AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.353

Vilka gummibussningar brukar gå på en E46? Länkarmar?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag letar efter källan till ett klonkande ljud på min 318. Ljudet har jag hört mer eller mindre ända sedan jag köpte bilen.

Beskrivning av ljudet: Hörs mest (kanske till och med enbart) i låga hastigheter, lägre än 30 km/h. det klonkar vid mindre ojämnheter i vägen, till exempel när jag går över ett brunnslock. Jag upplever att ljudet uppstår vid ojämnheter som bara påverkar ena sidan av bilen, vänster eller höger. Krängningshämmarna? Kör jag över ett farthinder låter det oftast ingenting. Jag har inte lyckats lokalisera om ljudet kommer från fram- eller bakvagnen men jag kan höra ett klonk från framvagnen när jag gungar bilen från utsidan.

Finns det tips på vad som brukar gå på en E46? Vilka gummibussningar har ni andra bytt?

Vilka symptom ger slitna spindelleder (länkarmar) fram? Det är ju ett extremt vanligt fel annars.
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Jag hade ett liknande problem. Det var ändå dags för en insp2 och bad dom kika på missljudet. Då hade ett bakvagnsfäste gått igenom plåten och den andra höll på att spricka :) fick världens chock.
BMW tar på sig reparationerna, och verkstan som gör jobbet sa att dom har fixat ett gäng e46 med garanti med samma fel.
Finns mer att läsa på:

Länk
Länk

Hoppas du inte har samma fel, men kan va värt och kika på iallafall.
Jag har bytt båda bakvagnsbussningar på min. Det märks rejält när de går sönder. Ratten blir sned och det låter hemskt när man kör över minsta ojämnhet. Jag har också bytt båda krängningshämmarna fram. Det hörs att de glappar när man kör över ojämnheter men inte alls så mycket som när bakvagnsbussningarna släpper.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Bakvagnsbussningarna bytte jag på min E36 för ett par år sedan. Det lät rent för jävligt när de tog slut, man trodde hela bilen skulle rasa i bitar. Så illa är det inte nu.

Krängningshämmarna låter troligare speciellt eftersom ljudet är som värst när bilen kränger. Det skulle väl även kunna förklara att det bara låter i låga farter, i höga farter "rollar" ju inte bilen särskilt mycket.

Jag var visserligen under bilen och ryckte i krängningshämmarna men jag lyckades inte upptäcka något glapp. Hur kan man säkerställa att det är där felet ligger?

Jörgen L: Hörde du att det knakade när du gungade din bil fram och tillbaka? Min knakar/klonkar lite där fram när jag tar tag i en rail och gungar.

Frallan82: Efter vad jag har hört så drabbar det felet enbart tidiga E46 (98-01). Och det är jag tacksam för... =)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Angående krängningshämmaren: Vilka delar är det man byter: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pos.5 är en frekvent utbytesdel, med en kulled i var ände som blir glapp. Sitter i otacksam miljö med salt och stensprut. Pos.2 kan bli glapp, men kanske mer på bilar med hög ålder/miltal.

AE
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Angående bakvagnsfästet är det väl bara E46 från -98 till Augusti -00 som har problem?

Jag gissar på krängningshämmare. Annars får du ta fram stetoskopet och leka doktor... Det är ju inte omöjligt med en taskig spindelled men det borde visa sig i högre farter. Det gjorde det i alla fall för mig.
Jag gungade aldrig min bil fram och tillbaka. När en bakvagnsbussning gick sönder åkte jag till min lokala verkstad och beställde tid för byte. Mekanikern böjde sig ner och tittade under bilen framför balhjulen. Då kunde han se vilken bussning som hade släppt. När jag fick tillbaka bilen efter reparationen fanns det fortfarande kvar ett glappljud under bilen. Jag åkte tillbaka till verkstaden som hissade upp bilen och konstaterade att det var glapp i krängningshämmarstagen. Efter att dessa bytts blev bilen tyst. Det finns ett mekartips under Gör-det-själv om hur man byter krängningshämmarstag på E46.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tackar för alla tips!

Jag blir mer och mer övertygad om att det är krängningshämmarstagen. Hur kan man göra sig övertygad om att så är fallet? Ta en rörtång och försöka röra på den?

Jörgen L: Var det krängningshämmaren bak som strulade för dig?
Det var krängningshämmarstagen fram. Kostar ca 300 kr st.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
För info: Bytte krängningshämmarstagen fram vilket löste mina problem.
fy fan..köpte min e46 15/11 och jag ångara mej redan nu när jag läser detta om e46..har samma problem.. nej blää för e 46

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.