|
|
|
|---|---|
|
Jag skall har min Z:a avställd över vintern . Jag har hardtopp till den också,men skall man sätta på den över vintern ,eller skall jag ha cabben uppspänd ? Skall jag palla upp bilen på pallbockar? | |
|
jag har hardtop till min bil men den används aldrig ligger med ett originalkapell på hylla med stödbom, bilens sufflett fäller jag på våren och kommer bara upp i händelse av en oväntad regnskur därför ligger den nedfälld hela sommaren och på höstkanten då det inte blir mer cabbeåka passar jag på en varm solig dag och låter suffletten värmas upp innan jag tar upp den, kall sufflett kan rutan spricka därför värmes den upp och sedan spänner och låses suffletten borstar ren från damm och så får den stå med ett kapell över bilen hela vintern, jag pallar inte upp den, jag rullar bilen något ibland och varmkör motorn ordentligt två gånger under vintern för att motorns övre delar inte ska bli "torra, det finns delade meningar om varmkörning men så här gör jag om det är något för dig att ta efter mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag ökar ringtrycket och rullar den ett kvarts varv emellanåt för att undvika platttor i däcken, inga bockar alltså. Och inget startande för mig. Batteriet underhållsladdas. Om du har den i garage skulle jag välja att ha cabben uppspänd. Utomhus hardtop på. Jag har kallgarage, så jag ställer in en torrboll, och den samlar på sig en del vatten. Och ny olja i motorn förstås! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tackar för tippsen, Bakrutan på cabben behöver jag inte bekymra mig om den är av glas. Men oljan funderarjag på .kör på Castrol slx 0-30 longlife,har bara gått 600mil . Pallbockr tycker jag är bra när man skall gå ut i garaget och meka lite med bilen.båla bromsoken tex . skönt att ha bilen uppe då . Däcken kan knappast bli plattare kör på 235x35x19. |
|
|
Jag tvättar alltid bilen grundligt och kör en sväng så att den blir varm och allting torkar. Jag ser även till att tanka bilen full för att undvika eventuell kondens i tanken. Därefter in i garaget, koppla loss batteriet (ev. montera ur det) och sedan på med "pyjamasen". Några gånger under vintern ser jag till att rulla bilen någon decimeter i garaget för att undvika plattor på däcken. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Om du drar på en "pyjamas" så är det viktigt att köpa en som andas! Det finns 2 sorters kapell! Ett för inomhusförvaring som andas bort kondens! Och ett för utomhusförvaring som är vattentätt! Det sistnämda lämpar sig inte för långtidsförvaring! Se denna länk tex. Länk Min bil: Länk |
|
| Det blir första vintern i min ägo som Z:an ska vinterförvaras och undrar därför hur ni med AC gör? Låter ni den bara stå eller kör ni den några gånger under vintern? | |
|
Låter den stå. /Bo-Erik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.