|
|
|
|---|---|
|
Min 325 e36 har nydligen fått ett nytt lager lack på sig, och sedan dess har jag bara kört den 4mil. När jag idag upptäckte att det var dags för lite oljepåfyllning så skulle jag bara svänga förbi macken och fixa det, den resan önskar jag att jag inte gjort... Jag hade precis kommit iväg ut ur garaget och rullade lugnt iväg mot statoil när bilen började dra lite dåligt och rycka vid gaspådrag. lustigt tänkte jag och körde in till sidan av vägn och lyssnade. Maken till dåligt har den motorn aldrig gått... Jag varvade upp den för att försäkra mig om att det inte bara var lite "rossel i halsen liksom" och vips så gick den bättre igen. Dock åerkom problemet så fort jag lät varvet falla. Jag har kommit fram till att motorn går dåligt och rycker upp till runt 3-3,5k och sedan flödar på betydligt bättre (DVS Precis som den ska göra vid det varvtalet). Jag har av fegisorsaker inte vågat testa hur den går över 5,5k rpm, då jag av förklariga orsaker inte riktigt litar på den just nu. Min idé är att det är min lmm som fått sig en dos av färg då lackeraren missade att maskera mitt öppna luftfilter, skulle detta kunna ge ovan nämnda problem? /wille | |
| för mycket olja till openair filtret? min hade fått för mycket av förra ägaren så lmm var alldeles blöt så den gick som en gammal grävling. tog lite rengörnings spray sen gick den bra igen | |
|
nej, det bör inte vara för mycket olja i filtret, jag har kört med det filtret i 150mil och inte haft någr problem hittils iaf. Om det nu är min LMM som tagit stryk, vad kan jag göra för att avhjälpa problemet? Har itne ens kikat på hur den fungerar, men har för mig att det är nån tråd som kan få smuts på sig och brännas av, stämmer det? Om tråden bara är smutsig, och inte avbrunnen än, kan jag rengöra den på nåt bra vis? /willw |
|
|
nej, det bör inte vara för mycket olja i filtret, jag har kört med det filtret i 150mil och inte haft någr problem hittils iaf. Om det nu är min LMM som tagit stryk, vad kan jag göra för att avhjälpa problemet? Har itne ens kikat på hur den fungerar, men har för mig att det är nån tråd som kan få smuts på sig och brännas av, stämmer det? Om tråden bara är smutsig, och inte avbrunnen än, kan jag rengöra den på nåt bra vis? /willw |
|
| Jag rengjorde med rengörnings spray typ samma som broms rengörning bara spruta på sen dunstar de | |
|
Lång tid och inget svar från mig hur det egentligen gick: Jag försökte tvätta min luftmassemätare med rengöringsspray, och det gav inget resultat. Sedan tänkte jag i min enfald att det kanske är något annat fel på min LMM, och slängde ut 800kr på en annan, nyligen testad, utan resultat. Efter det så tömde jag tanken och lät den vädra ur så gott det gick, för att förvissa mig om att det inte var något annat mystiskt som låg i min tank. Problemet har förflyttat sig högre upp i varvtalsregistret, nu får man varva en bit över 4200rpm för att den ska sluta hacka (som ni säkert förstår har jag inte använt bilen nämnvärt, utan noterat detta under mina korta testturer). Jag har börjat fundera på om det är mitt ruggit dåliga batteri som ställer till det på nåt vis. Jag har upptäckt att bilen inte går att starta med bara ett annat batteri ihopkopplat med mitt nuvarande, utan behöver ha en bil som står på tomgång som hjälpstart. Kan det vara att generatorn har gjort sitt, och tillsammans med det döda batteriet ställer till det för mig? För iom att en generator krämar ur sig mer på höga varv antar jag, och därmed avhjälper problemet när jag drar mig mot dem högre registren? /wille P.s, orsaken till att jag inte köpt ett batteri osv. än är att jag flyttat utomlands, och inte kommer att vara hemma med min bil igen förrens strax innan jul. |
|
|
|
| Jag har ingen aning om vad som hände med inlägget ovan... när ska AP få en "delete-post-knapp"? | |
|
Hej , har en polare som hade samma problem, där felet var att den tjuvdrog luft i sprickor i gummibälgen efter lmm. Kan ha hänt att i värmen efter lackeringen har gjort att bälgen har torkat och spruckit och att är och börvärde ej stämmer vid luftberäkningen. Kolla bälgen! Mvh Magnus |
|
|
Hur känns rycken? Kan det vara tändstiften som feltänder ibland? Eler spolarna? Så är det iaf med min bil, ett byte av det med annat ska bekräfta. Kanske byta LMM? Hoppas det löser sig! |
|
| Förlåt läste inte så nogrant hehe | |
| Att den drar tjuvluft i bälgen efter lmm kan mycket väl vara en trolig orsak. Har du kollat stiften? Kan ju ge indikationer på om bilen exemplevis går fett vilket kan ge lite taskig gång, kan bero på lambdafel. Även ett igengrott soppafilter kan ge ryckig gång. | |
|
Kollade inte stiften efter bytet av LMM, men innan så var det väl inte så där vansinnigt fina direkt... Att den går fett kan jag tala om på bara lukten från avgaserna, vad jag inte vet är varför. Den där bälgen har jag inte kollat alltför noggrannt på, så jag får nog göra det när jag kommer hem. Bränslefiltret, var sitter det på min bil? Vet att den har kört på lite etanol då och då, men iom att problemen kom som över en natt så känns det lite långsökt... Borde dessutom bilen inte hacka mer på högvarv om det är bränsle som saknas? Rycken känns som att köra över en spärrlinje nästan, fast långt ifrån så tätt som dem ligger då, men samma skak-hårdhet, men med lägre frekvens. Att bilen känns orkeslös förstår ni säkert. när den väl slutar med sina dumheter och man kör den p högvarv så går den precis som den ska. Jag får se som sagt, det är ju ett tag tills jag ska hem igen, så jag kommer säkert att hitta många bra idéer till min felsökning. Tack så mycket för era svar, och släng gärna in fler idéer om ni har några! /wille |
|
|
Hej igen, jag har funderingar om sprickor i bälgen och det borde stämma. Vi låga varvtal så får den för den för mycket luft mot bränsle. När du ger mycket gas/högt varvtal, så öppnar den för mer luft och då blir luftläckaget i sprickorna försumbara i förhållandet till totala luften och bensinen får rätt förhållande till luftmängden. Jag kan nästan sätta en hundring på bälgen. Det är det troligaste felet och lättast att ta av och kolla, innan man ger sig på större operationer. Jag är lat av naturen och meka utan strategi är inget för mig. Det är roligare att gas än meka! Hör gärna av dig när du har hittat felet. Det räckte att polaren tog silvertejp runt bälgen så blev det 95% bättre direkt, innan han bytte den! Jag tror hellre att den går för snålt, än för fett. Trevlig helg! Mvh Magnus |
|
|
Ja när du förklarar det på så vis så låter det ju väldigt logiskt, och jag ser mig mer än gärna motbevisad om du har rätt. Jag hoppas innerligt att du har rätt, för då kan jag ha kul i vinter i stället för att meka i kallgarage! /wille |
|
|
Jag hade samma problem med min bil, innan 3500varv gick den riktigt kass, mellan 3500 och 4500 gick den bra, sedan började den gå dåligt om man inte släppte på gasen lite, var massa virr bland verkstäder osv att det skulle vara allt från LMM till bränsleinjektorer och bränslepump. Tillslut blev jag så less på att alla var så okunniga att jag provade köpa nya tändspolar ifrån usa och smälla i. Nu går bilen som en gud och jag har pånytt blivit förälskad i min bmw. |
|
|
Ok, det ska kollas upp det med, men jag vet inte, min går ju bra hela vägen upp till redline när den väl kommer igång... Tack för tipset som sagt! /wille |
|
|
Nu har jag landat hemma i sverige, och haft en halvdag i garaget (behövdes en del röjande för att ens ta sig fram till bilen...) Jag plockade av gummibälg mellan LMM och insuget som någon nämnde, och fann att den var sprucken kring båda de nedra uttagen (de går till AC eller nåt vad jag förstår från vad som står på den) Imorrn blir det att ta en sväng ned på BMW i kalmar för att skaffa fram en ny bälg, och ett nytt batteri, då det nuvarande har gått ur tiden fullständigt. Förhoppningsvis så är det bara att fixa handbromsen och bessa, sen kan jag ut och glida med min [i]Snowflake[/i] igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.