AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.634

325 E36 börjar koka hela tiden, vad kan vara fel?

ni
37
nitro87
325i -92
Hej! idag när jag va ute o körde så såg jag vid ett rödlyse att det rykte från huven väldigt mycket, så jag stannade vid vägkanten och tittade och konstaterade att den övre kylarslangen hade lossnat från kylaren, så jag skruvade på den igen och fyllde på vatten...

Nu har ett problem kommit att bilen kokar hela tiden, kanske kommer några kilometer och sen tänds lampan för att varva att värmen e för hög, då är de inte så mycket mer än att stänga av bilen.

Det flöt även upp något konstigt ur kylarpåfyllnings-behållaren, ser ut som en plugg av nå slag, gjord av plast iallafall, påminner väldigt mycket om en kork fast som är ihålig...

Hjälp :/ vad kan ha hänt? :(
vågar inte köra med bilen i rädsla av att något annat ska gå sönder pga att den börjar koka så den står på en parkering inne i stan just nu :(

Bilen är en bmw 325 -92

Mvh
ni
37
nitro87
325i -92
komigen nu...

va ute och tittade på bilen nyss och konstaterade även att alla kablar från nr13 på denna bild va av...
enligt sprängskissen kallas delen: "LEVELLING SWITCH RADIATOR"

Länk

Kan detta va mitt problem att jag behöver byta ut den?
ni
37
nitro87
325i -92
ops felpost på bild-länken över...
Menar denna: Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Det ska inte påverka, de enda de kablarna gör är att de ger signal från glykålnivåsensorn till färddatorn.

Tror din termostat är paj, byt den samt vattenpump samtidigt. Pumpen brukar ju ge sig mellan 16-25k mil.
pu
547
puiu
330i-03
du måste lufta systemet

alex
ni
37
nitro87
325i -92
hur luftar man systemet då? (har provat att öppna locket och låta den stå på tomgång , då kom en massa bubblor o så, men de kokade mest såpass mycket att vattnet expanderade så mkt att det rann över påfyllnings-locket....
Du har väl en luftnippel? Vet ej hur det ser ut på e36 men på e30 finns ju en luftnippel på termostathuset och en på kylet har jag för mig?
ni
37
nitro87
325i -92
japp luftnippel finns, men är de bara att öppna den o starta motorn så ska luften komma ut?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Läs mektips här på autopower, beskrivning på hur man gör finns där.
ni
37
nitro87
325i -92
nu har jag hämtat hem bilen (bogserade)... kollade även kylarvattnet och det är i sin normla gröna fina glycol färg, och oljan är väldigt brun och fin, även locket på motorn är relativt rent, ej vitt eller grått eller nåt liknande....

så jag tror inte topp-packningen gått, man kan ju alltid hoppas...
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
De är väll bara o hoppas som sagt, kokande motorer brukar inte va ett gott tecken. Ser allt grönt ut så börja med att lufta o se om de gör nån skillnad.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
ni
37
nitro87
325i -92
problemet löst!

Luftade kylsystemet genom att totaldränka luftskruven i vatten samtidigt som jag tröck på den så de kom ut bubblor för att suga in vatten i systemet, vet inte exakt hur mycket vatten jag fick i, men det handlar nog om 4-6 liter och mängden luft jag fick ut ska vi inte prata om...

Tiden det tog: ca 3timmar...

tog ca 15min innan jag hade värme i bilen igen efter uppstart 3e gången.
ni
37
nitro87
325i -92
tryckte på den undre kylarslangen menar jag, inte trycka på luftskruven :P

edit funktion borde finnas...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du har garanterat en kaputt vattenpump.
Typiska symptom är.
Kylarslang skuter av från övre fästet (har man otur så ryker även stosen)
Tempen skenar vid belastning.
Svårluftat system.
Tycker även att man bör reagera om det tar 3tim att lufta??

Mvh/Micke
ni
37
nitro87
325i -92
de tror jag ej med tanke på att jag får bra med värme i bilen nu....

+ att jag va ute o körde väldigt mycket igår kväll efter jag fixat det.... körde ca 6-7mil efter luftningen utan problem....

vad är stosen för nåt?

jag får iallafall flöde på systemet nu med tanke på att den undre kylarslangen blir lika varm nu nästan som den övre, förut va den undre iskall medans den övre jätte varm
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Men vad var anledningen till att din övre kylarslang hoppade lös? Något måste ju ha hänt?

/Jonas
ni
37
nitro87
325i -92
ingen aning, kanske för högt tryck..... gasade rätt friskt när den fick för sig att lossna
hadde liknande symtom på min e36 ja med men vill bara säga att se upp med luft nippeln min fan gick av så fick borra ur den så nu åker ja med en m10 med gäng tejp och har funkat fint än så länge men min kylare började tokpissa ur sig avtten men såg inge fel så rev och satte ihop sen ha de fuka :S

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.