|
|
|
|---|---|
Johannes Rydberg |
Hej . Har nu givit upp att försöka få igång min tdsa med mekanisk insprutningspump, då den inte ville ge disel ur alla spridare utan enbart 2. jag har nu köpt en vanlig orginal elektrisk diesel insprutningspump. som jag hatr monterat och kopplat in. men den vägrar att ge ut diesel ur spridar rören. (har ej spridarna inkopplade) jag har kollat så att det är ström till magnetventilen m.m och allt verkar i sin ordning. matar pumpen i tanken funkar bra det kommer diesel. har även försökt luftat dieselpumpen lossa på den skruven som sitter mellan alla spridar utgångar i mitten. är det nån kabel som jag glömt eller varför kommer det ingen diesel.. bilen är en e34 touring 96a´´ har ni nåt förslag? snart så åker jag till skorten med skiten och glömmer allt ihop. betalar av skulden till banken o ser glad ut. bara man slipper dessa grymma bekymmrena. mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
Johannes Rydberg |
ingen som vet nåt? snyft :( bilen gör mej gråt färdig. den enbart vill jävlas hela tiden. jag har snart ägt den i 2år varav. den fungerat i 2veckor. det känns som det är nåt jag glömt? eftersom det inte kommer nånting. mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
| Humm.. Svårt att säga nåt säkert när man inte är på ort och ställe själv.. men pumpen du nu har köpt, var den ny? säker att avstängnings ventilen fungerar som den ska? Sen är väl inte skruven i mitten på bakstycket en luftskruv, tror man sätter en klocka där när man justerar pumpen (om jag minns rätt).. om du lossar skruvarna till det översta locket på pumpen och vrider på tändningen kommer det bränsle där då? i sådana fall borde det va nåt knas med pumpelementen eller solenoiden som jag nämnde... är pumpen flongny verkar ju det dock inte så troligt.. jaja det är vad ja kan komma på nu.. har skruvat en del med dessa pumpar men det var några år sen sist.. | |
| Alltså det SKA komma bränsle där när man vrider på tändningen.. såg nu att det kan missuppfattas kanske.. | |
Johannes Rydberg |
okej.. om jag skruvar loss det översta locket på pumpen skall det komma bränsle då? pumpen är ej ny. en bättre beg som skall ha fungerat bra, tills bilen den satt på tydligen körde av vägen. det låter lite skumt om pumpen efter man släppt start nyckeln.. elektriskt ljud kort stund efterråt man man malt på starten. typ rrrrrr tick rrrrtick tick. men skall jag kanske hjälpa pumpen genom att fylla på med diesel i spridar rören eller ?? vad det gäller avstängningsventilen så verkar det ok. skall det klicka om den eller. skall kolla det idag. kanske är det den som hängt sej i stängt läge. är det nån som har en skiss vilka sladdar som skall var på pumpen.? det ä ju en tjock runt kontaskt stycke som enbart passar på ett ställe. sen är det en en sladd till med std kontaktsycke i nederkant på pumpen. den antar jag skall in i samma kabel härva som även går till generatorn. sen är det självklart magnetventilen då allstå avstängningsventilen. mer kablar kommer jag inte på . bilen är chippad ifs. och det är inte 96an ´´ dieselpump. utan troligtvis 92-94ans´´ pump spelar det nån roll`? det skiljer ju lite ? sen har jag inget insug på ännu samt att den oranga varningslampan med en spridare på lyser konstant?? så har den gjort sen jag satte på den mekaniska på pumpen.. vad tror ni om det.? mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
det lustiga är nog att den där avstängningsventilen som sitter i bakkant är nog den som strulat för dig hela tiden när du hade den mekaniska pumpen monterad så ska det bara räcka med handpumpen för att få fram bränsle till samtliga spridarrör annars är pumpen knas alt avstängningsventilen som kärvar eller inte får ström eftersom det MÅSTE komma fram bränsle där annars man ska ge lite gas så reglerkolven stängs vilket leder då ut bränslet i bakkant på just den bulten som du beskrev som " luftningsskruven" min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Tjaa jag tänkte som så att man kan lätta lite på skruvarna på det översta locket så det glappar lite bara för att se om bränslet fyller pumpen ordentligt.. men men börja med att kolla avstängningsventilen ordentligt som ovanståene sa.. Är det bränsle i pumpen, stoppen funkar och det ändå inte kommer nåt bränsle börjar man misstänka nåt fel i pumpen.. pumpen ska nog vara lika fram till 98 tror jag så de är nog inga problem. Det tjocka kontaktstycket är till pådragsregleringen, kontakten i nederdelen är till förtändningsinställningen och så sladden till stoppen mer än så ska det inte behöva vara. Är osäker på "spridarlampan" har för mig den har flera olika funktioner. |
|
Johannes Rydberg |
hmm okej. ikväll har jag jämnfört klick ljud och provat att lägga på plus på magnetvetilen både på den som sitter på och orginalet samt den mekaniska , jag tyckte det var lite mer klick ljud från den mekaniska så jag bytte magnetventil men ingen skillnad. och om mantar loss magnet ventilen så är det en litet rör bit o en fjäder. och jag har jämnfört med dom andra pumparna och den verkar vara samma. allstå glappet i röret m.m provade även att ta loss locket o kolla . såg nåt svart såg ut so elktronik platta .. men den var svart o o det var diesel utt till den . och så var det en slags arm som det satt nån slags borst liknande grej som släpade mot plattan. ingeting gick att juster som ni pratar om jag tog även och lossa lite på dom ännu nedre skurvrana och dom hålen var oxå runda. så det verkar inte går att justar nånting. alla hål verkar vara runda. och det skilljer en del mellan pumparna med det är mindra grejer. ex var returen sitter skiljer. även fstsättningen . bult mönstret stämmer men inte själva det runda som går in i blocket. det är mkt mindre på denna pump jämnfört med 96a´´ orginal. har säkert glömt nåt mer. men ,, jaja sen angående den mekaniska så fick jag ut diesel ur samtliga spridar rör. MEN den orka enbart trycka ut genom 2st när srpidarna var på. och det var 3an samt 6an cyl och spridarna var okej. då jag provade samtilga . jag har malt på starteb o grejat med avstängninsg vetilen o bytt men inte nåt händer. va sjutton är detta .. tack för era svar hittills. jätte tacksam.. hoppas på mer .) mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
om du fick ut bränsle till alla spridarrör så ska den gå igång om pumpen är inställd vill säga. den är ju som bekant ruggigt känslig. den har bara en inställningsmån på +-0.02mm innan den är felinställd så jag hoppas du har ställt in den rätt annars får du gnugga i 2år till innan den ens tänder till funkar verkligen glödstiften? och tar den verkligen inte in tjuvluft? och ett tips bara: koppla bort den förbannade förpumpen och kör utan den, det går lika bra om inte bättre då man ser tidigare om systemet är tätt eller inte. det har ju fungerat på 10000tals 524:or och 324:or utan problem min bmw 324td hemsida Länk |
|
Johannes Rydberg |
på den mekaniska pumpen så kom det ut diesel ur ALLA spridarRÖR men när jag satte på spridarna så orka den mekaniska pumpen ENBART trycka ut diesel ur 2st spridare. jag kollade sen ALLA spridare på ett av dom 2 spridar rören som orkade trycka upp ett tryck som gick igenom spridaren. och som sagt ALLA Spridare funkade kanon. sen eftersom jag har tagit bort spridarna så ser jag tydligt att alla glödstift funkar. detta var den mekaniska diesel pumpens problem. visserligen så gick det att få igång motorn med den pumpen korta stunder. och ibland längre men då enbart på 5cyl. och att kunna gasa var otänkbart. iomed detta så ville jag ej ha en mekanisk längre. så jag har nu köpt en elektronisk dieselpump. allstå stortsätt likadan som satt på orginal. det skiljer lite små saker men annars så ser den identisk ut. iaf så är problemet med den nya el disel pumpen att den vägrar att pumpa ut diesel ur nåt spridar rör. alltså utan spridare på.obs jag har provat med spridare oxå men ingen skillnad) jag hör att det är liv i pumpen då den har lite ljud ifrån sej när man stänger av startmotor n för vila. sen ser jag att pumpen fylls med diesel då det rann ut på toppen av pumpen när jag demontera. även när jag bytte magnet ventil. och den sitter prcis innan spridar rören s utgångar. har även sett att det kommer ut en liten svag stråle när jag släppte på den lillla bulten mellan alla spridar rör. så matar pumpen funkar förträffligt. men angående luf i systemet. var skulle den komma ifrån?. och hur hejdar det att få ut diesel ur enbart spridar rören. sen är väl dessa sytem själv luftande?? mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Om inte jag är helt ute och cyklar så funkar det inte med gamla modellen av insprutningspump tillsammans nya dde-boxen. Men jag kan ha fel... Hoppas du får igång skiten iaf. Mvh. Oskar |
|
Johannes Rydberg |
hmm okej.. du menar eftersom jag har en 96a´´ med den nyare varianten av dieselpump så har jag även en nyare variant på dde-box antar det är den som styr diesel pumpen. och detta gör anu eftersom jag har en troligvis 92- 94 an s dieselpump så lirar inte dessa ihop. och han vill inte få ut bränsle vad jag än gör. men går det att byta dde-box? är det den man chippar ? höger sida bakom fjäderbens tornet sitter den va? jag blir s¨å sjukt trött på denna skit.. så snart slår jag sönder skiten. och skrotar den . jag kommer skratta när den krossas. varför man orkatr hålla på med skiten är att den är förbannat fin o välskött. fulltecknad service bok m.m men va gör det nu ??? (``320-325´´ gamla nicket) |
| Okej.. finns ju ett sätt man kan göra för att utesluta att problemen beror på det elektriska, om du har en fru eller nån polare som kan köra på starten medan du rör på den lilla armen som du såg i pumpen under locket, då reglerar du pådraget helt mekaniskt och kommer inget bränsle då, så måste nog pumpen obduceras.. OBS det kommer flöda MYCKET bränsle ur överdelen på pumpen om man gör detta så ett tråg under bilen kan ju va att rekommendera. | |
Johannes Rydberg |
okej detta skall jag prova. men borde inte pumpen ge lite bränsle även om den där arman inte funkar. jag menar typ tomgång s ställning.? men men .. tack för tipset.. föresten borde inte den där armen röre på sej när man gasar utan att man vrider på start läget? mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Jo, nog borde det komma bränsle i alla fall, men bara för att med säkerhet utesluta eltjafs kan det ju vara kul att prova... När du vrider på tändningen ska armen gå upp på max, som ett startläge, sen går den ner när man har startat. Den rör sig dock inte då du gasar om du inte har motorn igång då det är massa olika saker som påverkar pådraget, tex varvtal, nållägesgivare, tempgivare, gaspedal mm mm.. |
|
Johannes Rydberg |
okej.. så den skall iaf röra sej te början. och om den gör detta (skall prova imon) så är pumpen kass då antar jag? mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
Johannes Rydberg |
jaha .. då har jag provat att starta o kolla på den där armen som du sa. och den rör sej inte ett skit. verkar helt stendöd. men den sitter inte fast iaf för den går lätt att röra. är det fel på elktroniken då antar jag eller. skall jag prova en äldre data box ? som stämmer mer övernes med pumpens års modell?? eller vad kan vara fel. kan detta göra så att den vägrar att trycka ut diesel genom spridar rören.? mvh Johannes (``320-325´´ gamla nicket) |
|
du kan faktiskt också ha otur eller turen att gaspedalspotentiometern är trasig alternativt har hoppat ur läge min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
jag vet en som bytte motor i en 96a e34tds till en från 93. den gick inte utan att byta box.. |
|
Johannes Rydberg |
hmm härligt. då bör det vara en 93an box på min. och då borde den gå igång. skall kolla upp potesiometern i gas pedalen oxå. men jag tror på samma som nedstående skribent. shit jag måste få tag på en 93a data box. nu börjar få hoppet tebax. mvh Johannes tackar så hjärtligt för era svar hittills. jag skriver mer efter jag provar era ideer. (``320-325´´ gamla nicket) |
|
Hej Har du kvar den mekaniska pumpen, är den till salu Jag tänker använda en 525 tds motor till min båt Mvh kenth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.