|
|
|
|---|---|
|
Är det svårt att byta motorfästen på min bil? Krävs motorlyft....måste man skruva bort mycket delar för att komma åt? | |
|
Det högra är enkelt att byta men vänstra är inte lätt att komma åt. Vid första anblick så ser det omöjligt att komma åt den övre muttern. Man måste demontera generatorn vilket medför lite demontering av diverse andra grejer nere vå vänstra sidan om motorn, mm för att komma åt med konventionella verkyg. Jag gjorde ett specialverktyg så att jag kunde skruva loss den övre muttern underifrån. Jag kan maila bild på verktyget om du vill ? Man behöver en domkraft för att lyfta motorn en sida åt gången för att byta mototfästet när man lossat skruvarna. Har du gynekologtalanger så underlättar det. Kolla också in Länk olbo www.bmw.isgreat.net |
|
|
Det vore super sjysst om jag fick se bilden! peter@kod.nu |
|
|
hmm jag skulle gärna vilja ha bilden också. |
|
|
Olbo, tror du att man kan få ta del av ditt fiffiga verktyg innan helgen? |
|
|
Skall försöka hinna med det i kväll, kan ej garantera.... olbo |
|
|
Har gjort en länk på sidan www.bmw.isgreat.net där det finns en bild på verktyget. Verktyget hjälper men det är mycket trångt att komma åt. Man kan bara röra skruven några grader innan man måste flytta om verktyget för att kunna skruva lite till osv... Lycka till ! Olbo |
|
|
Supersjysst Olbo! Tack! |
|
|
Olbo, ditt verktyg fungerade utmärkt! Vi fick flytta lite på generatorn men sedan gick det att komma åt. Tack igen! |
|
|
Lämnade in Alpinan (B10 4,0) för byten av motorfästen, gummilager för automatlådan, upphängning av avgassystemet. Nu sitter allt som om det vore nytt och hela kalapset kostade 4600 SEK med BMW:s rabattkupong. Nu känns allt oerhört tajt - hjulupphängning etc. är bra sedan tidigare - och bilen känns åter som ny på alla underlag o alla gaspådrag. Det var väl värda pengar... PeHå |
|
|
Vad är mest troligt om en bil vibrerar vid gaspådrag, speciellt på 1:an 2:an? Är det troligt att det är det som PeHå nämnde eller kan det vara något annat, mycket dyrare? Bilen jag funderar över är en 540i -97. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.