|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Någon som kan tipsa mig om vad följande symptom kan vara? - hög oljeförbrukning, kanske 1 l/100 mil - labilt blåpoffande, oftast vid motorbroms men även när man släpper ner motorn på tomgång tex vid parkering. Ibland blåryker den även något vid start, men det verkar som att man ska ha kört långt eller hårt dagen innan för att få blårök vid start. - Inget synligt yttre läckage, motorn är torr och fin och det luktar absolut inte bränd olja om den. - Jag har tvättat ur vevhusventilationen, men jag kan inte bedöma om den funkar som den ska. Den hade lite beläggning på insidan, kanske några mm med oljekoks, men det såg inte så allvarligt ut. - bilen är 8 år gammal, fullservad, alla servicar uppkollade och genomförda, 18000 mil. Går som ett spjut, den uppvisar absolut ingen effektförlust. Så vad tror ni? Är det ventiltätningar, eller vevhusventilation, eller något annat? Kanske bara slut motor? Mvh Johan |
|
Har haft två bilar som visat samma symptom, toppackningen i båda fallen. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
Tackar för svaret. Vilka bilmodeller var det? Mätte du kompression för att upptäcka det, eller hur hittade du felet? Tycker spontant att den går lite för bra för att det ska vara fel på toppackningen, men det säger väl egentligen inget. Mvh Johan |
|
Det var inga BMW. Den första en SAAB 900 T16, rök blått som attan när man släppte gasen. Lämnade bilen till verkstad som tyvärr bytte turbon som det inte var något fel på. Några veckor senare blev jag ståendes på E6'an med vattnet rinnandes åt ett håll och oljan åt ett annat. Den motorn blev sig aldrig lik igen tyvärr. Bil nr. 2 var en Honda Civic 1.6i, rök oxå blått när man släppte gasen plus att om man kört hårt och ställde bilen och tog den igen ganska snart efteråt gick den bara på 3 cylindrar i någon minut. Jag märkte inte skillnad på prestandan. Verkstadens diagnos var trasig toppackning och att kylarvattnet rann ned i treans cylinder vilket gjorde att den inte tände på alla fyra direkt. Efter byte av packningen gick hon som en klocka igen. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Låter som våran gamla 318 vi hade, där va ventiltätningarna boven! | |
hmm, jo risken är att det är ventiltätningarna, vilket blir rätt dyrt då motorn har 40 ventiler.... Jag har inga andra symptom som tyder på toppackningen, utan allt funkar som det ska. Man kan ju alltid skruva ur stiften och se om ett är extra oljigt. Mvh Johan |
| Vad är det för bil? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ventiltätningarna tror jag på Eller dålig skrapring på någon kolv i värsta fall MVH Patrik "Nygift!" |
|
Blårök vid motorbroms och på tomgång brukar bero på ventiltätningarna. Dåliga oljeringar ger blårök vid belastad motor om jag minns rätt. Det var standardfel på sjuttiotals BMW. Brukade märkas redan vid 10.000 mil. C:a 1980 blev det en betydligt längre livslängd på tätningarna. (Iofs så lär ju inte bilen ifråga vara en sådan.) **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Hej igen! Nu vetejutton om jag inte börjar tro på något annat fel igen. Nu har bilen inte tagit så mycket olja den sista tanken, av någon anledning. Sedan idag, på väg hem från jobbet, la den av en oljedimma som jag tom såg i backspegeln! Jag hade kört lugnt och fint hem från jobbet, och körde in på vårt 30-område. Sedan motorbromsade jag ner farten över ett farthinder, och när jag rullade iväg släppte den ut ett rejält oljemoln bakom! Sedan rök det om den ända till jag parkerade den hemma, och dessutom startade jag om den tre gånger för att se om det kvarstod. Sista gången jag startade rykte det fortfarande. Det skummaste är nästan att det kommer ur båda avgasrören, dvs det rinner in olja i båda motorhalvorna. Motorn är alltså en V8 om det inte har framgått tidigare. Så frågan kvarstår, vad sjutton är felet? Det känns klart konstigt att ventiltätningarna i båda motorhalvorna läcker precis lika mycket samtidigt, och det känns även rätt otroligt att båda topplockspackningarna skulle vara trasiga samtidigt. Finns det något sätt som olja kan komma in i båda motorhalvorna samtidigt? mvh Johan |
|
Du har ett membran som sitter i bakkant på insuget på dom äldre M62 motorerna (V8) som läcker olja in i insuget Om de e trasigt då kan dom gå lite oroligt på tomgång oxo. Lyck till! |
|
tackar, men det är ingen BMW. Då hade jag säkert hittat felet med hjälp av forumet. Jag har kollat, och avgassystemen är separata, dvs det kommer in exakt lika mycket olja i båda motorhalvorna exakt samtidigt och det slutar sedan ryka exakt samtidigt! Låter lite väl samspelt för att vara ventiltätningar, eller vad tror panelen? Hur funkar egenligen vevhusventilationen på en modern bil? Kan den bygga upp ett tryck i vevhuset som gör att det trycks in lika mycket olja i båda motorhalvorna? Den drar förresten inget märkbart med kylarvatten. |
|
Eftersom det verkar vara jämt fördelat mellan motorhalvorna tror jag på vevhusventilationen. Vakuum från insuget används för att skapa ett undertryck som ventilerar vevhuset. Ev. olja som följer med skall ledas tillbaka till sumpen. Det kan vara stopp någonstans i ventilatiionen, men du hade ju gjort rent den. Har varit med om en misskött motor som koksat så mycket att returoljekanalerna från topplocket var så igensatta att oljan som pumpades upp till kamaxeln blev kvar där uppe och rann ut i vevhusventilationen. Det var ingen BMW det heller.. AE |
|
Anders, jag är faktiskt inne på din linje. Jag har ju rengjort den, men eftersom jag egentligen inte vet hur den funkar så är det svårt att avgöra om jag har lyckats. Det enda som talar mot att det är stopp i vevhusventilationen är att jag provstartade den med bortmonterad vevhusventilation, och då gick det knappt att hålla tomgång på den. Det borde väl innebära att det inte är stopp till insugsröret i alla fall? Fast det är klart, det är väl i ledningarna till vevhuset som det blir stopp.... Är det väl modigt att ta tryckluften och blåsa rent slangarna till vevhuset? Kan jag skada något då? Jag vägrar nämligen tro att det är något fel på motorn, 18000 uppkollade och fullservade mil på en lågvarvig V8:a med automatlåda, det skulle vara väldigt underligt om något var mekaniskt fel. Mvh Johan |
lustigt, idag körde jag över samma fartgupp och det kom en lika stor blårökspoff igen! Det känns absolut som att något händer när bilen guppar eller rör sig i sidled. Eller är jag tokig? Å andra sidan, vad är oddsen att blåmolnet kommer på exakt samma ställe (inom 0,5 meter) två gånger i rad på en sträcka av 5 km? mvh Johan |
|
Verkar som om det samlas en skvätt olja i någon slang eller så, som skvalpar in i insuget när det guppar. Tror inte alls på att du är tokig :) AE |
|
| Vilken BMW V8 har 40v om man får fråga? | |
| Det var ingen BMW vilket framgår i ett av inläggen ovan. Har jag fel om jag gissar att det är en Audi? | |
jupp, en a**i..... Kanske är en slang, precis som du säger. hrrrm, undrar om inte det också stämmer på vevhusventilationen! Den har en slang som går från backventilen till insuget. Men om igen, undrar vilket sätt att rensa vevhusventilationen som är mest skonsamt? Ska man dra med en piprensare modell större eller är det bara att fläska på med tryckluften? Var tar ev. oljekoks vägen då? Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.