|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett väldigt lustigt problem med min 520i (E34, M20 motor) När jag har kört den genomvarm och låter den gå på tomgång så här motor tempen som vanligt men så fort jag höjer varvtalet till runt 2000rpm/min så stiger tempen. Och höjer jag yttligare så går tempen in på rött och kylaren börja koka. Det är ingen topppackning som har gått, har gjort komprissions prov på den och den visar perfekta resultat, Får inget utslag på HC värde i expantionskärlet till kylaren så topppackning är uteslutet. Hittar inga läckage någonstans i motorn. Jag har bytt termostaten då den öppnade sig vid ca 104 grader men den kokar ännu. Har även plockat ner vattenpumpen och kollat den då inget vatten åker runt i systemet. Inget fel hittat där heller, varken slirar eller glappar. Har spolat ut kylarsystemet och hittar inga stopp i slangar eller i blocket, får ut rent och klart vatten. Jag får inte fram någon värme i kupén heller då det inte cirkulerar runt någon vatten i systemet. Har tryckprovat systemet och då kommer det fram vatten men inte när jag har motorn igång. Kan det vara så illa att kylaren är trasig och inte släpper runt något vatten? Någon som har något förslag vad som kan vara fel? | |
| Så där betedde sig min M30 motor när jag hade luft i systemet. Jag fick heller ingen cirkulation. Finns många trådar på forumet om hur man luftar. Har du flyttat på expansionskärlet? | |
|
Okej, Tack Men fick du iordning på det när du luftade ur systemet? Nej jag mitt expansionskärlet sitter i min kylare så jag kan inte flytta den. om det är det du menar. Men om nu inte det funkar och lufta ur systemet kan det då bero på någon läcka i någon slang eller liknande? |
|
|
Är det en 520 -91 du har så är det en m50-motor i den. Jag såg på en annan tråd att det är rätt struligt att lufta dem på rätt sätt. Kan berätta hur det var för mig med min m30 i alla fall för är det luftning så kan det te sig på samma sätt: När jag hade luftat dåligt så steg tempen snabt över mittstrecket och vidare mot rött. Har du cirkulation så går det långsammare. Jag stannade då och öppnade locket till expansionskärlet försiktigt och då såg jag att det bubblade upp en massa luft i kärlet, från slangen från kupévärmen. På modeller med expansionskärl är det den enda vägen för vattnet ner i systemet från kärlet. Jag fick upprepa detta några gånger även om jag hade luftat med luftningsskruven på termostathuset. Till slut låg tempen stabilt. Det rekommenderas inte att öppna locket när vattnet är varmt! Man kan bränna sig, berättar bara hur jag gjorde just då. Du kan ju känna försiktigt på kularen om den är riktigt varm. Är den det har du bra cirkulation. Sök på luftning av m50-motorer och kolla att du gjort rätt. |
|
|
Håller med föregående, lufta,lufta och lufta, men se upp så att den inte går för varm under tiden. Då en kylarslang på 535:an sprack (dålig slang och eftervärme/tryckhöjning) i Falun sent en söndagskväll för några år sedan införskaffades en slangstump på den lokala OK macken. Sedan började jag fylla och lufta, fylla och lufta, det var minsann ingen snabb sak. Tempmätaren for omkring som en galning när luftbubblor passerade, bilen plingade av och till från check kontrollen, mycket störande upplevelse. Jag hoppas du hade full värme påvriden till kupen? Annars är det kört och bara att börja om från början igen! Eftersom min händelse berörde M30:n, blev det en nervös stund innan jag kunde konstatera att toppen inte farit illa....puhh! mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.