AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.424

Bilprovningen missade ett par fel på min bil.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Igår besiktigade jag 523:an, han glömde (eller sket i) att kolla höjdinställning på strålkastare (XENON=Viktigt). Kom jag på sen när jag körde därifrån. Fick beröm för bilen i.a.f.

Idag, körde dit med halvkall E30, 318 (Jag har 700m till Aröds SBP från mitt jobb), påpekade att avgasvärdena kanske blir bättre om vi värmer upp lite till. Såfort han fick ner HC till 098 (100 är max) så godkände han det. Tycker det är kasst, jag får försvara detta nu när jag ska sälja bilen.

Hursomhelst missade han skyltbelysning ur funktion pga. diodlampjävlar som inte håller för förmodligen spänningspikar, jag hann inte sätta dit vanliga lampor. Han berömde bilen i.a.f.

Ja ja, ingen är perfekt. Men det är lite "hejkonbejkon"

Mvh:

Zoltan
Amethyst
Så du klagar på att din bil gick igenom, intressant. Bara att påpeka felen du vill de ska underkänna om du vill ju.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Haha...

"Avgasvärdena kanske blir bättre om vi värmer upp". Ja, kanske. Det enda vi vet säkert är att om du FIXAR FELET så blir det garanterat bättre, och så slipper du "försvara det" när du säljer bilen...
Ao
50
Aouseus
320 -99
Först när katalysatorn nåt optimal temp stämmer allt, inte många äldre bilar som jag skulle vilja påstå har "bra" avgas-värden när den är kall men så fort det blivit varmt så...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
enor: Vi jobbar med motoroptimering, bl.a. (inte jag direkt men min kollega) och han ÄR EXPERT på motorstyrning. En kall motor har taskiga värden, de blir först bra när optimal avgastemp mm. är uppnådd. Inget fel på min bil!!! Kom inte o säg att det är fel på den, jag kan mäta HC/CO på jobbet....

kolla sist (mindre än 1 år sen) Länk

Ni har nog inte fattat poängen med mitt inlägg.

Vad jag menade att jag ville värma upp den ordentligt (hann inte före) men han sket i det, när han kopplade på mätutrustningen så dalade värdena i rask takt när han gasade (o temparna steg), men han lät inte de dala hela vägen ned, han stängde av så fort de passerat gränsvärdena o snackade mobil istället...

Jag klagar inte, jag tackade!

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Den är ju godkänd! Vadå fixar felet? vilket fel? :))))

Kolvätena är ju fler vid fetare blandning pga. kall motor (kallstart)...

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vid en kontrollbesiktning kontrollerar man om avgasvärdena kan komma ner på en godkänd nivå eller inte, inte hur bra de kan bli under optimala förhållanden. Det skulle vara ohållbart att varmköra alla bilar med målet att få perfekta avgasvärden. Vill man veta hur bra avgasvärden bilen har under optimala förhållanden kan man mäta det själv, vilket du uppenbarligen inte har några problem med.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nej, jag vet Jeppe. Tycker bara att det är konstig metod att det är upp till kunden själv att se till att komma med en optimal förutsättning...

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Hur tycker du det skulle vara istället?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vet ej, det är inte min uppgift att planera era rutiner, jag har nog med våra rutiner.

Men jag vet att det är ungefär som vi tänker, kunden ansvarar själv att rätt provobjekt anländer med de rätta förutsättningarna. I vår värld är det dock provaren som får jaga rätt på allt i slutändan.

Jag ska inte klaga, 523:an besiktigades av en mycket trevlig och kunnig tekniker, han kanske såg att lysena var rätt eller att dess automatiska höjdreglering fungerar.

Jag ska vara nöjd, jag har inte fått en enda anmärkning sedan 1994 (det på en GSi). Mycket bra!

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.