|
|
|
|---|---|
|
Hej. Måste man använda grundfärg då man lackar trösklar och frontspoiler, eller räcker det med lack o klarlack? /Jonas | |
|
En till grej som jag undrar över. Jag har även lite rost på skärmkanter.. hur ska jag få till övergången bra? Det brukar ju bli en kant efter den nya lacken... /Jonas |
|
|
Finns det ingen kunnig här? /Jonas |
|
|
Grundfärg brukar jag lacka hyffsat tjockt då man kan slipa den i princip som det vore spackel. För att få bort "kanten" du pratar om måste du använda dig av fin fin sandpapper, typ 240-800 med vatten. Slipa ner den nylackade lacken ihop med den gammla. Sen måste du rubba som ett djur. Detta kräver att du har ett bra lager med klarlack som du kan arbeta med. Kommer du ner i färgen är det kört. Jag är långt ifrån lackerare men fått till några halv snygga jobb med denna taktiken. |
|
|
Är grejjerna nya brukar dom i regel vara grundad från fabrik. Bara å matta ner med P500 slipapper! Är dom beg så bör man lägga på slipgrund! För att få en snygg övergång på en skarv kan man matta ner med P1500-2000 våtslipapper runt skadan. Å sedan "dimma" ut kanten. Har du maskerat området så lägg inte färgen mot tejpkant! När allt har härdat riktigt så våta ner "dimmkanten" med max P1500 å polera med rubbing! Äger en lackfirma å brukar göra så:) Lycka till!!! MVH Penzel |
|
|
Undrar du något så fråga! Ska försöka hjälpa så gott det går:) MVH Penzel |
|
|
Låter som ett vettigt tips, att inte lacka mot tejp-kant. Ska försöka göra så som du skrev, låter logiskt om man tänker efter lite. Återkommer om jag får fler frågor! ;) /Jonas |
|
|
Hur länge skall klarlacken härda innan man kan börja våtslipa? /Jonas |
|
|
Jag antar att du använder spray. Så låt det härda över en natt i rumstemp. MVH Penzel |
|
|
Penzel: Jag har som tunnast använt 800 papper. Sen lite rubbing med slipmedel. Ska göra lite projekt till helgen. Tror du det gör någon större skillnad om jag fixar 1500 papper? |
|
|
Jag köpte 8st P1500-ark. Hoppas det funkar fint. Sen nån billig flytande turtle-rubbing. /Jonas |
|
|
AkUsP: Fördelen med finare papper e ju att efterarbetet med rubbingen blir betydligt lättare! Och risken att du slipar blir mindre! MVH Penzel "Det går till sig!" Gammalt lackerarordspråk! |
|
|
Slipar igenom ska det va:) "Det går till sig!" Gammalt lackerarordspråk! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.