|
|
|
|---|---|
|
I går kväll började ABS lampan lysa sedan kom en pling signal. Snart nog insåg jag att det lyste svagt i instrumentbelysningen så jag kollade med inner belysningen kupéfläkten ja allt höll på att lägga av. Det här hände givetvis på en rätt öde väg, men som tur var gick det att köra bilen de resterande 2 milen hem med så få strömförbrukare på som möjligt. Nu hoppas jag på kolen, men borde då inte laddningslampan börjat lysa? Att ABS lampan tändes var väl ett sista varningstecken innan alla instrument la av. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Laddninglampan ger ingen indikering om generatorn slutar ladda pga. slitna kol.Nånstans i närheten av 20.000 mil brukar det vara dags för kolbyte på en Bosch Relä och kol i samma hållare med det vet du förmodligen kostar ngr. hundralappar. MVH Hasso |
|
Tack Hasso! Laddnningslampan lyser alltså bara om den laddar dåligt och lyser inget om den inte laddar alls? Eller är den indikeringen bara till för att visa själva laddningen i batteriet? Körsträckan slog över till 36 tusen mil igår och när kolen blev bytt sist det vette tusingen. Tyvärr(??) är det inte Bosch, kunde inte riktigt uttyda märket men nå´t i stil med Valio. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jonne: det var inte så jag menade. Trasiga dioder tex ger indikering dvs lampan tänds. fukt smuts överledning till jord tex. indikering. Men laddar inte generatorn för att just kolen är slut så blir det ingen indikering dvs lampan förblir släckt. MVH Hasso |
|
Ok! Tack så mycket. Valeo heter generatorn. 675kr för kolen/enheten på BMW. Ok pris men som vanligt beställningsvara. Det blir till att cykla i helgen. Mvh Jonne |
|
|
Jag hadde precis samma fel som du! Det var att hela generatorn var slut! Det sitter en slang under som den suger in kylluft i Den hadde inget fillter eller något så generatorn var typ full av småsten dam och löv Lämnade in den på ELHÅ på söder och fick tillbaka den som "NY" otroligt grymma killar det där! (dom hadde även målat den) Sena vara det bara att klippa till ett finmaskat när som filter och sätta den på plats igen. Gick som en dans! kör i diket eller smaka på (¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸shockvågen ¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯) |
|
ephmc |
Vad ska en generator ge vid belastning? Min ger bara drygt 12 volt vid belastning, dvs när alla strömförbrukare jag kan tänka mig är igång. Obelastad laddar den 13.8. Dessa värden är uppmätta vid tomgång. Patric |
Verkar var helt ok.Vid max belastning så går det väldigt lite "laddning" till batteriet det blir inget över då alla förbrukar kräver all ström direkt från generatorn. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.