|
|
|
|---|---|
Transocean |
Har gamla 8,5x16 Italienska kantfälgar som hittils fungerat som sommarfälgar. Nu har jag monterat Nokian nrv 225/60/15 sommardäck på mina gamla 15" krysseker vinterfälgar. På 8,5x16 fälgarna sitter det sommardäck med dimension 225/50/16 monterade. Jag har tänkt å montera typ AGI Sarek 225/50/16 med dubbar på dom, tror ni att det kommer att funka bra eller blir greppet helt värdelöst med så breda däck? Hur är det med friktionsdäck i så fall? Måste va livsfarligt eller funkar det? Jag bor utanför Oslo med lite blandat vägunderlag i vintertid, mestadels saltat motorväg, likadant i stan men även 5 km med isiga vägar innan motorvägen börjar. Blir det dumt att välja dubbfritt om man ska ha 225/50/16 som dimension? Juha |
|
Hei! Jag har 8,5x16 på vinterfälgar jag med, på M5:n Däcken är dubbfria Nokian 225/55 16". Funkar väldigt bra, det är klart att greppet på slät is inte är som med dubbar, men har aldrig haft problem under de 6 åren jag har haft dubbfria(bor nu i Trondheim) skulle nog inte välja dubbdäck igen själv. Bredden tror jag är bara positivt på dubbfria däck, det är klart om det är mycket lössnö så kanske det är bättre med smalare.... Prova 215/55 16 i stället?? MVH Sakke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har liknande 16" dimension på min 540 självklart dubb allt annat är surrogat till vinterdäck enligt min mening, men funkar söderöver hyfsat och där det är rejäla snövägar. Har funkat hel OK ,Jag har 215 men de är nästan lika breda som mina sommar 235,så det är även däckets utförande som spelar in inte enbart dimensionen. Ett smalare däck är väl alltid att föredra om möjligheten finns för belastning osv. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.