|
|
|
|---|---|
|
jag köper en 320i m-sport touring -04 på tisdag. Sommardäcken ska tydligen inte vara så bra så jag funderar på att byta dom redan nu, även om de går sommaren ut. Så jag ska ner till Stockholm och hämta bilen (bor i Umeå) så funderar på att kanske byta däcken där om jag hittar nåt ställe som säljer bra däck till bra pris. Men den stora frågan är ju vilka däck jag ska välja. Jag vill ha däck som är tysta och som är av hyffsat bra kvallité, är inte ute efter det billigaste. Utan efter de mest prisvärda däcken, helst under 2000kr/st. 225/45-17 fram 245/40-17 bak Ni som kör med samma dimension på en sån bil, vad rekommenderar ni? | |
|
Jag kör nu med Dunlop sp9000 och är riktigt nöjd med dom,har 35 profil,dock 18" men..trodde dom skulle låta bra mycket än va dom gör. Nu är ja inte riktigt säker på om just den modellen finns kvar,men i övrigt så har iaf ja alltid haft bra erfarenheter av Dunlop. Annars är ju michelin alltid ett säkert kort. |
|
| Nej de verkar inte finnas längre, dunlop sp9000 alltså. Jag har tittat lite på michelin och då på michelin pilot sport, men dessa finns inte i 245/40-17. Jag vill nog ha samma däck runtom. Jag har läst lite om de nya däcken från italien, Marangoni, de verkar få bra betyg och ska tydligen vara tysta. De var ju sjukt billiga också, så man undrar ju hur bra de är egentlihen. På dackonline.se kostar de 829,60kr och 989,50kr för 225/45-17 resp. 242/40-17. Och då var det Marangoni Mythos jag kollade på. Nån som har nån erfarenhet av dessa däck? | |
| Beställde nyligen Bridgestone Potenza RE050 från Molway, levererades häromdagen. Jag var väldigt nöjd med mina Potenza på min förra bil, mycket bra grepp på våt väg. Visst är de dyrare (6490:-) men jag köper inte lågbudgetdäck till en så ny BMW. | |
|
Sant Navi, jag vill inte heller ha några lågbudget. Men man undrar ju varför Marangoni mythos får så bra betyg, tar de priset i beaktning tro? Hur är ljudnivån i kupén med Potenza? Har du samma dimension som jag förresten? D.v.s: 225/45-17 fram 245/40-17 bak |
|
|
Ja, jag har också M Sport paket ll så jag har samma dimensioner. Ljudnivån är mycket lägre än mina Dunlop sp9000, men de var ganska slitna på slutet så det blir ingen bra jämförelse. På min förra E46 bytte jag från Goodyear Eagle F1 till Bridgestone Potenza RE050, dock med 225/45-17 runt om. Det blev mycket tystare. De tester jag har läst om Bridgestone har varit bland de bättre när det gäller våt vägbana och det tycker jag är viktigt. |
|
| Ok, tack för tipset. Jag har kollat upp priserna på potenza på dackonline samt molway där du köpte dina, och det är inom ramarna för vad jag är beredd att betala för däck. Ska se om jag kan hitta lite recdentioner om dem. Tack för tipset! | |
|
Det är ofta svårt att jämföra buller från däck, eftersom man normalt byter från slitna däck till nya. Så gott som alla däck låter mer när några få millimeter av mönstret återstår, medan ett helt nytt rullar tystare, oavsett märke. Jag bytte nyligen från Bridgestone Potenza RE050 RFT till Bridgestone Potenza RE050 icke RFt, vilket höjde komforten flera klasser. Nu är ju RFT kända för sin dåliga komfort, så det kom inte som någon överraskning. |
|
|
Vad gäller Michelin så finns ju även Primacy HP och Pilot Exalto. Dessa är kända för att rulla tyst tills dom är helt slut och dom rullar lååååångt. Personligen tycker jag att dessa räcker gott till en 320, men vill man ha extrem väghållning är det ju däck i klass med Pilot Sport PS2, men det blir mycket dyrare i längden. Jag kör fortfarande på mina orginalmonterade Pilot HX (225/55/16) som rullat över 7000 mil. Har aldrig haft problem med vibrationer el likn. och nu med endast ca 2,5 mm på framdäcken går de fortfarande tyst och fungerar utmärkt i vatten. Pilot Sport finns på däckonline i dina dimensioner för 1565:- resp. 2093:- AE |
|
|
Länk AE |
|
| Jag beställde däck i tisdags, det blev Bridgestone Potenza RE 050 225/45-R17 och 245/40-R17. Får dom förhoppningsvis på onsdag. | |
| Grattis till bra däck! Hopas du blir lika nöjd som jag är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.