|
|
|
|---|---|
|
Finns de någon har en aning om vad som kan har hänt min bil? Jag har en 525 TDS Touring -93 men motorn är en -95, Och den har tvärdött. Den har varit lite konstig den senaste tiden, bla så har den lagt av när man kört en stund å trycker in kopplingen. De verkar som att den inte får diesel eller nått när den kommer ner på låga varv. Så här om dagen så gjorde den likadant å när jag skulle starta den så gick de inte. Det är diesel i dieselfiltret men ja vet inte om den matar fram någonting in i motorn. Finns det någon som har någon aning om vad de kan vara för fel? Tack på förhand. Mvh /Fredda Eriksson | |
| sök tidigare inlägg på förpump etc kan lägga av om du har mindre än 20 liter i tanken. e den stendöd nu hostar inte äns? | |
|
Ok, de finns alltså fler som haft samma fel. Men jag har nästan halvtank, så de kan väl inte vara de felet heller. Precis, den är stendöd. När den la av så försökte jag ju att starta och då tände den till ca 2 ggr, men efter de så händer de ingenting. Så nu tänder den inte alls. /Fredda |
|
| ser du i den genomskinliga slangen efter bränslefiltret i motorrummet om det finns diesel? du kan åkså lyssna om pumpen är aktiv i tanken genom och ta bort tanklocket och lägga örat i mot sammtidigt som någon annan vrider på nyckeln i läge 2 då ska du höra ett svagt surrande i ca 10 sekunder,hör du ej något surrande så är det risk att pumpen har gjort sitt eller är det bränsle reläet som styr pummpen som är knas! | |
|
Ok, jag ska kolla upp det. Tack så mycket! /Fredda |
|
| Dra ur utgående slang från dieselfiltret, vrid på tändningen, då ska de spruta diesel. När byttes dieselfilter senast. | |
|
Det vet jag faktiskt inte, men jag kan kolla upp de med förra ägaren. Hur ofta bör de bytas? /Fredda |
|
| 1ggr per år minst, oftare om man dunk-tankar eller från farmare. | |
Johannes Rydberg |
ställverket då? kan inte det ha gett sej,? (``320-325´´ gamla nicket) |
|
ok, de är säkert dags å byta de då. Jag har haft ett annat problem med bilen också, den brukar va seg å starta när den blivit varm. Den har alltid startat men man får körapå startmotorn ett tag innan den tände till. När den är kall så startar den direkt. /Fredda |
|
Johannes Rydberg |
ja brukar inte det vara symtom på ställverk och nåting mer, kom inte ihåg nu men det var nåt jag läste när jag sökte på tds här på forumet. en Låång tråd som handla om ställverk men som innehöll massa nyttig info då ``dieselmeken´´ delar med sej av expert kunskap. där nämnde han iaf den symtomen du beskriver har jag för mej. prova sök .. du har att göra några timmar men där finns mkt info, men ställverk och nånting mer var det som sagt. (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Hej! Skulle tippa på fel på ställverket, eventuellt dåliga packningar i spridarpumpen/fördelarpumpen(eller vad den nu kallas) brukar vara typfel med dessa packningar. Drar in luft vilket resulterar i dålig gång och startsvårigheter. MVH: Sakke |
|
|
Men den har inte gått dåligt, bara varit seg å starta när den varit varm. Vad är "ställverk" för något då? Jag är inte så bra på å skruva själv, speciellt inte diesel bilar nämligen. Men jag har vänner som jag kan få hjälp av. /Fredda |
|
|
Hej! Hade själv en likadan bil för ett tag sedan och där var det just förpumpen som strulade. Bak i kofferten finns en lucka du kan skruva bort och mycket lätt komma åt förpumpen. Jag plockade upp den och körde den baklänges och då fungerade den igen. Kanske ett gruskorn, eller så hade den bara hängt sig. Förmodligen var det ett tecken på att den var på väg att ge upp. Hursomhelst så fick jag igång bilen igen. |
|
|
Ok, man får börja å leta efter en ny kanske då. Men jag ska självklart kolla upp om det är den som gått sönder först, men de va bra att få veta hur man kommer åt den. Tack ska du ha. /Fredda |
|
|
Det var ett ganska enkelt fel, bytte bara dieselfilter sen så startade den så fint så :) Inte lätt att veta när man inte kan så mycke om bilar. Tack ska ni ha iaf. /Fredda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.