AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
717

Ryckig automatlåda.........elfel?

ephmc
Blir snart vansinnig på min 525 tds-94 med icke adaptiv låda. Har nya batterier men trots detta så rycker den från stillastående (ex. om jag står på bromsen vid rödljus), detta försvinner dock när jag kört bilen några minuter. Med nyladdade batterier är det inga problem! Nåt måste dra tjuvström, märker dessutom tydlig försämring om jag har strömförbrukare som tex ac på. Generator verkar ok, laddar drygt 13.8.
Dessutom om bilen står några dagar så måste jag glödga 3-4 ggr innan den startar, trots nya glödstift. Kan det ha ett samband?

Patric
ephmc
Ingen som har några bra tips!?

Patric
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Jag har liknande problem som du...Köpte nytt batteri o det blev bra men...sen tebax igen, dock inte lika mycket.Min rycker lite när od har gått i o jag ligger på rak normal landsväg runt 100,ger jag gas så försvinner det likadant när jag släpper av lite.
Likadant är den svårstartad när den stått o är riktigt genomkall,då får man tvinga igång den.
Vid rödljus kan den stå o "hetsa" men bara när allt är riktigt varmt..
På min tror jag att det är spridarna,den har ju trots allt gått 23k nu.
Inga direkta tips men en till med problem!

Diesel Performance.....
ephmc
Knugen....Har kollat laddningen, vid belastning laddar min bara runt 12 volt på tomgång så förmodligen är det kolen eller laddningsregulatorn. Vet du förresten om de (kolen och regulatorn) är en enhet eller var för sig. Mekonomen har i alla fall bara regulator till min bil, kan ju tyda på att de sitter ihop.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Knugen. Jag har exakt samma ryckningar som du. Så har min bil varit dom senaste 5000 milen. Det kommer och går. Nu har min bil gått 24000mil.Jag ska packa om pumpen snart och jag hoppas att det löser problemet med ryckningarna + ibland svajande tomgång. Om du hittar nån annan lösning är jag tacksam om du mailar mig bmwtds94@hotmail.com eller medlar på detta forum.
Ephmc: sorry för att jag använde ditt inlägg utan att kunna hjälpa dig.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Hade samma problem med min, det visade sig vara att ställverket i pumpen var slut så att på tomgång så orkade den inte med någon belastning, typ när man satte på ljuset, ac m.m, rycker den till när du lägger i driven så är det nästan garanterat pumpfel, ledsen men det låter som att det är dags för ett byte!!

Berg
Be
94
Berg80
328i Touring-97
.....glömde, att den är svårstartad beror på att du tappar bränslet, oxå ett fel när den har gått så långt, nöj dig inte med att bara byta packningar i pumpen, utan byt ut hela mot en utbytespump, annars så kommer du att ha kvar de "nervösa" ryckningarna.

Berg
AC:n är väl itne särskillt strömförbrukande..

men om det är så att det är strömmen som är problemet, prova koppla en voltmätare till bilen.
Det kan ju vara generatorn som är dålig. min ligger på 14V när bilen är igång.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ephmc
Vad kostar en utbytespump då? Packningarna byttes i min för drygt ett år sedan, förpumpen är dessutom bytt. Kan man inte bara byta ställverket? Vad kostar det i så fall?

Patric
ephmc
Fin bil...det är helt ok.

Kan någon ge en schysst beskrivning på hur man byter dieselpumpen, att insuget måste bort vet jag men är det svårt sen? Om man köper från bildemontering, kan man vara säker på att den fungerar korrekt då?

Patric
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Nu tar vi det väldigt lugnt....
Min "gungar" till ganska rejält vid iläggning av D o R...
Är det bara pumpbyte som gäller då?
När man använder motorvärmare så är det aldrig några startproblem..
När den tvingas igång kall bolmar det ett rejält moln så bränsle kommer det ju fram. Förövrigt när bilen väl är igång så går den som h-vete!!För o vara en diesel alltså!

Diesel Performance.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.