|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag måste skicka iväg fälgarna på renovering och jag har inga andra fälgar som jag kan sätta på bilen under tiden,så jag har tänkt att palla upp bilen på pallbockar. Vart kan jag sätta domkraften så att jag kan hissa upp bak änden och även fram änden så att jag kan få in 4 pallbockar på dom kudarna som man ska hissa upp bilen på igentligen. MVH Jocke | |
| Vet inte vad för M5a du har på på min tar jag bakaxelklump eller på balkarna. | |
| M5 E39 | |
|
någon som har ett bra förslag |
|
|
Hur många domkrafter har du? Jag skulle tro att gummikuddar på samma ställen som där original domkraft används. Absolut inte på slutväxeln (bakaxelklumpen), den är inte avsedd att ta bortåt ett tons tryck på en liten yta. Studera hur gummiverkstäder och ASB gör, det gäller att avlasta bilens vikt på rätt ställen, och med gummikuddar imellan. FP |
|
|
Skulle inte rekommendera ASB:s variant då de varje gång jag varit inne med alla mina bilar ofelbart hissar upp bakändan i slutväxeln. Ni som tror att det är en bra variant, be att få titta på hur bakbalksbussningarna och bussningen bakom slutväxeln ser ut vid hissning! Kan någon med lite regelverk bakom ryggen tala om för oss här inne om det verkligen är tillåtet för ASB att hissa i slutväxeln? |
|
| ASB ör det bilprovningen?. | |
|
Jepp, det är bilprovningen (Aktiebolaget Svensk Bilprovning). Tove: Menar du att de sätter trycket (domkraften) enbart mot underdelen på slutväxelhuset? Isf är det katastrof, och inget som jag varit med om iaf vid nån besiktning. De brukar lyfta ute vid infästningen till de bakåtriktade bärarmarna, alternativt mot bilens domkraftfästen, och med gummikuddar imellan. Samma sak i gummiverkstaden, de har oftast en bred lyftbalk som de positionerar på samma lyftpunkter, med gummimellanlägg osv, därefter lyfts bilens bakvahn upp tills hjulen precis lättar från golvet osv. De hade nog inte blivit långvariga i branchen om de tryckt sönder växelhus osv. Amatörer och hemmapulare däremot tryker ibland sönder både slutväxlar och växellådor, oljetråg osv i sin iver att lyfta hela bilens bak eller framvagn på en gång. FP |
|
|
Nu är ni väl ändå lite väl känsliga. Har alltid lyft i slutväxeln, är nog nte ensam om detta. Vad har man för alternativ om man inte har pelarlyft eller två domkrafter hemma? Tror inte det är skadligt den korta stund som man lyfter för att sen sätta pallbockar under bilen. Känns som att den kan få betydligt större påkänningar under körning. Har aldrig hört talas om att någon bytt slutväxel eller bussning någon gång, iaf inte pga det. Sen tar ju inte slutväxeln upp all vikt. I sån fall skulle ju framvagen vara viktlös. På min lilla E30 kan det inte bli många kilos tryck på bussningarna. Annat med en fullutrustad 750iL. |
|
|
Alternativet är väl att lyfta en sida i taget och sätta under stödbocken osv. Grejen är ju att slutväxelhuset är avlastat, det är inte avsett att ta upp kanske 700-800kg eller ditåt på några kvadratcentimeters yta. Oftast är växelhuset gjort av gjuten alu, precis som växellådan framtill osv, en spricka syns kanske inte direkt men när man kört torrt på olja efter en tid så kanske man ångrar sig... Var och en gör givetvis som han själv vill, jag tror man tänker på forna tider med stel bakaxel och slutväxel i stål osv. Inte för att dessa var oförstörbara men där satte man ofta domkraften direkt på huset och pumpade. FP |
|
|
Kan mycket väl vara så att det gamla sitter i. Skulle inte heller lyfta nya fina bilen i slutväxeln. Detta pga allt mer användande av aluminium i nya bilar och kylflänsar mm som snart gör det till en omöjlighet rent praktiskt. Men då man är insnöad på e30 hade jag ju den i tanken och där finns inga kylflänsar t.ex. Angående att lyfta ena sidan först så har vederbörande provat detta och det kändes allt annat än säkert trots stabila bockar. Prova definitivt inte den varianten med originaldomkraften. Har hört en del historier om det:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.