AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
817

Strulande elhissar

Da
13
Dany75
BMW 328iA Coupé -95
Har haft 2 coupéer nu, där elhissarna strulat. Precis samma fel som många andra har - rutan går ner men när den ska upp igen stannar den nånstans på vägen och går ner en bit (klämskydd), och man får liksom jucka upp rutan för att stänga den helt. Hur irriterande som helst!!
Mina bilar har varit nyare än 93 och det verkar vara då som de nya elhissmotorerna kom som är nitade fast i karossen.

Började med att borra bort nitarna och riva isär motorn för att konstatera att allt verkade ok, förutom lite slitna kol möjligen.. Skruvade ihop igen och ersatte nitarna med vanliga M8 bult med låsmutter på baksidan.
Ingen skillnad - funkade lika illa nu, f-n också!

Nästa steg blev att bända loss kulkopplingarna till plaststyrningarna i aluminiumskenorna så att jag kunde "köra rutan för hand" upp och ner och känna hur tungt den gick, och den gick ganska tungt!
Kollade plaststyrningarna så att de var ok. Sen smorde jag den främre listen som rutan löper i samt de 3 aluminiumskenorna som plaststyrningarna till saxlänkaget löper i. Justerade även hållaren som det bakre fästet till rutan löper i, den med hjul. Det sitter 2 insexbultar under dörren som är till för detta samt 2 M6 bultar upptill, ganska nära låsmelkanismen . Allt för att få rutan att gå så lätt som möjligt!

Därefter tog jag bort minuspolen på batteriet ca 20min för att "resetta" elhissarna. Körde dem sedan fullt upp och fullt ner med knappen fortfarande nedtryckt ca 10sek efter att rutorna nått ändläge, detta för att elhissarna ska veta var ändlägena är.

Sen dess har det fungerat perfekt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.