|
|
|
|---|---|
|
tja! har ett litet men ganska så tråkigt problem,nämligen så att motorn trycker upp olja genom oljelocket! inte så mycket blir bara lite färgskillnad på plasten,men vore kul att veta vad d kan vara! | |
|
Kanske bara ett dåligt lock, eller torr packning till locket. Ev. tät vevhusventilation som gör att det blir tryck. Prova om det verkar vara övertryck genom att lätta lite på locket med lite varv på motorn. AE |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle nog ta en extra koll på vevhusventilationen och dessanslutningar ev själva regulatorn, går bilen OK på tomgång ?? Den här "klockan" innehåller ett membran som kan gå sönder eller koksa igen, det händer också att det samlas kondensvatten på vinter så det fryser igen, med allvarliga motorskador som följd krökta stakar pga det kommer in olja i cylindrarna. Vad händer om du drar upp oljestickan med motorn igång?? Länk Kan se ut som här, när ägaren letade tomgångsproblem. Länk Länk Länk Länk Sitter illa till men ska gå att få bort utan att riva hela bilen om man har en bra fysik och deltagit i husmorsgympan :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Hasso, jag har haft problem med att olja kommit i cylindrarna, men det hände inget mer, eller åtminstone har det inte märkts något efteråt. Kan det ha berott på att jag mer eller mindre kom glidande på tomgång när motorn stannade? Kan man lossa övre ändan på övre "röret/slangen" och blåsa rent, eller måste man montera bort regulatorn och ta isär den? Den går alltså att ta isär eller? Det är ju en del grejer som skall monteras bort innan man kommer åt, eller får man bort regulatorn om man demonterar insugsljuddämparen eller vad det heter och efterföljande rör/"slang"? Sedan går bilen ojämnt på tomgång, i synnerhet med spaken i P-läge. Iofs får jag en pending code P034, camshaft position, sensor A - Bank 1 circuit mal function. Är det helt säkert att det är just sensorn som är trasig, eller hänger den inte med? Det blir inga dåliga avgasvärden, men jag har en känsla av att bilen drar lite "extra" bensin, och är lite seg. Jag kör väldigt lite (med bilen!) till och från jobbet, ca 11km enkelväg, och praktiskt taget inget mer. Det är väl precis upplagt för att få problem med vevhusventilationen, eller hur? När man kör med med en ca 0W-30 olja, vill man inte byta efter 700mil. Det vore väl bättre att köra med billigare olja och byta en gång per år! Det var det, den här gången... Någon annan gång är det någonting annat ... Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle införskaffa en ny regulator och byta , samt göra rent alla slangar, det går att ta isär , men inte att sätta ihop, dvs förstörande verksamhet. Jo ditt körsätt skapar nog tyvärr en del kondens som fryser. Ett trasigt membran, eller sprickor regulatorn ger dålig tomgång, men uteslut inte kamsensorn på insugningssidan för det. Är trångt att få bort, men du kanske får ta till den avancerade husmorsgympan och gynekologspegeln eller lossa insugningsröret tex. ///MVH Hasso Länk |
| Har jag förstått det rätt: Slangarna går att ta bort men inte att sätta dit igen? Spricker de i anslutningarna eller? | |
| Tänkte nämligen kolla igenom systemet i förebyggande syfte samt då oljeförbrukningen har börjat dra iväg(ca 1lit på 2-300mil). | |
Syftar på regulatorn. Kan nog se lite annorlunda på en M52TU än en den äldre M52.? ///MVH Hasso Länk |
| Okey! Regulatorn är bytt till cold climate version för ca 2år sedan så den tänker jag inte göra ngt åt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.