|
|
|
|---|---|
|
Hej! idag när jag va ute o körde så såg jag vid ett rödlyse att det rykte från huven väldigt mycket, så jag stannade vid vägkanten och tittade och konstaterade att den övre kylarslangen hade lossnat från kylaren, så jag skruvade på den igen och fyllde på vatten... Nu har ett problem kommit att bilen kokar hela tiden, kanske kommer några kilometer och sen tänds lampan för att varva att värmen e för hög, då är de inte så mycket mer än att stänga av bilen. Det flöt även upp något konstigt ur kylarpåfyllnings-behållaren, ser ut som en plugg av nå slag, gjord av plast iallafall, påminner väldigt mycket om en kork fast som är ihålig... Hjälp :/ vad kan ha hänt? :( vågar inte köra med bilen i rädsla av att något annat ska gå sönder pga att den börjar koka så den står på en parkering inne i stan just nu :( Bilen är en bmw 325 -92 Mvh | |
|
komigen nu... va ute och tittade på bilen nyss och konstaterade även att alla kablar från nr13 på denna bild va av... enligt sprängskissen kallas delen: "LEVELLING SWITCH RADIATOR" Länk Kan detta va mitt problem att jag behöver byta ut den? |
|
|
ops felpost på bild-länken över... Menar denna: Länk |
|
|
Det ska inte påverka, de enda de kablarna gör är att de ger signal från glykålnivåsensorn till färddatorn. Tror din termostat är paj, byt den samt vattenpump samtidigt. Pumpen brukar ju ge sig mellan 16-25k mil. |
|
|
du måste lufta systemet alex |
|
| hur luftar man systemet då? (har provat att öppna locket och låta den stå på tomgång , då kom en massa bubblor o så, men de kokade mest såpass mycket att vattnet expanderade så mkt att det rann över påfyllnings-locket.... | |
| Du har väl en luftnippel? Vet ej hur det ser ut på e36 men på e30 finns ju en luftnippel på termostathuset och en på kylet har jag för mig? | |
| japp luftnippel finns, men är de bara att öppna den o starta motorn så ska luften komma ut? | |
| Läs mektips här på autopower, beskrivning på hur man gör finns där. | |
|
nu har jag hämtat hem bilen (bogserade)... kollade även kylarvattnet och det är i sin normla gröna fina glycol färg, och oljan är väldigt brun och fin, även locket på motorn är relativt rent, ej vitt eller grått eller nåt liknande.... så jag tror inte topp-packningen gått, man kan ju alltid hoppas... |
|
|
De är väll bara o hoppas som sagt, kokande motorer brukar inte va ett gott tecken. Ser allt grönt ut så börja med att lufta o se om de gör nån skillnad. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
problemet löst! Luftade kylsystemet genom att totaldränka luftskruven i vatten samtidigt som jag tröck på den så de kom ut bubblor för att suga in vatten i systemet, vet inte exakt hur mycket vatten jag fick i, men det handlar nog om 4-6 liter och mängden luft jag fick ut ska vi inte prata om... Tiden det tog: ca 3timmar... tog ca 15min innan jag hade värme i bilen igen efter uppstart 3e gången. |
|
|
tryckte på den undre kylarslangen menar jag, inte trycka på luftskruven :P edit funktion borde finnas... |
|
|
Du har garanterat en kaputt vattenpump. Typiska symptom är. Kylarslang skuter av från övre fästet (har man otur så ryker även stosen) Tempen skenar vid belastning. Svårluftat system. Tycker även att man bör reagera om det tar 3tim att lufta?? Mvh/Micke |
|
|
de tror jag ej med tanke på att jag får bra med värme i bilen nu.... + att jag va ute o körde väldigt mycket igår kväll efter jag fixat det.... körde ca 6-7mil efter luftningen utan problem.... vad är stosen för nåt? jag får iallafall flöde på systemet nu med tanke på att den undre kylarslangen blir lika varm nu nästan som den övre, förut va den undre iskall medans den övre jätte varm |
|
|
Men vad var anledningen till att din övre kylarslang hoppade lös? Något måste ju ha hänt? /Jonas |
|
| ingen aning, kanske för högt tryck..... gasade rätt friskt när den fick för sig att lossna | |
|
hadde liknande symtom på min e36 ja med men vill bara säga att se upp med luft nippeln min fan gick av så fick borra ur den så nu åker ja med en m10 med gäng tejp och har funkat fint än så länge men min kylare började tokpissa ur sig avtten men såg inge fel så rev och satte ihop sen ha de fuka :S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.