AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
769

Toppackningen paj!?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Hej hopp. Jag köppte en bmw 328 -95 i fredags. den hade stått i 10 månader men startats nått emellanåt sa han jag köppte den av iaf. Hur som hellst så körde jag hem den mer än 80 mil. Inga problem. För några timmar sedan när jag kört ett bra tag i stan gasade jag på lite ut på motorvägen ca 4500rpm drog jag den på växlarna. När jag fått i 5:an ser jag att tempmätaren står på rött helt tjohejsan sådär bara! Slog av direkt och rullade till kanten. Vattnet kokaee. men inte farligt mycket. Kylaren blev tom. Fyllde vatten. Körde försigtigt hemmåt när den kallnade. Fick stanna och vänta flera ggr på att den skulle svalna. Vill ju inte riskera nått. kom hem. Ringde polare och bla bla bla. Kom fram till att termostaten kanske kärvat fasst. Tog bort den. Kokade den i en kastrull och den öppnade sent och lite. Nu kommer min fråga.. Kan den kärvat och det blev backtryck i kylarsystemet? Brakade toppackningen? Den ryker inte. Oljan i motorn är ok. Ingen olja i kylaren heller värkar det som... Men kan ju alldrig vara säkr
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Börja med att se till att lufta systemet ordentligt. Termostaten öppnar ju inte om du har luft i termostathuset.

Du borde antagligen lämna in den på en verkstad för kontroll av avgaser i kylvätskan ocskå fr att vara säker på att du inte blåst packningen eller fått sprickor.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Så här kan vattenpumpen se ut Länk

Mvh/Micke
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Hej igen. Bytte termosstaten och började lufta. Ställde den i motbacke. Håller lagom temp på tomgång men blir het om man gasar det minsta. Den verkar sluka vatten. Men tänkte inte mycket på det när systemet tar nästan 11L. Fick värme i kupen men blev kallt efter ett tag. Verkar som att det går att lufta hur mkt som hellst.... Har packningen i toppen gått iaf? Avgaser i kylaren? kommer vit ånga ur luft nippeln och ibland blir röken typ gråbrun.. I så fall vad kan kalaset gå på? Och mer frustrerande för mig. Vad i h-vete orsakade detta? Var det termostaten? x/

Bmw är helt klart bästa bilen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.