|
|
|
|---|---|
|
Ok, nu har jag försökt med allt jag kan hitta här på forumet och inget hjälper. Eller så gör jag fel. Grejen är att motorn blir normalvarm och ligger på stadig temperatur precis normal tid efter start. Men ingen kupévärme förens efter ett par mil landsväg! Då helt plötsligt kommer värmen. Har bytt termostat och den sitter med rätt sida uppåt. Vattenpump ok. Kylarrens kört vid termostatbyte och hela systemet urspolat. Jag gissar ändå en luftficka någonstanns men hur får jag bort den? Har försökt i backar och klämt på slang och allt möjligt. Finns det något idiotsäkert sätt att lufta systemet? | |
|
testa byta, rengöra kupé-filtret. Inte för jag tror det hjälper men det finns mirakel, dessutom tar det endast 5 minuter att byta ut! mvh, Figgeh~ |
|
| Jag tror inte det har med det att göra tyvärr för då skulle inte värmen komma på en gång så där. Kan inte se något logiskt samband. | |
| Låter ju lite som om att ventilerna för vattnet kärvar eller att styrningen av dem har fått problem och inte släpper på vattnet förrän x antal mil. | |
| Ok. Skulle kunna vara så. Erfarenhet av det problemet eller? Är det botbart med en flaska smörjning som finns på mackar och liknande ställen? Ja inte styrningen av den då, men ev. kärvande. | |
|
Ok, detta börjar bli smått irriterande nu. Har svag värme som kommer i vågor med långt mellanrum. Ska det vara nödvändigt att lämna in bilen för att få den luftad? Det måste vara luft någonstanns. När jag öppnar luftskruven så kommer det bara ånga, spelar ingen roll hur mycket jag fyller så är det ånga som kommer ut där. Någon som kan hjälpa mig? |
|
|
Sitter det luftskruv på termostathuset? Finns inget art.nr. på realoem men det ser lurt ut precis där pos. 4 pekar:Länk AE |
|
|
Har ingen sådan. Dock så har troligen vattenpumpen hvererat i går. Blev ståendes med kokande motor. Måste vara den. Får ta tag i luftningsproblemet igen sedan när den är bytt. :( |
|
|
Det visade sig att vattenpumpen var helt felfri och ser i stort sett ny ut. Däremot så bytte jag då termostaten och det var det som var felet. Hade bytt tidigare och satt dit en från Biltema. Det var en dålig idé. Köpte nu en från Mekonomen istället. Har dock ingen kupévärme än. Får göra om luftningen igen för 73e gången då. |
|
|
Bra att du hitta felet... Nja...när de gäller biltema och sånna saker har man inga höga förväntingar precis...men mycket annat är bra kvalité. Hur långt har din bil gått? har den gått över 15k mil så kan de va en god idé att byta pumpen,förutsatt att den inte redan e bytt då. Va den av plast eller aluminium? |
|
| Den var av plast och bilen har gått 24' så jag antar med tanke på pumpens skick att den är bytt. Av olika anledningar valde jag att inte vara förutseende och byta ändå i dag. | |
| Jag skulle nog snarare våga påstå att den inte är bytt om du har ett skovelhjul av plast o har gått 24000 mil... Den ersattes med ett i metall just för att den i plast släppte från axeln. | |
| Ok, då får jag ta och tänka om vad gäller den saken och byta ändå innan vintern eller så. Det är ju ett lätt arbete att utföra så... | |
|
De är en mycket god idé att byta den...inte kul om den havererar en kall vinterkväll ute på motorvägen. Dom brukar ofta få för sig att ge upp innan minsta lilla antydan till att den ska göra de. Nädå,svårt är de inte alls...men tar lite tid eftersom de är lite småpill. |
|
| Som sagt igen då. Det här med luftning som det verkar stå hur mycket som helst om ändå är det ett problem. Vad är det som gör att vissa blir problem och andra verkar bara fylla på så funkar det? Pratar om de modeller med expansionskärlet i kylaren nu. Är det något redan från början hur fort man fyller eller något? Som det är nu så kommer värmen efter ca 10 minuter. | |
| Alltså 10 minuter efter att motorn blivit varm så klart! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.