|
|
|
|---|---|
|
Det är ont om provkörningsobjekt i Jakten på B10V8 men ett par objekt har jag nu på lut. Frågan gäller den enas autolåda som vid plattan i mattan uppe i fart smäller i nerväxlingarna med hårda klonk som känns i rygg och sits. Vid nerväxlingar med mindre gas på så går det mjukt o fint och vid all annan körning växlar den hur mjukt och distinkt som helst, även upp och nerväxlingar med paddlarna går fint som snus. Enl. försäljaren (firma) är detta helt normalt och sägs bero på att lådan är förstärkt för den högre effekten och vridet. Nu har jag precis kört objekt nr 2 där lådan helt saknar det hårda klonket och hur man än provocerar den går allting tyst, mjukt o distinkt. Båda bilarna har rullat ca 20000 mil, dokumenterat. Oljan ska va nyligen bytt i 1:an, enl. försäljaren. Kan det vara så att objekt 1 har den friskare lådan med mindre slir i grejerna eller är det tvärtom, att det är 2:an som är rätt ? Objekt 1 har mest som talar för den annars, t.ex. vanos, som verkar göra en hel del för förbrukningen och bottendraget. Är det någon som äger en B10V8 eller har erfarenhet av lådans beteende får ni hemskt gärna dela med er ! mvh,komfortnissen | |
|
min låda slår absolut inte in växlarna vid nerväxling, så jag hade nog satsat på objekt 2 vet du när man måste byta olja i växellådan ? mvh |
|
|
Nej, BMW kör väl sin livstidolja fortfarande ? Men jag vet att Mercedes byter och sköljer ur lådorna var 10000:e mil på vanlig service för att garantin på 45000 eller tre år ska gälla. Det är ju en pyttekostnad jmfrt med en renovering så jag hade nog satsat på ännu kortare intervaller i en Alpina. Det konstiga med objekt 1 är ju att den växlar så mjukt i alla andra situationer så man undrar om det kan vara nåt elektriskt, mjukvarumässigt fel. Tycker liksom att en sliten låda borde bara slira mer i upp o nerväxlingar. Men jag lägger in samma fråga i 5:s forum. Hittade en uppgift om att B10 har exakt samma mekaniska låda som 540 och att skillnaden bara finns i den elektriska styrningen och i mjukvaran. Isåfall borde det inte va så svårt att hitta beggad låda på skroten om olyckan är framme då 540 är lite lite vanligare ... mvh,komfortnissen |
|
| Man byter inte automatolja vid 10000 mil på MB på vanlig service! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.