AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.604

Sänkning av 325 xi, problem?

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Hej!

Jag snackade precis med min lokala BMW meckare (Rinaldo i Jönköping). En extremt duktig snubbe...

Hur som haver... Han sa iaf att det inte är vidare bra att sänka en 4-hjulsdriven BMW. Sliter tydligen väldigt mycket på just xi modellerna.

Jag antar att det stämmer? Vad tror ni? Kan man komma runt problemet på något sätt? Byta dämparna oxå, inte bara fjädrarna?

Tanken är att sänka den 40/20. Den är ju stört hög fram... Så man behöver ju sänka xi modellen ännumer än en "vanlig"... *suck*

Tack på förhand!

/Freddie
det är korrekt att det sliter mér.
blir mer påfrästningar på drivknutarna då det blir en annan vinkel på dem.
har nämligen själv haft en ix. bytte knut då den var sleten och knackade. gsänkte sedan bilen tog ca 1 månad tills det började knacka igen.
så det jag rekomenderar är att byta till några hårdare som inte sänker så får du iaf lite bättre väghållning.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
*Suck!*

Det är så illa alltså? :-( Hur mycket hade du sänkt?

Mvh
Freddie
jag sänke visserligen 60/40 vilket kanske är lite väl mycke.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Ok, jag har inte bestämmt mig hur jag ska göra än. Men, var köper man fjädrar till en e46 xi?

/Freddie
ah jag får be om ursäkt. jag var helt inne på att det var en e30 vi pratade om. när det gäller e46 kan jag inte uttala mig. men jag tror nog inte det sliter mindre på en e46:a. vet inte om det skiljer något mellan en vanlig e46:a och en xi. prova maila någon som säljer satser
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Ok... no problemo :)

Någon som har erfarenhet av sänkning på en e46 xi?

Om jag bara sänker 20/10? Borde inte slita lika mycket då... eller? Helst skulle man ju vilja sänka 40/20...

/F
Jag skulle nog eg behöva sänka lite jag med, men det är drygt om det sliter mer och dessutom kvävs byte av stötdämpare.
na
630
navi
BMW325xi -06
Hur är det med M-sport paket ll till E46? Det sitter på min 330 xi Touring, den ska enligt uppgift vara sänkt något jämfört med de utan M-sport paket ll.
Går det att få reda på hur mycket den sänkningen är?
Så mycket borde ju inte vara något problem att sänka en "vanlig" xi med.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Eklöf79:

Byta dämpare?? Är du säker på det?

navi:

Bra plan! Ska se om jag hittar någon information om det. Jag har hört att det inte fanns något sport pkaket till e46 xi.

/F
na
630
navi
BMW325xi -06
frecar,
det är lustigt vad olika rykten det går, men min 330xiA Touring modellår 2003 är Svensksåld och har hela paketet monterat från fabrik.
Så nog finns det alltid.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
navi:

Ok, då vet vi med säkerhet att det finns :-)

Har du bilder på bilen? Skulle va kul o se vad skillnaden är mot min. Vad har du för storlek på dina fälgar?

/F
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har tänkt ta några bilder, men ligger hemma ett tag med lunginflammation, SUCK! Så det får vänta tag till.

Jag har de som ingår i M-sport paket ll dvs 225/45-17 Fram och 245/40-17 Bak. Finns väl snyggare, men de får duga tycker jag.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Ok, krya på dig.

Jag har dom som vinter fälgar, tycker iof dom är klart snygga.

Hoppas du kan ta några bilder när du är på benen igen...

/F
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Eklöf79:

Med M-fjädrar fram så blir det ca 15-20mm? sänkning, och mellanrummet mellan däck och plåt borde se likadant ut som mellanrummet bak.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.