AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.001

E36 automat. Hård växling?

Ba
25
Baztard
BMW 325 E36
-92 Limo
Min automatlåda växlar, vad jag upplever, hårt mellan 2an och 3an. Det är främst vid lite kraftigare acceleration men även vid mjukare gas så växlar den märkbart hårdare där. Är det något man behöver oroa sig för?
Den är även lite seg att lägga i vexeln då jag lagt i driven, det tar nog iaf en sekund eller så innan den skickar i växeln.

Det är en 325a från 92 med 17000 på mätaren.

Vad jag förstått måste man riva av nedre delen på lådan för att byta/fylla på olja?

Tacksam för tips och förslag.
/ Jacob
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
byt filter i växellådan samt olja så bör det bli bättre,har du inte olje sticka på automaten får du riva underdelen för att komma åt filtret men inte för att fylla på det gör du med motorn i gång och trycker i oljan med en pump exempelvis med en hand pump från biltema etc. du trycker i olja tills det rinner ut från pluggen i botten.sen kör en sväng och kolla om det kommer ut olja genom hålet där du fyllde på i så fall ska det va ok tror att du får i ungefär 3-4 liter.
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
har du olje sticka fyll bara på i oljesticks röret till automaten
Ba
25
Baztard
BMW 325 E36
-92 Limo
Allright, ska ta och införskaffa pump, filter och olja då.

Duger biltemas växelådsolja månne?

Tack för tipsen :)
Baztard:
Oljan beror på vilken låda du har, men det duger nog med ATF (automatic transmission fluid) typen Dexron III olja (kvalitetsklassningen) , Länk.

Se Länk.
I länken hittar du de oljor som fungerar med din låda.
T ex säljer OKQ8 den oljan. Annars har du BMW återförsäljaren.
Biltema eller inte ... ja du ... inget förutom SAAB är så infekterat på Autopower. Gå på kvalitetsklassningen.

Mvh
Stephan
tornet
"Biltema eller inte ... ja du ... inget förutom SAAB är så infekterat på Autopower."

LOL :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.