AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
12.245

Polermaskin "Meec-Tools" på Jula - OK?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Har läst mass trådar om polermaskiner, och vet ungefär vad som behövs. Jag tillhör dem lite snålare som tror sig klara polera bra ändå med billigare maskin ;.)

Idag tittade jag runt o slog till på Jula, en "meec-tool" blev det, 500kr, detta märke har jag inte funnit på denna sajt. Någon som känner till denna polermasikn? Bra eller anus?

1200w
900-2800varv (om jag minns rätt)
Display på maskinen.

Jag köpte till nya hårdare "snurr-platta" , orginalet såg lite vekt ut. Köpte till lite olika skumgummi-trissor för vax o polering och en lamulls-"mössa" för polering. Hoppas det blir bra nu, har läst mig till lite om tekniken för polering.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag köpte den (men hade för mig att det var 900W, men kan ha fel). Den funkar bra, men hade inte skadat om den vart lite starkare. Den tappar gärna en del fart när man belastar maskinen lite lätt. Men jag har polerat 6-10st bilar med den redan (köpte den i våras), så visst funkar den. Mycket maskin för pengarna helt klart. Men Tycker den börjat låta lite mycket nu, men antar att lagrerna inte håller för så mycket som jag har använt den.
Jag tänkte prova Biltemas nya maskin för 500kr, se om den är starkare och håller bättre, men har inte allt för stora förhoppningar, då man får väl vad man betalar. 500kr är billigt, så håller den till 15 omgångar så är jag nöjd.
Na
440
Nattugglan
Jag gissar att denna jag köpt är ny, eftersom ingen skrivit om den. Den är på 1200w o inte 900w, det var därför jag slog till, för att den skall vara starkare på låga varv. står på kartongen typ "samma styrka på alla varv" ...får se om detta stämmer...
tjena,

Jag har haft en sådan maskin. Har haft säger jag för att den gick sönder iförrgår :). Det är förmodligen garanti på den, men måste ju hitta kvittot också *slarver*. Måste säga att den har fungerat mer än ok för min del, förutom livslängden. Jag har dock polerat rätt många bilar med den, kanske 12-13 styckna, och sett till det så är det knappt 45 spänn per bil :). Dessutom var det rea på min när jag köpte den. Resultatet har enligt mig blivit kanon. Det som inte blivit bra har antagligen berott mer på killen bakom spakarna än på själva maskinen. Har fått väldigt goda omdömen från folk som kikat på mina bilar när de varit klara.

Nackdelen är hög ljudnivå, och rätt mkt vibrationer, men ska man inte proffsrekonda så duger den jättebra tycker jag.

mvh
Jeppe

Na
440
Nattugglan
Jesper W,

Ok, då har denna maskin funnits ett tag på marknaden - det jag inte gissade.

Blir det verkligen vibrationer när den inte är ocilerande? Ja, kanske om den är dåligt byggd (?)

Verkar som alla klagar över hög ljudnivå, jag tror inte det finns någon polermaskin maskin som är särskild tyst (?)

Hoppas man har minst ett års garantim eller 2år. Så kan man lämna skiten när den pajjat.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Vibrationerna kommer du känna efter 2-3h användande. Känns som stämgaflar till fingrar,, men det går snabbt över. Ska man komma från det och låg ljudnivå så får man slanta upp ett par tusenlappar, vilket kanske inte är värt om man inte jobbar med det.
Instämmer med ExHonda. Vibrationerna känns efter ett tag. JAg blir rätt "slut i lederna" emellanåt av poleringen. Men som sagt, tar man bara ett par bilar per år är det inget att bry sig om. Det är givetvis garanti på maskinen när du köper den från Jula.
mvh
Jesper

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Shoppade en Milvaukee polermaskin idag, det var så skönt med en som inte tappar varv och inte vibrerar som Julas! Polerade i ca 5timmar idag utan några känningar i fringrarna.
Men svårt att argumentara priset om man bara polerar sin egen bil med maskinen, då den iaf kostar strax över 3000kr. Men är man flera som delar på en maskin så är det helt klart värt, då den kommer att användas mååånga år! Man byter det som går sönder, samt att det finns många extraprylar till den.
Reckommenderar iaf den maskinen om man har pengarna "över".
Någon som har provat en oscilerande maskin för polering (främst på båt)?
Claes Olsson har en polermaskin med två rondeller, eller så funderar jag på excenterslipen - funkar den till polering?
/B
Länk
Länk

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
enklare att sköta lacken och putsa ett par gånger om året utan maskin, då blir lacken aldrig nedgången och med dagens proffsmaterial som vi amatörer också får köpa så kan man hålla lacken i hög klass även med bara hand, har provat maskin och jag tycker det är jobbigt och bättre blir det inte, har dú en fin lack eller putsat upp en gång med maskin prova för hand nästa gång, en bil drar du över på ett par timmar, men det förutsätter att lacken är välskött och det är den om du jobbar som ovan ex.
mvh Uffe/bildock
Jo, den har jag också provat. Använder den som "efterpolerare" när jag kört av bilen med enkeltrissa. Den fungerar bra, men bullrar en del + att kardborrefästena på trissorna hade en tendens att lossna hela tiden. Nu har jag köpt en ny likadan fast på biltema (de är nog lite billigare än clas ohlson).

Fungerar utmärkt till lite finpolering, men ska man ta djupare repor (på t.ex billack) så är det enkeltrissa som gäller, då räcker denna maskin inte till. Tror dock att den kan vara att bra alternativ för båtpolering, förutsatt att båten inte stått massa år utan att få sig poleringar.

Köp kuddar till poleringen någon annanstans, antingen från nätet eller från någon firma som har bra polerprylar, för de kuddarna som följer med maskinen duger inte till annat än att lägga på vax med.

mvh
Jesper
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som Jesper säger så är dubbeltrissan perfekt att lägga på vax med (framför allt trissorna som följer med, dem är för mjuka att polera med), eller efterpolera (dock med andra trissor) när lacken fått en ordentlig omgång med enkeltrissan.
Ska du få till en sliten lack och djupare repor så är det en enkeltrissa som gäller.
dock är det för billacker jag svarar på, båtlacken är väl rätt så mycket kraftigare? Men kan iaf hålla med om att Biltemas dubbeltrissa funkar bra, men den är ganska högljudd! (Clas Olssons, biltema och Julas är väl samma maskin, bara olika färger på dem).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.