AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.059

vad betyder "Reifendruck-control RDC"?

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
har skaffat mig en trevlig 530 diesel 01, köpte den idag och naturligtvis som måste nån lampa börja lysa av nån anledning, den lyser efter ca 20 då man kör med bilen, har kollat manualen och den lampan som lyser kallas på tyska för Reifendruck-control RDC ??? Vad är detta för nått? MKt tacksam för hjälp

BMW its a ride not a car
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Däcktrycket??

Mvh Anton
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Däcktrycket kontrolleras genom att ABS-givarna jämför rotationshastigheten mellan hjulen. Lågt däcktryck ger minskad rullradie och högre rotationshastighet. Olika däck eller stor slitageskillnad skulle kunna lura systemet också.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fel av mig. På din bil bör det sitta en sändare på varje hjul som mäter trycket.

AE
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
tack för hjälpen, har en fråga till, det är så att karossen har gått 33.000mil, men motorn är utbytt och har gått 10.000 mil, vet ni nån som kan ändra dpm 33.000 till 10.000 mil på displayen?? tacksam för svar

BMW its a ride not a car
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan du hoppa upp och sätta dig på att det finns dom som kan, men det är inga som jag skulle umgås med. Tycker du skall behålla den mätarställning bilen har. Har du kvitton el annat som styrker motorns miltal är det ju en ärlig bil. Att ändra miltalet i displayen är vad jag förstått ganska enkelt. Att ändra miltalet som lagras i ljusmodulen och den som kommer upp om man kopplar upp bilen mot en diagnosutrustning/dator, är lite bökigare men många mindre seriösa importörer bl.a verkar klara även det med glans. Kräver omkodning för att modulerna skall känna att de tillhör rätt bil så att säga.

AE
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Motorn har gått 10000, säger du. Men lådan då, och bakaxeln, och styrväxeln, och hjulupphängningarna, och bromssystemet, och... och...?

Är det bara motorn som slits på många mil, menar du?
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
om man säger så här,,har ägt innan BMW bilar som har gått då ca 17.000 mil?? och denna har rullat 33.000mil och det märkst inte nånstans, jag blev paff när jag skulle titta på den, invändigt ser den ut som ny, allt ser nytt ut,,växellåda/bakaxel känns 110% kvitto finns på att motor är utbytt även pumpen. han som hade den innan var riktig BMW freak. Så han hade skött bilen.

BMW its a ride not a car
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Men hur får jag bort det här RDC som dyker upp ofta på instrumentpanelen?

BMW its a ride not a car
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
sitter det bmw orginalhjul på bilen? kanske har förra ägaren satt eftermarknadsfälgar och inte monterat givarna i de hjulen..

Lyser det en gul lampa?
Är det den gula lampan som lyser så prova med att pumpa däcken o se om den försvinner. Annars så prova med att, efter pumpning, att sätta bilen i radioläget och håll inne RDC knappen några sekunder så ska systemet ställa in sig efter så mycket luft som är i däcken, och den bör sluta lysa.

lycka till!

// M.V.H. Daniel
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
tack daniel..

BMW its a ride not a car
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.