|
|
|
|---|---|
|
Priserna på bilar i Danmark är ju så höga eftersom de har väldigt höga skatter och avgifter som läggs på bilarna. Jag undrar om detta gäller även begagnade bilar? Om jag tar min BMW och vill sälja den till någon i Danmark, vilka pålägg kan jag räkna med? En 523 -96 kostar ca 270 000 danska kronor=335 000 svenska kronor. PeterO | |
|
Hej PEOL! Kan säga med största säkerhet att det inte funkar, för då hade många redan gjort det! Jag tänkte samma tanke redan -96 och hörde mig för men då måste man betala ca 110% skatt på bilen (Danmarks bilskatt). Det blir en minusaffär gentemot att sälja den i Sverige. M V H Stephan |
|
|
Jag tror att det är 180% och sen moms på nya bilar... /S |
|
Swedane |
Helt rätt, det är 180% på nybilspriset (inkl extrautrustning) |
|
Danske bilafgifter beregnes på følgende måde: Bilens pris eksl. alle danske afgifter, men inkl. 25 %moms (importpriser fra bilproducent alt. tilsvarende bil indregisreret i Danmark uden afgifter, men ilagt moms. Der tilkommer så 105% registreringsafgift på de første 5800 kroner. Der tilkommer så 180% registreringsafgift på resten af beløbet. Eksempel: 1 personbil 3½ år gammel, normalt vedligeholdt stand, uden ekstraudstyr. Afgiftspligtig værdi 60.000 kr. + Registreringsafgift 87.525 kr. = Handelspris 147.525 kr. Da der er tale om et skøn, må De regne med, at afgiften kan blive ændret, når den endelige værdi fastsættes af vurderingsmyndigheden. Registreringsafgiften beregnes således ikke efter bilens købspris, eller hvad en autoforhandler vil betale for bilen, men efter hvad vurderingsmyndigheden - der er uafhængig af Told·Skat - fastsætter bilens afgiftspligtige værdi til. Dette svarer til, hvad en dansk bilforhandler kan sælge en tilsvarende bil for i registreringsklar stand (inkl. moms og forhandleravance, men uden registreringsafgift). Værdifastsættelsen/vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd. 2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (FDM). Den tredje er udpeget efter indstiling fra Told·Skat. Velkommen til den sosialistiske stat Danmark ! V-max |
|
|
Orsaken till att Danmark/Norge/Finland har sådana tokhöga skatter på bilar är antagligen att 1) Det går inte att fuska 2) Det är politiskt korrekt att beskatta bilar hårt 3) Det finns ingen egen bilindustri att värna om på samma sätt som i SV Skönt att bo i Sverige om man är bilintresserad! /Simon |
|
|
Huva! Om jag bodde i Norge/Danmark skulle jag nog på största allvar överväga att försöka hitta jobb och flytta österut! Billig öl och OS framgångar räcker liksom inte för att kompensera för de otroligt överdrivna kostnaderna bil och bilägande! Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.