|
|
|
|---|---|
|
Det finns ju så mångs olika tillverkare av effektboxar för diesel. Någon som har bra erfarenhet av en box till sin E60? Märker verkstaden att man har kört med box om man plockar ur den innan service? Sliter en box mer på motorn? Tacksam för alla tips. Känns lite lockande att skaffa box till min 525dT med den nya 3-litersmotorn. | |
|
Är också lite osäker på detta. Har läst alla trådar om ämnet och inte blivit så mycket klokare. Det lutar mot en Rapid box som rekommenderas av den handlare jag köpte min 530 xd -06 av. Har pratat med firman som säljer den och han lät seriös och kunnig. Dels sade han att man skulle senarelägga vridmomentet något för att skona 4-hjulsdrivlinan och att Rapid boxen bara påverkade öppettiderna på spridarna och inte bränsletrycket i CR eller laddtrycket. De senare två sakerna skulle man passa sig för enligt honom eftersom de trycken var tillräckligt höga i originalskick. Firman hade själv en 530 som gått 15000 mil med box och innan hade de en Audi som gjort lika många mil och inga problem hade uppstått. Den skulle inte heller lämna några spår i datan vid kontroll med diagnosverktyg. Eftersom min handlare "står bakom" detta så känns det som ett vettigt val ifall problem ändå skulle dyka upp framöver. |
|
| Var säljs denna Rapid Box? | |
|
här finns en länk Länk //Stefan |
|
|
ännu en länk Länk //Stefan |
|
| Jag rekomenderar klart chip före box. Men vill någon ha en box till 330, 530 231hk motor så kan ni få köpa min KCR-box billigt då jag tänker chipa bilen hos ESS istället. Chip kommer åt alla parametrar medens boxen inte gör det. Har en 120d med chip från ESS och är mycket nöjdare med den än 330 med kcr, och då tror jag kcr är bättre än många lågprisboxar | |
|
Hej och ledsen för ett sent svar Soundborder, men har varit en bit från datorn. Det är ett Sundsvalls företag som heter Speed som säljer den, har telnumret på jobbet. Tror också att chip ger bättre resultat, men har inte så höga krav. Egentligen går ju bilen bra i originalskick! Vad gäller priset så är tyvärr Rapidboxen dyr, nästan 7000:-. Men vetskapen om att bilfirman inte misstycker kan ju faktiskt löna sig om något skulle hända, det är väl inte direkt billigt att fixa ett ras på turbon eller liknande gissar jag. |
|
|
Hej! Har läst tråden och vill säga att min box från promotech funkar alldeles utmärkt på min 320d -07. betalade 4995 inkl frakt och moms och har idag 205hk/415nm mot original 163hk/350nm. Nu ligger jag på en förbrukning mellan 0,44-0,49 vid normal körning. Helt klart godkänt. / Danne |
|
|
Glömde lägga med länken till Promotech. Länk / Danne PS. Skulle det bli något fel så garanterar Promotech att dem tar kostnader som kan påvisas att det är boxen som är orsaken. Har inte haft några problem vid service, urplockad box, inget påpekande från BMW att dem har märkt ngt konstigt. DS. |
|
|
har precis beställt box från promotech, 290hk och 610Nm kommer kännas :) var det lätt att installera boxen? kör 330dA -06 |
|
|
då svarar jag väl på min egen fråga :) Det var lätt att installera boxen, svårigheten låg i att hitta någon lämplig plats att montera den på samt att få på motorkåpan efter "operationen" :) kör 330dA -06 |
|
|
dkz3, menar du att förbrukningen gick ner vid normal körning? Nagge, på vilket sätt monterade du boxen? |
|
|
bakom framlyktan på förarsidan. Har inte hittat något annat ställe som lämpar sig att montera den på. kör 330dA -06 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.