AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.489

Knäpp vindrutetorkare bak på en E46 Touring.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Min torkararm bak stannar ungefär "klockan 11" på bakrutan, den pekar alltså snett uppåt. Jag har sett andra bilar där pekar åt "klockan 9" vilket jag antar är korrekt.

Tidigare ägaren sa att han hade haft inne bilen för ett motsvarande fel fram så detta är säkert ett vanligt fel. Vad är det som går sönder? Det måste vara någon sensor eller liknande eller?
Det är nog axeln som går genom rutan som behöver smörjas alternativt bytas ut. Det är ganska vanligt att detta händer. Om du öppnar glasrutan och känner på torkarmen, går det lätt att dra den fram och tillbaka över rutan? Är den trög så gör du nog bäst i att byta axeln. Har för mig den kostar 500-600kr hos BMW och är ganska enkel att byta själv.
So
90
Solly
325ik Cab-87
Hej,

Hjälpte en kompis och fixade hans baktorkare på vw som levde eget liv.Vi tog isär torkarmotorn och där hittade vi bara massa fett som hade blandat sig med vatten och rost.

Vi tvättade rent allt med bensin,sprayade all kontakter med kontaktspray och
la in nytt fett på plastkugghjulen.

obs!!! kontrollera att spolarvätske slangen sitter i och inte glappar.

den funkade som ny igen.

ELLER så köper du en torkarmotor på skroten och monteerar men då kanske råkar för samma symptom igen snart ;)

Lycka till

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ok! Tackar för dessa tips!
Det brukar inte vara motorn som krånglar på e46:an utan det är axeln genom bakrutan som kärvar fast. Har själv bytt den på en e46 touring -03.

Om torkararmen går trögt när du öppnat bakrutan och försöker rotera den för hand så är det axeln som behöver bytas eller om du kan smörja upp den. Går denna lätt så får du kolla mer på det som Solly skriver.
na
630
navi
BMW325xi -06
Som Chris87 säger, jag är inne på min 2:a E46 Touring och har fått byta axeln en gång samt haft isär och smort upp flera gånger då torkaren bara stannat. Lättast är som sagt att öppna överdelen av baklucka och känna hur trögt torkaren går. Den ska inte gå trögt alls. Se upp för att spruta in 5-56 och dylika medel då de bara tillfälligt löser problemet några dagar och sedan blir det ännu värre än tidigare. Plocka loss axel, gör rent överallt och smörj upp odentligt med ett bra fett, så brukar det fungera igen.

Det är inte samma fel som på framtorkaren du beskrev i början.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Efter en närmare inspektion är det såsom de flesta av er beskriver: Axeln. Det verkar vara en relativt enkel match att smörja upp den, vi får se hur det går för mig.

Vid vilka tillfällen måste den bytas? Är det när den fullständigt har beckat igen?
na
630
navi
BMW325xi -06
Om du inte får ordning på den efter att ha smörjt upp den så är det läge att byta.
Har haft lös min för rundsmörjning ett par ggr och har lite info om detta här: Länk

/ Micke

I'm a true believer Yes I am
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag gjorde ett mektips på detta för ett tag sedan.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.