|
|
|
|---|---|
hampe m3 |
Hej. Köpte en 330 för 2 dagar sedan med lite drygt 14k på mätaren, efter dessa två dagar har jag och gumman avyttrat lite drygt 200 mil. När vi nu stängde av bilen så lös den gula olje kannan( lyckades översätta lite av tyskan i min bok samt läsa på detta forum att det då e dax att tippa i 1 liter olja.) Kollade olje stickan och såg att nivån va på det undre strecket, marken va ej helt plan samt motorn varm, vet ej ifall man ska kolla vid kall alt varm motor då jag alltid lämmnar in på directen vid minsta bekymer eller fundering. Har kvitto samt stämpel på alla servicar o den senaste va för ca 450 mil på bmw, men kan ej se ngn specifikation för vilken olja som använts. Således: Mina följd frågor Har förståt att det är castrol SLX alt någon annan Bmw godkänd long life olja med 0W30/0w40 (hur tar man reda på det så här mitt i natten?) olja som ska användas i denna motor, men ponera att det är ngt annat fabrikat eller ngn annan slags viskositet, är det skadligt på ngt sätt att blanda då? Finns det ngn annan olja jag kan köpa på mack som fungerar, är ju trots allt bara 1 liter o pytsa i, priset spelar självklart ingen roll men vägrar starta den tills oljan e precis så som den ska va, så Norpan blir glad igen. mvh hampus |
|
Det spelar ingen roll vad för sorts motorolja du tippar i. Men jag rekomenderar endå dig att byta olja och filter så snart du får lite tid över. När du kollar oljenivån. Ställ bilen plant och vänta ca 5-7 min så oljan hinner rinna ner. Sen kan du försöka pricka mitten på stickan. Kanske lite över.. Bmw är helt klart bästa bilen! |
|
hampe m3 |
Frrla, Om jag nu häller i lite olja, varför ska jag byta oljan samt fillter, den servades på aktoriserad bmw verkstad vid 13900 mil, finns det ngn nackdel och jag därför ska byta all olja samt olje filter? Så det spelar alltså ingen roll om jag häller i tex 5W40, har nämligen en bytta med jsut den oljan, men kan ej minnas när jag införskaffat den eller till vad, oljor är väll färs vara? så jag tisse tassar ner till shel o frågar vad dom rekomenderar i morgon om inte du eller ngn annan här på forumet har ngt mer att tillägga. Har inte specielt mkt förtronde för bmw så jag bemödar mig inte enns att ringa till firman o fråga då som förmodligen inte har en anning om vad det är för väder ute, dom gånger jag har nyttjat deras tjänster så fick jag va glad om det änns va spill olja i pytsat och inte diverse kropps vätskor ( aningen överdrivet ;) ) Finns det inte risk att man blåser/dränker ngt om man häller i för mkt olja, tänkte om det är bättre att ligga precis i mitten på stickan än precis vid topp markeringen. Då lampan började lysa efter att nyckeln åkt ut så indicerar väll ändo det att det precis är en liter, så då borde det väll ej va några problem o daska i en liters förpakning av ngn rekomenderar olja? mvh hampus |
|
Rätt viskositet och rätt klassning: Det finns många oljor på mackarna som faktiskt är BMW Long-Life klassade och i 0W-30/0W-40 eller liknande viskositet. I nödfall så går det ju fylla på lite vanlig helsyntetisk 5W-40 med hög klassning (API-SL/API-SM). Slå i lite grann, kolla på stickan. Nivån bör ligga strax under full med kall motor. Nivån "stiger" när oljan kommer upp i temperatur. För mycket olja kan resultera i läckage, skadade kattar eller andra otrevligheter. För lite olja är ju inte bra det heller. Tänk också på att serviceintervallerna på E46an är i längsta laget redan som det är och det är otroligt viktigt att använda rätt olja och original filter. Eller var snäll mot motorn och byta lite oftare (ex. var 1500 mil). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Håller med Tryggve om att serviceintervallerna är i längsta laget. Själv byter jag alltid en gång mellan de ordinarie intervallerna så det blir 1200 - 1300 mil mellan oljebytena (Samt filter naturligtvis) Har frågat mekaniker både på auktoriserad BMW-verkstad samt fristående verkstad och samtliga har ansett det vara för långt mellan intervallerna. |
|
hampe m3 |
tack för svaren alla, detta är min första "vanliga" bil och jag trodde verkligen det enbart va och köra på enligt service indicatorn, men då vet jag att det är det vanliga rejsen, bokar en tid om ca 500mil, då har det gått ca 1000 sen inspection 1 servicen på bmw. Kör ner dom 400 meterna till "mek" så får han fixa o trixa. mvh hampus |
hampe m3 |
Då va det löst, skönt o känna sig trygg, åkte ner till mecken så dom kollade och fixade det. Då kan man åka ut o glida igen utan oro. mvh hampus |
|
Jag kanske var lite otydlig men det kanske inte spelar någon roll att jag svarar nu. Det finns tydligen mycket kunnigt och bra folk här. Det jag egentligen menade är att man kan hellre vara för rädd om grejerna än lite slarvig. De håller då längre och man behöver inte oroa sig. Hade Bmw är helt klart bästa bilen! |
|
|
kommer av ämnet lite men till den som kan det här: Har kört Shell Helix Ultra 5w-40 sen jag köpte bilen för snart 5,5 är sen, kan jag fortsätta o köra på samma olja framaöver tro? eller måste jag byta till en annan typ av olja? Mvh Gino BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.