AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.209

endast backen funkar på automatlådan. 528 -86

tja.
Har en 528 -86 med automatlåda.
Problemet e att den inte driver framåt.
Va kan va fel?

Tacksam för svar!
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
har den bara gett upp med en gång eller tidigare symtom?
Den har bara gett upp.. va vid en accelration..
vet ni om de e något fel i lådan som går att återgärda. eller ska jag köpa ny låda..
Isåfall köper jag ny låda denna vecka.,.
Ingen som vet något.. Måste jag byta automat??
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hej, lådan i din bil är med stor sannolikhet en ZF4HP22. Speciellt äldre varianter av dessa lådor (man gjorde om området kring den så kallade stator axeln någon gång på slutet av 80-talet). Om DIN låda är av det äldre slaget så är den väldigt känslig för varvning i P ocn N. Det som händer är att hydraulvätska av högt tryck kommer in i lådans kopplingspaket och förstör en eller flera kopplingar. Jag kommer inte ihåg exakt vilka, det finns lite olika felbilder. Något annat som ZF4HP22 vill ha är byte av vätska och filter, milintervallet varierar mellan 3000-6000 mil, beroende på körsätt. Jag är tyvärr pessimistisk vad gäller din låda, men börja ALLTID med att kolla nivån, färgen och lukten på vätskan. Felaktig mängd vätska är inte bra, samma gäller om vätskan är mörk och illaluktande (termiskt överhettad).

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Sorry, ramlade bort lite text från andra meningen. 'Speciellt äldre varianter av dessa lådor (man gjorde om området kring den så kallade stator axeln någon gång på slutet av 80-talet) är tämligen känsliga'.

mvh

MW-Guru
Får börja att tacka för svaret!
Oljan e fin å så, så då e la det helt kört. Så jag får la byta låda.
Finns det någon annan automat som passar direkt på, eller måste jag köpa en likadan(ZF4HP22).

MVh
Victor tobin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.