AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.114

Elfel E36 328 klimapanel?

BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Har råkat ut för ett mycket frustrerande elfel. Ibland när jag skall ta bilen så är den stendöd. Ibland kan bilen stå still en hel vecka och starta perfekt och ibland efter en långtur vara stendöd efter 3 timmar.

Mätte idag upp strömmarna som visar 0,48A efter 10minuter. Ryckte säkring 31 som går till klimapanel, startspärr, Checkkontroll, varningsblinkers och då försvann förbrukningen totalt och förblev i noll även när jag satte tillbaka säkringen.

Har en tanke att det ligger i klimapanelen. Det är såhär att när jag stänger av bilen så hör man att något spjäll ändrar läge. Efter det så kommer ett surrande från panelen som just idag höll på i 10 minuter. När jag tog säkringen slutade detta surrande och kom inte heller tillbaka när jag satte tillbaka säkringen.

Kan jag vara på rätt spår? Någon som har något tips eller liknande erfarenhet? på detta mycket frustrerande problem.

BMW när du hellre kör än låter dig köras
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
ingen som har haft samma fel. eller är det brukligt att klimapanelen på en e36a skall surra efter att man stängt bilen?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Inte helt säker men jag tror att den lilla fläkten som sitter i klimaenheten kan gå ett tag efter man stängt av bilen. Nån med e36 skulle kunna lyssna på sin bil. Men är fläkten frisk och fläkthjulet hyffsat rent från damm så låter den inte speciellt mycket.

Att den dör ibland är ett mycket vanligt vanligt fel som oftast beror på en dålig lödning på kretskortet.

Skicka ett mail om du vill ha hjälp att reparera den eller om du vill ha en bild hur man demontera klimaenheten enklast:
bjornm3e30@hotmail.com

det är normalt att det "surrar"

det är "klaffarna" som ställer in sig igen ,,
Cl
6
Clipside
325i -92
Armbågar mig in lite här.
Märker att min bil är snål på att ge mig värme, men när jag sätter all luft imot rutorna så kommer det varm luft rakt fram med, inte så mycket men nog för att värma upp en kall värmlänning.
När jag bönar och ber samtidigt som jag rattar om luft direkt på mig kommer bara något kvasiljumet hån.
Kan detta hänga ihop med något liknande elfel som BMW-Niklas har med knepiga klaffar, förutom att hans bil är suicidal och min bara jävlig?!
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
inget konstigt att det surrar men det skall väl inte hålla på i ö ver 10min tycker jag.

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Min surrar också, säkert 10-15 minuter efter att man stängt av. Eller surrar och surrar, det låter snarare som...el helt enkelt! Sätter man örat mot AC panelen så låter den som en hel elcentral. Men det skall vara helt i sin ordning. Som påpekats tidigare så är det den lilla fläkten som mäter tempen i kupén som kan låta.
De
165
DeWa
328iAT -96
Min surrar och ger även ifrån sig ett ljud som jag bara kan beskriva som ett par "suckar" efter att motorn är avstängd. Låter även som om det bubblar och tja .. "lever" lite där inne en stund efter avstängning.
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Hmm då verkar alltvara som det skall då ju. Mycket irriterande är det att inte kunna lita på bilen.....Nu har bilen stått en vecka och startar finfint
Ha
6
Hartsner
E36 328i -97
Min har samma problem, men surrandet slutar inte. Detta i sin tur leder till att batteriet laddas ur när den står stilla för länge. Är det ett relä som jävlas? Vad kan jag göra åt problemet?

Albin
Clipside, har du en importerad bil? Jag har för mig att man ska byta termostaten då. Men jag är inte helt säker, säkert någon här som vet.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.