|
|
|
|---|---|
|
Så, då var den myten krossad, å det med besked. Letar efter lämpliga nya objekt eftersom jag annonserat ut min bil. Eftersom jag tittar efter en E60 545 eller E65 730d vill jag ha en viss säkerhet i affären. Bilar som lätt blir dyra om de börjar krångla. Samt, jag är beroende av en pålitlig bil för att ta mig till och från jobbet. Givetvis ligger BMW Niederlassung nära till hands, men nu börjar det även dyka upp lite utbud i sverige, till hyggliga priser. Efter lite surfande på BMW´s egna sida hittar jag en 545 -04 hos BMW i mölndal. (Utsatt till 347 000) Ringer dit för att försäkra mig om att den finns inne, vilket den var. Kikar lite till på byt bil och hittar den där för extrapris: 319 000:-! Varför inte uppdaterat på BMWs egna sida? Slarv antagligen.... Senare när jag kommer fram visar det sig att de inte ändrat på skyltningen i hallen heller. (Hoppas man på någon "sucker" som skall köpa den till det höga priset? och endast använda "extrapriset" vid behov?) Bilen visar sig, efter en koll på vägverket, ha stått i BMW mölndals ägo sedan ett år tillbaks. Nu till skicket på denna trygga svensksålda 7200mils lyxbil, såld från en trygg auktoriserad BMW handlare. Tar ett varv runt bilen i hallen och konstaterar att spalterna på huv och dörrar luktar tja, riktbänk. Huven har för övrigt inga stenskott!? Kanske körd i stan max 50km/h hela sitt liv. å dörrarna har man hängt i 5min varje dag. Vad vet jag? Förardörren känns helt skev och klonkar från något inne i dörren när man stänger den. Bakre vänster dörr hoppar ner en cm när den öppnas. Motorrummet har aldrig sett vatten och svamp. Interiört övrigt är den väll i acceptabel "leasingbilsnivå" Varudeklarationen som låg i bilen hade man bemödat sig med att sätta alla egenskaper i en klammer och satt O. Dvs funktion okänd, saker som rost, v-låda, motor osv. Så mycket trygghet för att köpa av handlare!! Jag bemödade mig inte ens att kontakta säljaren. Om detta är nivån på en 320-350 000:- svensksåld 545 kommer flygbiljetten till Frankfurt bokas samma dag min nuvarande bil blir såld. | |
|
Ja, jag drar definitivt inte öronen åt mig när jag hör att en bil är importerad. De två sista bilarna jag haft har båda varit import och har funkat kanon! Har heller inte varit nåt tvivel om miltal osv. Nu är ju jag lååååångt ifrån den prisklass du är och fiskar i, men det spelar ingen roll, för jag tror ändå att medeltysken tar mycket bättre hand om sin bil än svensken, är ett helt annat intresse därnere helt enkelt. Boka du din flygbiljett, det lär ju iaf finnas bra mycket fler objekt att välja mellan! |
|
|
Kan inte göra annat än hålla med, varför inte köpa bilen i det land där den tillverkas? HAr också själv bara god erfarenhet av importbilar och vi ska vara glada som köpare att läget är så, dumma svenskar som bara köper svensksålda BMW (och jordgubbar också för den delen), trots överpriser. Det är såhär det fungerar i Sverige och det vet handlarna och kan ta ut extra för det, nej åk till tyskland och köp bilen privat är mitt råd, det ska jag göra nästa gång jag köper bil. |
|
|
Du har tittat på en (1!) bil och drar därmed slutsatsen att eftersom den är krockad så är alla det? Kom igen när du kollat upp 10 bilar, då kan man börja dra slutsatser. Klart att det krockas även med svenska bilar. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Poängen är väl att det är bättre att titta på bilens faktiska skick än om den kan förses med etiketten "svensksåld" eller inte. Sannolikheten att hitta ett fräscht exemplar hos BMW Niederlassung i Tyskland är nog så pass hög att det är svårt att hitta lika bra alternativ i Sverige. |
|
|
Är man öppen för att titta på svensksålda, importer eller kanske importera själv, kommer man förmodligen hitta den bil man letar efter i det skick man vill ha. Oavsett vad man låser sig vid; svensksåld eller tysksåld, så begränsar man sitt urval. Jag har haft 50% importer, 50% svensksålt av de BMW jag haft/snart har. Mvh, /Wille |
|
|
Av mina bmw jag haft var 2 av 7 import. Båda kändes tvivelaktiga, inte vid försäljning men med senare erfarenhet så kändes bilarna tvivelaktiga med hänsyn till miltal och skick. Ska mycket till att jag köper en importerad bmw i framtiden. Inte för att jag tror att ärliga importer saknas utan snarare för att risken finns där och den är betydligt större. Min kärra: Länk |
|
| Helst bör man själv importera. De bilar som importerats för omgående försäljning i Sverige bör granskas extra noga. | |
|
Jag har själv hämtat två bilar hos tyska auktoriserade BMW-handlare. Servicen var hög, hämtning på järnvägsstation och inkvartering i hotell och hämtning på morgonen var inte fy skam (kan pga att jag inte köpt, bara pratat lite med sådana i Sverige inte uttala mig om de svenska försäljarna i det fallet, men lite "slemmiga" har jag upplevt att några varit) och skicket bättre än för de bilar jag sett hos svenska auktoriserade BMW-handlare. Det kan vara på sin plats att skilja mellan direktimport från BMW och direktimport från vimpelhandlare och dessutom import för eget bruk och import för att tjäna en slant. Det senare blir svårt om bilen hämtas från en auktoriserad återförsäljare. Själv hämtar jag nog hellre bilen från en auktoriserad återförsäljare i Tyskland (skick, utrustningsnivå, Europlus, minisemester, möjligen lite billigare) än från en svensk dito , däremot skulle jag nog avtså från köp av en bil som endast befunnit sig en kortare tid i Sverige eller som haft många ägare under kort tid. Dessutom kanske inte billigast alltid är bäst? Mvh Mikael |
|
|
Kan bara stämma in med Mikaelodoris. Köpte min bil medans jag fortfarande bodde i Tyskland. Tittade en hel del hos "vimpel" försäljarna men köpte till slut av en auktoriserad BMW handlare. Att köpa bil i Tyskland är säkrare när det gäller krockskador då dom enligt lag MÅSTE påpeka detta för köparen. //Tobmag |
|
|
Mörkblåa bilar med automatlåda är alltid i bäst skick! ;) Jag ska aldrig köpa en silvermetallic bil med manuell låda igen! ;) Mvh, /Wille |
|
|
Givetvis dömmer jag inte alla svensksålda efter ett exemplar. Det finns givetvis en uppsjö (Dyra) svensksålda bilar som är i alledes utomordentligt skick (kikade faktiskt på en till som stod ute på det nybyggda däcket. Samma historia där, väldigt sliten.) Jag vill snarare knacka hål på den seglivade myten om det svensksålda trygga bilköpet. En myt bilhandlarna här i Sverige gärna håller vid liv. Men om de, som i detta fallet, inte ens kan skriva en varudeklaration på en bil som det vill ha 320-350tusen för, är det snarare ett skämt. För förtydligande, varudeklarationen är det som 3månaders handlargarantin baseras på. I detta fallet kunde jag lika gärna köpt bilen för 220tkr hos en vimpeltjomme i Berlin. Lika mycket garanti att hämta ut vid problem, dock med 100tkr över att reparera bilen för. Känns inte skoj, eller för den delen aktuellt, att lägga 200 000:- emellan och få en bil som känns fem år och 20000mil äldre än den jag har!? En reflektion kan vara, dessa dyra bilar är till 99% leasing i sitt första liv. Många kanske skiter i att ta hand om bilen eftersom "den är inte min"? Automattvätt en gång på våren och en gång på hösten, åsså lämna in den på service 2gånger. Slit å släng... Jag har iofs alltid vårdat de leasingbilar jag haft som mina egna. Ang importköp. Om en import skall vara intressant att köpa bör den, enl mig, varit i en och samma persons ägo minst ett år här i Sverige. Det tycker jag känns som ett kvitto på att bilen inte är importerad för att göra snabba pengar på att säljas. Men att importera själv är ju inga problem. Det gjorde jag med min nuvarande bil, välvårdad och funkat som en klocka. Ang pris på dessa bilar i sverige, skyltpris ligger runt 330-350. Men att betala mer än drygt 300 känns inte aktuellt, map de inbytespriser BMW ger på en 545 -04 (Knappt 300) För motsvarande bil på BMW i tyskland ligger listpris på ca 300, om man bortser från de billigaste och dyraste. |
|
| Hmm, ca 300 tkr? När jag slår på 545 iA -04 max 7500 mil BMW Niederlassung, hittar jag 50 bilar, endast 17 ligger under 35 tusen euro vilket i dag är knappt 335 tkr och den billigaste kostar 31550 eur vilket är drygt 300 tkr så priserna är nog ganska exakt som i Sverige men utbudet betydligt större. Sorgligt att man hittar vrak hos aukt återförsäljare, men det är inte första gången. Har själv tittat på ett dito vrak en gång och fick all info om dess brister och också ett pris därefter. Det hade varit en ännu sorgligare historia om du visat intresse för bilen och återförsäljaren inte ville kännas vid dina påpekanden. | |
|
"Jag vill snarare knacka hål på den seglivade myten om det svensksålda trygga bilköpet." Och det gör man genom att tala om att en handlare i sydsverige har ett skitexemplar i bilhallen?? Personligen har jag aldrig hört någon myt om att alla svensksålda bilar är i toppskick... Min kärra: Länk |
|
LeifM |
Har många gånger sett säljare på auktoriserad bilfirma typ Audi, BMW, Volvo, Saab och även Ford säga "att vi säljer bara svensksålt så kunden kan vara trygg". Och så står där halvrisiga fd leasingbilar i hallen med slitna stolar, revor i skinnet, uppslagsmärken osv. Plus även sett rostiga 525/530 till ockerpriser dessutom. Rekordet var/är nog en 330 ix -00 som var otroligt murken för priset 139.000. Om jag skulle gissat miltalet så minst 30-35000. Mätaren stod på 7000 mil!! Rost på huv, koffert och repor på hela bilen, snedslitna däck och ett jäkla rassel från transmissionen plus att den luktade skunk eller gammal våt hund. Och den var svensksåld men gått i Danmark. Och detta var i somras hos en "aktad" BMW handlare i sydsverige dock inte auktoriserad. Nästa BMW en diesel... |
|
Anders S>> Nä det är nog att hårdra det lite, snarare kan man konstatera att import eller svensksåld inte spelar någon roll. jag vill hävdar att skicket avgör, som Nockenwelle tidigare sa. Vilket känns ganska självklart. Har du inte sett att folk och firmor annonserar med svensksåld som försäljningsargument? Men håller man sig med nya bilar slipper man ju fundera :) För att göra historien lite mer omfattande, och för att understryka vart jag vill komma. Jag har tittat på bilar förr :) Från i julas fram tills nu har jag halvt om halvt planerat ett byte. Under denna period har jag kontaktat säljare och firmor för spekulation. Såhär i efterhand skulle jag slagit till på en 745, där jag fick acceptabelt i inbyte på min bil. Svensksåld var 745an också. :) Men det blev inget den gången. Alla gånger bilen varit svensksåld har detta påpekats som första säljargument. Är inte det lite lustigt? Historik osv. verkar inte vara aktuellt för en svensksåld bil, eftersom den just är svensksåld. Där får man jaga information själv om man vill veta något. Det som drev mig till att skriva var snarare min förvåning över hur denna bil marknadsförts hos en auktoriserad firma. "Svensksåld" men man glömde nergången och med tvivelaktig funktion (Enl. deklarationen) Hade priset varit på vimpelnivå hade jag inte reagerat. |
|
|
Det enda jag motsätter mig är att det tar död på någon myt. Vilken för övrigt jag aldrig hört talas om. Alltså den som säger att en svensksåld skulle vara i bättre skick. Håller definitivt med om att det är skicket som avgör. Dock så lever fortfarande det faktum att import innebär en RISK för att den är skruvad eller krocklagad i större grad än om du handlar av en aukt handlare. Min kärra: Länk |
|
| Jo det är väl det som "svensksåld" egentligen går ut på: lättare för svensson(men inte på något sätt en garanti!)att kolla upp kmställning, kontakta tidigare ägare osv, knappast bättre skick. Jag har i st f "svensksåld" sett argument som "tjejkörd" " tidigare ägare läkare +60" osv. som skulle indikera att bilarna är väl hållna, säkert! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.