AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.615

När fick BMW 12årig rostskyddsgaranti?

Ja som rubriken lyder, när exakt fick BMW sin 6-åriga rostskyddsgaranti förlängd till dagens 12-åriga?

from april 2004 är den 12 år.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tack för svaret, jag letar en sen svensksåld e46 diesel, (Vilket visat sig vara stort sett omöjligt att hitta) och denna gång ska jag banne mig slippa oroa mig för att rostskyddsgarantin håller på att gå ut då e46 inte är den mest perfekta modell man kan satsa på om man vill vara "prickfri"...

Så har bilen ett registreringsdatum from 2004-04 så kan man sitta lungt till 2016, och så länge lär man väl knappast ha ro att behålla en bil...
Hittills har INGEN rostskyddsgaranti fått någon bil att rosta mindre, inte ens BMW. Vill du sitta lugnt med avseende på rost sök, en bil som är rostskyddsbehandlad hos en fackman, följer du upp med efterkontroller-behandlingar och ser till att inte ha några lackskador kan du i princip ha en rostfri bil hur länge som helst. Detta helt utan någon meningslös och till intet förpliktande " garanti "/ Rostfritt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På flera av de ställen som E46 och E39 rostar så hjälper tyvärr varken rostskyddsbehandling eller pedantvård.

___
//Ulf
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nej runt invikningarna i tanklocksskålen på e39 är ett ställe som de flesta fått angrepp på. Lackskador där är ju inte direkt sannolika eftersom kanten är skyddad ändå kommer rosten.
Toomas- Precis som det skrivs i de två senaste inläggen så är rosten på e46/e39 i de flesta fall inget man kan rostskyddsbehandla bort, det är helt enkelt missar från BMW som ligger bakom, min nuvarende e46 är vad jag har lyckats se helt fri från alla bekymmer, men bäst vad det är så kan det dyka upp en liten till synes oansenlig bubbla i en dörrfals eller ettl galvsläpp på motorhuvens insida och då känns det skönt att ha en bil med rostskyddsgaranti så att man kan få det åtgärdat kostnadsfritt.

Visst kan man tycka att jag borde satsa på ett märke eller modell med bättre rostmotståndskraft, men jag gillar och trivs verkligen med e46 modellerna så därför skulle det kännas perfekt med en sen modell, förutom den 12-åriga rostskyddsgarantin så sägs det ju att en bilmodell aldrig är så bra som just före den läggs ner...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att ta fasta på är väl att de flesta som bytt delar på E39 och E46, har egentligen fått dessa som good-will som enl. BMW´s policy har gällt lika länge som rostskyddsgarantin som egentligen avser genomrostning från insidan och ut. Frågan är om man kommer att göra good-will åtaganden efter 12 år bara för att rostskyddsgarantin är det efter -04. Det skulle ju motsvara att de sista E34:orna idag skulle kunna komma med minsta blåsa i lacken och få nya delar vilket inte känns helt troligt.

AE
Som sagt rostskyddsgarantin hjälper inte mot färgsläpp eller rost i plåtfalsar däremot kan vaxning ofta förhindra rostangrepp utifrån på lackade detaljer. Goodwillreparationerna kommer nog att avta snabbt med stigande ålder och miltal på bilen. / Fortsätt putsa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.