|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder dvs har 318is-90 samma typ av tank och pump som 318-88, är de kompatibla? | |
|
Enda skillnaden kan vara att 90:an har plasttank (dock är det ej bekräftat). I övrigt så ska ingenting skilja. |
|
| Tack! | |
|
Vad jag vet sitter det en plåttank på min 318 IS -90. Eftersom den rostade sönder vid svätsfogen och jag var tvungen att byta så måste den varit av plåt. Titta på Länk så kan du få rätt del från början. E |
|
|
Jag har aldrig hört att E30 i någon variant skulle ha fått plasttank under något år? Förresten har 318is-90 en 55liters tank? Fungerar bensinmätaren i en 55liters tank i en 62l tank också eller blir det fel i mätningen? jag tycker att nålen på instrumentet i panelen hos en bil med 55liters tank original borde stå på topp om man har en 62liters tank i som är fulltankad och sedan när man kommit ner till 54l i den börjar nålen att sjunka, eller? |
|
|
318 is -90 har 55 liters tank. Det är ett j..v..a meck att byta. Först skall avgassystemet bort efter "katten" sen några skyddsplåtar, därefter kardan. Passa på att byta mellanlager) och nu äntligen tanken. (Obs innan tanken demonteras så måste divers el och bränsleledningar tas bort). Därefter skall gammal bränslepump tas ut tanken och återmonteras i nya tanken. Puuu. Och sen hela vägen tillbaka igen. Jobbet görs lämpligen utomhus pga av bensinångor. Har du 55 literstank så sätt på en sådan igen. Varför fuska fast en 62 liters? Den kan ha en helt annan form och andra fästpunkter. E E |
|
| okej, det lär ganska okej, men hoppas du inte menade bränsleledningarna under bilen i stål, utan dem kopplade till och från tanken bla från expansionskärlet i plats under hjulhuset. Kardan kan bli mycket jobbigt att ta loss, känns som om operationen kan ta en dag trots allt, om det jävlas. | |
|
Det räcker med att ta bort bränsleledningarna vid soppapumpen (2 st) och anslutningen till tankpåfyllningen. Innan du börjar lossa bränsleledningarna bör du ta bort tanklocket för att försäkra dig om att det inte finns något tryck i tanken. "Ganska okej", om man har tillgång till lyft är det jobbigt om du inte har det så är det ... När jag tog bort kardan märkte jag upp har den satt, kanske en överdrift... Använd skruvdragaren i ena änden och ringnyckeln i andra när du tar loss och se till att vxlådan ligger i friläge så att du kan snurra kardan. Det som jag inte gjorde, men kanske borde ha gjort, är att se över rostskyddet på den nya tanken innan den monterades. Den var visserligen svartlackad men i efterhand är jag rädd att det är samma pulverlack som på dragkrokarna vilket är fullständigt värdelöst. E |
|
| Jag kommer lätt att måla min tank med hammarlack, det blir bästa skyddet anser jag!! Inte så kul att byta den igen pga rost, med hammarlack lär tanken hålla längre än bilen!! | |
| vart har ni köpt era tankar då? är d på BMW som gäller eller finns d å få tag på nån annan stans? gruvar mig lite för å riva all den där skiten.... | |
| Finns på meca och mekonomen, men dock bara 63l tank vad jag har sett för 3500kr, de kanske har 55l också? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.