AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.951

Motorstörningslampa lyser

St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Har fler än jag problem med att "motorstörningslampan" lyser?
Vid kontroll hos BMW verkstad hittar man inget fel, återställer den, så går det 20-50 mil så kommer det igen!
Besök igen på verkstad, 500 spänn för återställning!
Börjar tröttna på min bil nu!
Ge mig ett råd!!!!!

SG
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Skulle tro att det är "kontrollsonden" (den sista lambdasonden) som gör att det spökar för dig. Den är väldigt känslig, dvs säger till direkt om något verkar fel i förbränningen. Vi har haft detta problem på våra märken också och i vissa fall har det varit så enkelt att ett tjuvstopp orsakat problemet!

I andra fall har vi bytt just kontrollsonden och då har felet försvunnit. I andra fall har inte ens det hjälpt, utan vi har fått byta båda sonderna. Jag tycker det låter märkligt att bara konstatera att allt är ok och ta 500 spänn för att släcka, gång på gång!

Det stora problemet är att felet är intermittent, då är bilen alltid ok när man visar upp den på verkstan och felet blir svårt att hitta. Finns det annars någon logik när felet uppstår? Någon viss situation, visst väder?

Synd om dig, först vattenpumpen och nu det här.....
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
min lampa tändes efter ett tag då jag öppnat oljepåfyllningslocket och inte stängt ordentligt om jag satt det snett i hålet eller om jag inte dragit åt ordenligt vet jag inte då mitt misstag rättades till vid service, men tydligt är att det finns konstiga orsaker som kan tända lampan, skulle någon av er i läsekretsen haft kunskapen att tipsa mig om det? hoppas problemet är lika enkelt att lösa för dig, berätta hur det går
mvh Uffe/bildock
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Har haft samma symtom på min och då var det den sista lambdasonden som Magirus skriver. Lampan slocknade dock av sig själv efter 5-10 mil för att sedan tändas igen efter ungefär, som du skriver, 20-50 mil. På min lagrades felkoden och verkstaden kunde utläsa felet trots att inte lampan lyste just då.
Konstigt att de inte hittar något fel. Har lampan lyst när de kört diagnostik utan att de hittar något fel?
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Har samma problem med min zäta nu, motorlampan lyser. har bytt lamdasonden samt luftmasseläsaren utan att det hjälpt hos bmw göteborg. Efter bytet av luftmassemätaren gick bilen bra, men sedan så tändes lampan igen. Inga billiga grejer. Lämnade in bilen idag och de ska fortsätta att söka efter problemet, utan någon extra kostnad dock...
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Karin: vilket missflyt du verkar ha med bilen nu! :(
Trist när det bara händer mer och mer grejer...

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Var det en diskussion du fick ta med BMW Gbg för att de skulle fortsätta felsökningen utan kostnad? Jag lämnade in min bil i somras då de skulle felsöka varför min motor dog lite titt som tätt när det var under +10 C. Det tog de bra betalt för utan att de hittade något. De sa att jag skulle återkomma när det blir kallare (vilket vet var idag +-0 imorse). Kanske skall få det felsökt utan att få betala mer än vad jag gjort...

/Bo-Erik
Länk
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Karin!
Vi har ju samma bil, årsmodell, jag är jättebesviken på min nu, säljer den till våren, hade förväntat mig en bättre bil när jag köpte BMW!

SG
Stigfiskare: Det är lite synd att du är så besviken.. Hur långt har den gått?
Jag tror också att felet är det som Magirus säger. Kontrollsonden varnar ju endast när den anser att något är fel, därav att den tändas och senare kanske slocknar. Nr 6 på bilden Länk

Hur går bilen om du bortser från detta? Går den som den ska?
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Chris87
den har gått 7400 mil,jo den går bra annars, men nu går ju inte centrallåsen riktigt, rost kring bakluckelåset, och så hade jag ju problemet med kokningen, som INTE var vattenpumpen.
Det var givaren till motorfläkten+ termostaten som var kass.

SG
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Stigfiskare
jag vill trösta dig lite grann och innan du gör drastiska saker som att sälja så spalta upp det som hänt, först jobbigt och besvärligt samt jag förstår dig men om det här är till någon hjälp så läs här hur jag utomstående ser problemet. Om vi tar ett exempel:om man tittar på bruksbilssidan så kan det kanske var bättre att köpa en beg. bil säg kanske 8000 mil än att köpa vid 6500-7000 varför? jo mycket av delar som har en begränsad livslängd och hinner slitas och är då bytt vid 8000 men vid 6500 finns den kostnaden kvar, vad vill jag då ha fram jo som i ditt fall med givaren till kylningen kan vara en sådan grej samt att det kan gå sönder men det här felet kanske inte blev så dyrt, samma med lampan behöver inte vara allvarligt och rosten runt låset inga problem enkelt att få bra om man själv vill, alltså kontentan kan vara att fixar du dessa grejor kanske nästa ägare kör helt utan något intermezzo och till jättebillig ägaretid det är där liknelsen ovan med bruksbilen kommer in obs!!! miltalet ovan var bara ett exempel, brytpunkten kanske är ett helt annat miltal jag tog detta taget ur luften bara för exemplets skull
mvh Uffe/bildock
Jag håller med bildock om att vid nått tillfälle under en bils livstid uppstår det lite saker som kan behöva åtgärdas och när dessa blivit åtgärdade kan det vara frid och fröjd i flera tusen mil. Om du åtgärdar de och senare säljer bilen direkt har du gjort en stor förlust.

Det här med att verkstaden bara släckt lampan och tagit betalt för det känns ju inte roligt. Att de inte hittar något fel behöver ju inte betyda att det inte finns nått fel. Man tycker ju att verkstaden, om det är en auktoriserad sådan, borde ha stött på detta problem tidigare och ha en viss insikt i vad som kan vara fel. För fler bilar måste ju tidigare ha drabbats av samma fel.
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Det är ju inte roligt när man inte hittar något fel.
Det är en auktoriserad verkstad och de sa ,"bara kom igen, det brukar återkomma", de menade att jag skulle acceptera , betala 500 varje gång för att få släckt lampan!

SG
Vad gäller att släcka lampan har jag för mig att det finns nån procedur man kan göra själv. Vet inte om det är att ha tändningen på i 30s utan att starta motorn och sen stänga av den eller lossa minus polen från batteriet under en viss tid.

Anledningen till varför det inte lagras någon felkod kan jag inte svara på. Ett alternativ är ju att ringa runt till några andra auktoriserade service verkstäder och höra va de tror kan vara fel. Det är ju alltid gratis att fråga.

Det finns ju ytterligare ett alternativ och det är ju att chansa på att det är kontrollsensorn eller lambdasensorn som felar och byta den. Dit fel verkar ju stämma till vissgrad med Ztephans inlägg.
Men sen finns ju chansen att det inte är det och då har man slängt ut en massa pengar i onödan.
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
2,8 Power : Jag har som sagt bytt lambdasond samt luftmassemätaren utan att det har hjälpt. Men jag förstår ju dock att det problemet kan vara svårt att lokalisera, det kan ju vara ett 20-tal olika anledningar till varför den lyser. Så jag sa till dom att de antingen får byta tillbaka min gamla del, eller att jag vill ha pengarna tillbaka pga att de utfört en tjänst som egentligen inte hade behövt att åtgärdas. Det är ju inte mitt fel att de ej kan hitta problemet... Så nu har jag ju en "pott" hos BMW kan man väl säga, de pengar jag redan har betalat in :D Så får de la trixa o mixa hur mycket de vill.....
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Stigfiskaren : Går motorn ojämn vid tomgång, eller vid låga varvtal?
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Karin!
Den går jämt och fint

SG
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Problemet med min motorlampa blev löst till slut i alla fall. Det var en liten oljeläcka som släppte in tjuvluft i systemet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Inte lätt att hitta bra service till BMWs som har några år på nacken. I gbg är BJ bilservice kvalitativa, nfs.nu i söder bl.a.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.