AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.732

Sensormattan är trasig !?

Sc
18
Schede
Z3 2,8 Roadster -97
535 d -07
Hej
Min airbaglampa lyser...Bad verkstan kolla felorsaken: Fel i sensormattan på passagerarstolen.
De tar bort stolen och skickar den till en tapetserare (!) kostnad: 3800:-
Nån som har nått bättre (=billigare) sätt att åtgärda felet på?
Hasso kanske...Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
En kompis till mig tog isär sittdynan på sin E39 för att byta sensormattan. Deta var ett pillerjobb men klart värt de 3500kr han skulle få betala hos BMW. Och när jag ser på en Z3 stol så ser det inte så svårt ta bort "skinnet" med löstagbar stol. Väljer du mäta kontrollera börja så här: Om du tar bort batteriet väntar i 30minuter (för airbag systemet ska bli garanterat bortkopplat) ta ur stolen, lossa alla anslutningar (kontaktblock) då ser du en svart elektronikbox som har till uppgift ge SRS Airbagsystemet klartecken oavsett vilken viktmassa som sätts på passagerarstolen, står SBE-Elektronik på den lite större en en tändsticksask ta ur anslutningen som går till sensormattan (blå-vit) kabel. Mäter du resistansen genom att skala upp den vita o blå kabeln så ska det visa ca 300KOhm med en bra multimeter i ena riktningen och oändligt (ingen kontakt) om du skiftar anslutningarna. Då är mattan hel obelastad. Nu sätt fast anslutningarna med "krokodilklämmor" som håller kabeln stadigt sätt dig på stolen då skall resistansen falla (viktberoende) men runt 100KOhm skulle jag tro. Faller resistansen inget fel på mattan. Då har du enheten "tändsticksasken" som kan vara boven. Om du ej får värden som ja beskrev med mätningen, bara byta mattan byta i det sura äpplet...eller göra en fuskis som beskrivet för E39 dock ändra motståndsvärdet till ex.vis 100KOhm annan matta på Z3. Dioden måste du ha däremot tror ja du klarar dig utan kondensatorn. Dessa småelektronik hos ELFA kostar inte många kronor. Men visst kräver du är händig vet vad du gör är du det minsta osäker hålla på med elektronik eller leka sadelmakare ska du definitivt lämna in få mattan bytt. OBS! Om du lossat batteriet se till att alla anslutningar kontakter är på plats innan du kopplar på batteriet igen annars får du ännu mera larm från SRS systemet. Vad du en gör lycka till innan. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Z3kent
jag vill ge dig en STOR ELOGE för ditt kunnade, jag läser och försöker lagra allt du delger även om jag inte har problemet för dagen, dina inlägg gör verkligen forumet till en stöttepelare för oss mer oinvigda i olika problem
mvh Uffe/bildock
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja det är samma SRS box under stolen på en Z3 som på de flesta det är den som spelar roll, inte vilken matta som sitter i stolen.
och du kan mäta med en multimeter hur många ggr som helts, men eftersom det är ca 5V växelspänning ut från boxen upp i mattan som åt ena hållet går mot en diod för att kontrollera att mattan är hel och andra hållet kolla om den är belastat mer än 12-15 kg sm behövs för att aktivera airbagen så måste du mäta med ett oscciloskope. Det räcker att bara sätta dit en diod i rätt riktning sitället för att släcka mattan,men då aktiveras aldrig airbagen. Du måste alltså få en samma svep och spänningsnivå som en fullt belastat matta för att säkerhetsställa att du har airbagen ständigt akiverad. Dessutom är det ofta glappkontakt i mattan som kommer o går, beroend på belastning och värme i kupén.
Men helt riktigt så kan du ohmmäta och se funktionen vid belastning av mattan, men lura boxen att tro nått annat så lär du göra en simulerad passagerar
Jag håll på ett några veckor då och då och provad alla varianter som fanns för att lista ut hur det fungerade var jag tvungen att använda scopet.

///MVH Hasso
Länk
Sc
18
Schede
Z3 2,8 Roadster -97
535 d -07
Tack för alla tips, dock undrar jag nu:
eftersom verkstan säger att mattan är trasig, behöver jag då testa detta enligt vad z3Kent föreslår ?
Annars låter ju "simulerad passagerare" relativt enkelt, men hur är det nu med motståndsvärdet och kondingens vara eller inte vara ?
Jag är hyggligt bevandrad inom elektronik men en hopplös mekaniker, kommer man åt kontakten utan att ta bort stolen ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Gör du som i mektipset så fungerar det.
Jag vet inte var srsboxen sitter på en Z3a/E36, E46 sitter den mitt under stolen och på E39 längst bak i stolsramen.
På en sedan så brukar det gå bäst att höja stolen max och skjuta fram den så långt det går och ta det via baksätet/dörren.
En bra lampa och en sminkspegel är bra , möjligt att du får lossa stolen.
Sensormattan har en egen felkod, så har verkstaden fått den så är det den som krånglar.

///MVH Hasso
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Schede: Säger de att mattan är trasig så måste du ju tro på det men felet kan i alla fall vara i boxen under stolen, men låter mera sannolika att det är i mattan som är en felkälla med glappkontakter mm. Boxen sitter mellan sittdyna och ryggstöd undertill jag skulle rekommendera du tar bort stolen (4st xM8 om ja inte mins fel)) + kontaktblocken för bältessträckare, elstolsmanövrering, boxen och ev stolsvärme. När stolen är borta ser du boxen lätt. Att komma åt detta utan demontering tror jag blir svårt det alltför trångt. Men det kräver lite "mek", samma procedur måste du göra om du själv ska ge dig på byta mattan själv "klä" av sittdynan. Känner du dig minsta osäker så ta hjälp med detta arbete 3800kr kanske då är billigt istället för att det blir något galet och då får du ju ett komplett fungerande SRS system. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Är boxen under stolen trasig säger diagnosen det.

///MVH Hasso
Länk
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hur är det med airbaglampan och besiktning, vissa säger att den får lysa vissa säger att den inte får det.

Jag tror mina sensormatta pajade när jag la min nyinköpta 24" datorskärm på passagerarsätet nämligen och jag ska in o besikta nästa vecka... :(

//Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Har ingen som helst betydelse för besiktnigen, ingår inte i kontrollen så det är lungt. Det har vår besiktingsinspektör Jeppe informerat om många ggr,

///MVH Hasso
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Nej det är helt lugnt..kan du läsa om på bilprovningens hemsida..toksmurfen du med din fina utrustning larmar den för sensormattan? För du släckte ju allt som gick och släcka när vi träffades. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Tack för svaren :)

Jo jag vet Kent, men om mattan är kass kan jag släcka den hur mycket som helst det skulle ju inte hjälpa...

Ska ta mig en titt under helgen och se om jag kan hitta nå tok...

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.