|
|
|
|---|---|
| Hej, min gamla vatten pump läckte så jag tog en från reserv motorn asså inte ny, nu när jag monterade den fast så fylde jag på vaten, släpte ut luften och så skulle jag provköra , efter jag har provkört så börjar det komma ånga ut ur expansionlocket eller den där lilla locket som är bredvid, det är luft i slangarna käns att vatten stå stil i kylaren, men temperaturvisaren visar i mitten asså att det är ok temperatur, hur kan det vara om det kommer ut ånga? Jag är rädd stt jag kan förstårs toplocket. Kan motorn vara igång om temperaturen är OK fast det kommer ut vatten ånga? | |
| Hur många gånger körde du luftningsproceduren då? | |
| Vad menar du? Jag ventade bara tills vattnet börjar rina ut ur den där lilla locket då stängde jag alla lock på kylaren sedan åkte jag. | |
|
Låter ju precis som du har luft kvar i systemet! Ställ bilen i uppåtlutat läge,slå sen på full värme...sen när den öppnar termostaten så lossar du luftningskruven å låter den va öppen tills de bara kommer vatten,skruven in den igen...gasa lite i några sekunder å öpnna sen skruven igen å kolla om de kommer nån luft nu. Ja brukar få göra så några gånger innan de bara kommer vatten,och de har alltid fungerat utan några problem. |
|
| Ok, ska testa imorgon, tack | |
|
Nej, det är nån fel nu, vatten cirkulerat inte alls, billen var igång kanske 30 min och det kom inte ut nåt vatten från den lilla hålet det kom bara ånga, fast temperatur mätaren visar att det OK, det är luft i slangarna, Vad är det? den funkade ju innan. Kan det vara vatten pumpen, kanske termostaten? Förut det kom vatten efter fem minuter . |
|
|
Kollade du upp pumpen innan montage,om tex plasthjulet har släppt på axeln så får du dessa symptom.Visst sitter det en hjälppump (el)på torpeden på din bil,funkar den. Mvh/Micke |
|
|
Hjälppump? Nja..Jag vet inte . Menar du den där aluminium grej som man skruvar fläkten på? Ja, jag kollade pumpen innan jag monterade den. Kan det vara termostat kanske? |
|
|
På vissa med m40 så finns det en pump på torpedväggen mot ratten. Om du lossar locket på kylaren och kör på tomg kommer det då vatten ur det lilla hålet högst upp på insidan av kylarlocket.Prova även att gasa lite lätt då ska strålen öka ordentligt,om inte så är nåt knas. Mvh/Micke |
|
|
Just det, och det kommer ingen vatten , det kommer bara ånga ur den lilla hållet högst upp på insidan. |
|
| Thomas, adda mig på msn om du har... a_nitro87@hotmail.com så kan jag hjälpa dig att lufta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.