|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Regelverkat börjar klarna, även om jag fortfarande inte förstår syftet med tolvmånadersregeln. Jag menar att den är begränsande. Varför skall staten lägga sig i hur många bilar jag vill ha och varifrån jag köper mina bilar? | |
|
12-månadersregeln finns för att inte privatpersoner skall trycka in en massa bilar på marknaden som inte uppfyller reglerna och tagits in på undantag Hade privatpersoner tvingats följa samma regler som bilhandlarna där "eget bruk" inte är möjlight skulle det i princip vara omöjligt att importera icke USA-bilar alls ! |
|
|
Ditt exempel pekar på det som jag menar är problemet. Jag förstår inte varför skall staten begränsa mig i den bil eller de bilar jag vill importera? Du talar om att "trycka in en massa bilar" och hänvisar till "reglerna". Så vad är det då för regler som är så oerhört viktiga att man bara får importera bilar med tolvmånadersintervall? Som jag förstår Vägverkets föreskrifter så räcker det med att en reflexanordning inte är av godkänd typ - eller har jag förstått "reglerna" fel? |
|
|
Eu har fastställt en massa "regler" för vad dom anser är bilar som är tillräckligt säkra för att få rulla på vägarna i Europa och gemensamt betämt att olika säkerhetsdetaljer på bilarna som säkerhetsbälten, krock-kuddar, belysning, avgasrening, bromsar etc etc skall vara testade och cedrtifierade enligt EU-regler och därigenom EU-märkta EU-helbilsgodkända bilar är till 100% därigenom klara enligt dessa regler och får föras mellan gränserna i EU utan problem För att göra det över huvudtaget möjligt att t.ex importera en bil från USA som av naturliga skäl inte är EU-certifierad och kanske till och med inte ens utrustad med rullbälten och katalysator har man i olika länder i EU fastsällt undantagsregler för att privatpersoner skall kunna för "Eget bruk" ta hem bilar de vill så de kan njuta av dom hemma Däremot vill man inte att hur många som helst av dessa undantagsbilar, som inte fyller säkerhetsbestämmelserna i Europa, skall kunna tas in utan minsta begränsning så för att göra både privatpersoner och säkerhetstänket i Eu nöjt har man satt begränsningen på en undantagsbil per 12 månader per person Personligen är jag jättenöjd med denna regel. Utan den hade jag inte kunnat rulla i ett par riktigt trevliga muskelbilar under åren Behovet att kunna ta hem flera per år för att njuta av själv har jag lite svårt att inse. Att någon vill ta hem flera och sälja för att tjäna pengar på kan jag däremot naturligtvis förstå. Men det är just det "flödet" av okontrollerat antal bilar som inte uppfyller ställda säkerhetskrav man vill undvika för att hålla säkerheten på maximalt hög nivå i Eu men ändå låta privatpersoner kunna njuta av sina häftiga mindre säkra bilar. Om privatpersoner tycker att EU skall skita i att reglera säkerhet och liknande och var och en får göra totalt som dom själva vill leder nog inte direkt framåt i utveckling som du kanske kan förstå. |
|
|
Mixtus: Du ser det på fel sätt. Reglerna för eget bruk är en dispens från de regler som normalt gäller, det gör det alltså LÄTTARE att importera en bil som annars inte skulle uppfylla kraven. Jämför med reapris på ICA. Du får köpa hur mycket potatis du vill till ordinarie pris, men bara tio kilo till reapriset. Blir du då upprörd över att ICA ska bestämma hur mycket potatis du får köpa? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nej Jesperado, jag ser det inte på fel sätt. Jag ser det på ett annat sätt än du. Först och främst vänder jag mig mot bilden av att EU är bäst i världen på säkerhet. Man skulle dock kunna tro att EU är bäst efter att ha läst Tallvikings inlägg. Han antyder också att personer som jag – som alltså kritiserar tolvmånadersregeln – skiter i säkerhet och bromsar utvecklingen. Det stämmer inte. En annan sak som förvånar är Jesperados påstående om att reglerna är till för att gör det LÄTTARE att importera. Men snälla, Vägverket gör ju sitt bästa för att FÖRSVÅRA. Låt oss börja med lite historik. Redan för fem år sedan kom Vägverket med ett förslag som innebar att bilimporten från USA i princip skulle stoppas. Förslaget stoppades efter massiv kritik från flera motororganisationer. Vägverket påstod då att EU hade högre krav på säkerhet och miljö, utan att motivera det närmare. När Vägverket pressades i just denna fråga så kunde de inte lägga fram någonting som stöd för sitt påstående. Ridå alltså. Resultatet blev att Vägverket fick backa och Regeringen gav dem istället ett nytt uppdrag. Det nya uppdraget bestod i att presentera förenklade, långsiktiga och förutsägbara regler för direktimport för eget bruk och import i mindre omfattning av motorfordon från EU och tredje land. För några månader sedan kom så Vägverkets senaste alster. Inte helt oväntat så presenterar de en modell som försvårar import. Detta samtidigt som EU arbetar med ett nytt direktiv för rörlighet på fordonsmarknaden, bland annat för att skapa en gemensam fordonsmarknad mellan EU och USA. Vägverket föreslår bl.a. att nuvarande regler om import för eget bruk skall slopas. Det går att utveckla detta ytterligare, men tiden räcker tyvärr inte till. Det jag vänder mig emot är perioden tolv månader som jag tycker är alldeles för lång. Om Vägverket får som de vill så kommer dock denna regel försvinna och istället ersättas med ett förbud. Kanske tycker ni att det är bättre. (För övrigt ICA-exemplet pinsamt dåligt. Jag kan köpa potatis var jag vill. Som jämförelse finns det vara ett vägverk.) |
|
|
Mixtus: Under alla de åren jag sysslat med bilar och haft koll på reglerna för import har det bara blivit lättare med tiden. Oavsett vad Vägverket har haft för avsikter har reglerna gjort det lättare för gemene man att importera en bil till Sverige. Vad jag inte förstår är att du opponerar dig mot dispenserna som gäller för eget bruk, när det utan tvekan gör det lättare att importera ett fordon som annars skulle vara omöjligt eller extremt dyrt att importera. Precis som tidigare nämnts är denna dispens precis som namnet antyder ämnad för en privatperson som importerar en bil man själv avser använda. Med detta som bakgrund förstår jag inte att det skulle vara för snävt med ett tolvmånadersintervall mellan bilarna som kan falla under dispenserna. Om man absolut anser sig behöva byta bil mer än en gång per år, och absolut måste ta in en bil som inte uppfyller kraven som dispenserna ger lättnad från bör man också ha råd att betala för intyg, ombyggnader mm. Att jag skulle tycka det var bättre med ett förbud är en konstig sak att säga när det är du som propagerar mot reglerna för eget bruk, inte jag. Exemplet med ICA var tydligen inte lätt nog för att du skulle förstå tanken bakom det. Är det inte bättre att få ta hem en bil per år med stöd av dispenserna för eget bruk än ingen bil alls? Eller menar du att samtliga bilar som importeras skulle omfattas av dispenserna? Då kan man lika gärna tillämpa dispenserna som gäller för tullfri import på alla bilar som importeras, fullständig dispens från avgasrening osv. Detta skulle snabbt leda till en stark försämring av standarden på vagnparken, vilket knappast är önskvärt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att reglerna har förenklats är knappast Vägverkets förtjänst. De har ju gjort vad de kunnat för att försvåra och de visar det än en gång med sitt senaste förslag. Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att argumentera med dig (Jesperado) för du läser in saker som är helt felaktiga. Du hittar på saker som jag inte har skrivit. Du påstår att jag opponerar mig mot dispenserna som gäller för eget bruk. Du påstår att jag propagerar mot reglerna för eget bruk. Fel, fel, fel. Jag opponerar mig mot den (enligt min uppfattning) snäva dispenskatalogen i allmänhet och tolvmånadersregeln i synnerhet. Jag menar att de borde lättas upp (ännu) mer. Jag vill ha kvar reglerna om eget bruk, med en annan tidsbegränsning - om den över huvud taget skall vara kvar. När det gäller ditt ICA-exempel så känner jag igen ditt gamla vanliga sätt att argumentera: ”Är det inte bättre att få ta hem en bil per år … än ingen bil alls.” Nonsenspåståenden utan koppling till det vi diskuterar. Med ditt sätt att resonera så skulle man kunna argumentera för en begränsning på en (1) tv-apparat i varje hem med påståendet: ”Är det inte bättre att ha en (1) tv än ingen alls.” Tänk, ibland kanske finns det anledning att ifrågasätta våra myndigheter och de regelverk som finns. Inte bara stillasittande acceptera allt som beslutas. Allt är inte bra som beslutas av våra statliga verk. Något för dig att fundera på. |
|
|
Varför detta totalt blinda hat mot Vägverket som om dom är roten till allt ont i världen ?? Och varför är det så OTROLIGT HEMSK att bara få ta hem en bil till sig själv, som man inte har vinstavsikt med, var 12:e månad ?? Jag är absolut jättenöjd med gällande regelverk och mycket glad att det finns sådana undantag mot demokratiskt fastslagna säkerhets och miljökrav. |
|
|
Senast i raden av påståenden: Att jag har ett "blint hat" mot Vägverket och så tycker jag att det är "otroligt hemskt" med tolvmånadersregeln. Låt oss konstatera att vi har olika uppfattning om hur reglerna borde se ut. Det räcker så. Och snälla, sluta lägg påhittade saker i mun på mig. Tack. |
|
|
Det olika personer säger här tolkas olika av andra. Det är hur olika personer beter sig som leder till hur personer tolkas och uppfattas Det är inte alltid man tolkas på det sätt man vill Vill man hindra att tolkas olika finns det ett enkelt sätt. Att inte säga något |
|
|
Apropå Vägverket: Länk |
|
|
Efter att har skummat egenom tråden lite har jag två funderingar; Ponera att jag har importerat en bil från tyskland för 100k. Två månader senare säljer jag den för 150k. Är det olagligt då eftersom jag har gjort vinst på den? Får man allså inte sälja en importerad bil för högre än inköpspris? Är lite grön på importområdet men är lite nyfiken. Sen så undrar jag vad de är för lurt med den här annonsen Länk Logiken säger väl att den är alldeles för billig? Men vad är haken? |
|
| Prova att ringa Jebe och hör vad haken är. Varför kollar du på 520n? Han har ju för bövelen en M3 2007/09 för 25000 EUR. Billigare än så blir det inte..... | |
|
3D Pinball// Jag är inte helt imbecill. Fattar nog att det inte är seriöst/fake men när man kollar runt lite på mobile.de så ser man ju ofta annonser av den digniteten. Hur kan dom lura en? Är det genom förskottsbetalning eller? Varför tar inte mobile.de sånna annonser på mer allvar? |
|
|
fiddeson: En känd bedragare: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ingen begrensning! Men nån fattar vel nåt om du importerar 12 bilar i året? |
|
|
Vägverket har till uppgift att reglera vilka bilar som får importeras av tekniska/miljömässiga/säkerhetsmässiga skäl Skatteverket har till uppgift att se till att personer betalar skatt för näringsverksamhet. Att importera bilar med vinstintresse anses som näringsverksamhet av skatteverket redan vid första bilen. Sedan tas individuella bedömanden av dom från fall till fall så några fasta summor/procent/antal finns inte att gå på. Om du importerar 20 bilar i månaden och kan på ett trovärdigt och rimligt sätt visa skattemyndigheten att du inte tjänar pengar på det så är det helt OK Om du tar in en enda bil som du veckan efter tjänar 50000 kronor på att sälja får du nog mycket svårt att visa för skatteverket att det INTE är näringsverksamhet |
|
|
Det finns 3 krav för att något ska klassas som näringsverksamhet * Omfattning * Vinstsyfte * Varaktighet Precis som Tallviking beskriver så kan alltså 1 bil om året klassas som vinstsyfte medans 50 bilar om året inte gör det. Det beror på syftet bakom importen. Här finns SKVs information: Länk //Lövet |
|
|
Men om jag köper en bil för 50k i tyskland och säljer den för 70k här hemma. Ponera att jag kommer övrrens med köparen att skriva kvitto att den kostade typ 54k och får pengarna cash. Funkar det då? Natrligtvis sätter jag inte in mina 70k dagen efter på mitt lönekonto |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.