Wikipedia (som trots uttalet var intressant): The initials BMW are pronounced "bay emm vay" in German. Möjligen vore uttalet korrekt om tyskar talade någon slags skånska. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
bay emm vay. lol.
BMW har haft många vändor. Jag skulle påstå att det är ekonomin som var det riktiga strulet. Deras bil produktion började i stor utsträckning med att sälja engelska plagiat då dom inte hade egen teknik.

Länk

Det är nog den jag har hemma.

Mycket bra läsning (för att det handlar om BMW =).
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
BMW som bilmärke började i alla fall med licenstillverkandet av den engelska bilen Dixie.
... och för tack att ha levererart till tyska krigsmakten fick dem även använda judiska slavar under krigsperioden
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Det är inte för inte som man har en flygplansproppeller som loggomärke på bilen hehe.

BMW e lag
rsarits
Det finns en bok som heter historen om BMW, jag fick den i 40-års present, och den är mycket underhållande, och den börjar från början.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.