AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.867

Samma gasdämpare (till bakluckan) till Z3 coupe som till E36!?

Hoj!

Undrar om någon av er vet om gasfjädrarna/dämparna till bakluckan i z3 coupe är samma som de som sitter i en e36 - eller kanske rent av likadana som i e46!? Hittar bara fjädrar till e36 o. e46 - ej z3 coupe...

Tacksam för svar!

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
Punkt 9 i länken.
Länk

Det verkar inte vara samma när jag jämförde lite snabbt.

"M Needs No Gimmicks"
Nej, uppenbarligen inte - undrar dock om de går att få tag på någon annanstans än just bmw..? De vill ha 900 kr... =(

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Det kan du säkert få tag i BILTEMA säljer och ELFA har ett stort system det gäller du vet vilket kg brukar stå på dem i Newton, och vilken längd den har. På ELFA är gasdämpar gängad i båda ändarna och sen kompletterar man med lösa "ändar" som man vill ha det. Biltema har färdiga satser för resp bilmodell finns för 3 och 5 serien när det gäller BMW 299kr maxpris annars verkar 159kr vara ett standardpris de kör med .Jag säker du kommer billigare undan på det sättet börja med o gör ett studiebesök hos Biltema med din begagnade gasfjäder kanske något annat bilmärkes fjäder passar? Lycka till. //Z3Kent.

Min bil 2007
Länk
På realoem står det 280N och längd har du ju från dina gamla.
Annars kan du gå in på din lokala momentum handlare
Länk Dom kan nog få fram det som behövs.

Chilly

"M Needs No Gimmicks"
Tackar för de utförliga svaren, killar! De var mkt givande! Hör av mig när jag fått tag dämparna!

///Anton

be
18
beitho
Z3 Coupe -99
Hej!

Var inne på BMW i Lund och de ville ha 300kr stycket. Frågade även på Mekonomen de ville ha 260kr styck.

/beitho
Sjukt att det kan skilja sig så mycket; 600 kr paret i Lund och 900kr paret i Linköping... Visst kanske vissa prisskillnader kan förekomma - men 35 % i skillnad är relativt mycket...

I dag hittade jag äntligen dämparna, precis som "beitho" sa, kostade de 260 kr stycket på Mekonomen vilket jag tycker var överkomligt i förhållande till BMW;s priser... Tack för den goda hjälpen! ///Anton

Köpte som sagt dämparna på Mekonomen då BMW inte kunde få hem dämparna i tid (!), nu visar det sig dock att dämparna enbart passar till roadster trots att Mekonomen hävdade att de både skulle passa roadster OCH coupe... Tyckte det lät lustigt men det var så dem sa...

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej Tvesovla! De har så rätt de kära Mekonomen de du ska ha är på 280N och de som sitter på Roadstern är det mera fjång i hela 580N det enorm skillnad mer är dubbelt på varje sida sätt inte i den i din coupe för då risk att du har sönder något! Åk till BMW prata med dem igen ge dem art.nr: 51 24 8 399 296 de ska inte kosta mer en 300kr per styck tycker jag du måste ha fått ett felpris eller fel artikel. De som sitter i roadstern heter 51 24 8 399 087. De har en slaglängd utfälld på ca 220mm, cylinderns ytterdiameter ca 18mm och de håller ungefär samma prisklass. Jämför värdena mot dina cylindrar som satt original i coupèn. Och sen bums till BMW och få ett bättre pris. Lycka till //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Tack, Z3kent för det utförliga svaret!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.