|
|
|
|---|---|
|
Finns någon tumregel om hur breda däck man kan ha på en viss fälgtum. På 7tumsfälg passar 205 och 225 och på 8tums 225 till 245, men var går gränsen? Kan man ha 225 på en 8,5tumsfälg t ex? Kanske finns nån guide på nätet? PP | |
|
Jag har 225 på 9" fälg, går alldeles utmärkt, men man får akta sig för trottoarkanter... /Fredrik Min 330i Länk |
|
|
Kan väl komma med lite mer erfarenheter.... Jag har 235/45-17 bak och 9'' bred fälg...fram har jag exakt samma däck men med endast 8'' bred fälg,gäller 735:an. Jag kan ju säga att nog vill man minst ha 245:or på 9'' för att just klara sig från skrap från t.ex trottoarkanter ,iaf när däcken ser ut som mina "Wanli" gör...Förövrigt skitdäck,pga orundhet så fort bilen får stå en stund...Tar säkert någon mil innan de "går till sig" efter ett stillestånd på mer än 12h :/ Fram har jag Sava Intensa och som sagt 8'' bred fälg,klarar sig därmed från div skrap från trottoarer i mitt fall iaf...bättre däck, dock ej "superkvalla" :) På M535:an har jag Champiro "någonting"(bra livslängd, dock uselt fäste vid väta), 225/50 på 8'' runt om vilket är alldeles perfekt enligt mitt sätt o se det....På mina däck där så har jag dessutom ett litet trottoarskydd längst ut s.a.s....fungerar bra. Finns säkert någon fin liten guide på nätet...Har för mig att någon "länkat upp" någon sida hit till forumet förut...men kommer inte ihåg vad du bör söka på isf :/ Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.