|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt första besök i detta Forum. Jaha, då var man inte ensammen om detta problem. Har bytt tre lambasonder på min BMW 525i -93. som har gått 18.500 mil. Alltid problem vid besiktningen, har fått byta lambasond vid dom senaste besiktningarna, och ändå inte perfekt resultat. Min "servicekille" har föreslagit mig att byta ut styrboxen till en utbytes från någon "bilskrot" men den kostar ändå 2.000 kr. och så kanske det inte hjälper? Det bästa vore om man kunde låna en fungerande styrbox, och se om värderna ändras. Hos mig säger dessutom mätinstrummentet att biler rullart i 38 km, när bilen står stilla, mycket märkligt får jag säga. Skulle vara intressant och höra om det finns några som INTE alls har dessa problem på motsvarande bil. FINNS DOM??? |
|
| Brorsan har en 525i -93 med VANOS, den har aldrig haft några problem... | |
|
Hej alla luttrade! Jag skickade några axplock till BMW angående lambdaproblem. Ett bra svar och med en beskrivning på hur lambdan funkar. Här kommer svaret från BMW Sverige. Bäste Giza, Tack för din fax angående lambdaproblem. Lite förenklat så mäter syresensorn, eller lambdasonden som den brukar kallas, avgasernas syreinnehåll. Beroende på avgasernas sammansättning sänder den olika signaler till motorns styrdon. Styrdonet bearbetar informationen från lambdasonden/syresensorn och berikar eller magrar av bränsletillförseln. Lambdasonden är en komponent som "jobbar" hela tiden då motorn är igång, så ett visst slitage är naturligt. Däremot finns det ingen specifik intervall då man behöver byta ut sonden. Vi har läst igenom de inläggen du har skickat med och felen verkar variera en del. Några har fått byta lambdasonden på grund av att den varit trasig, en del andra verkar ha haft ett felaktigt lambdavärde, vilket inte är detsamma som att lambdasonden är trasig. Lambdavärde är en produkt av fyra stycken mätningar av avgaserna. Lambdavärdet kan bli felaktigt om en motor har felaktig förbränning. En av författarna nämner att hans bil drog tjuvluft, en annan skriver att tändstiftet var dränkt i olja och en tredje att en tändspole var trasig, dessa fel är typiska orsaker till att lambdavärdet blir felaktigt men för den sakens skull är inte lambdasonden trasig. Det är svårt för oss att kommentera alla dessa fall som du har sänt med då vi inte vet hela bakgrunden och konstruktionen skiljer sig mellan olika bilar. Om en lambdasond går sönder flera gånger på en bil bör bilen felsökas av en auktoriserad BMW-verkstad. Lösningen på ett dylikt problem kan vara individuellt och skilja sig från bil till bil av samma modell. Självklart rekommenderar vi även att original lambdasond används vid ett eventuellt byte. Om det är så att du äger en BMW med liknande problem kan du skriva lite om fallet så ska vi se om vi kan hjälpa dig eller om bilen måste till en auktoriserad BMW-verkstad för undersökning. Vänliga hälsningar / Best regards Kundrelationer BMW Group Sverige Giza |
|
|
BMW Group Sverige verkar ju faktiskt ta sina BMW kunder på allvar även om många av dem kör med bilar som är inköpta utanför Sveriges gränser. När det gäller felsökning hos auktoriserad BMW-verkstad så hade jag faktiskt inne min bil hos en auktoriserad BOSCH-verkstad med lång BMW erfarenhet. De hade bilen en hel dag och körde alla tester de kunde på insug/avgassidan pga ojämn gång, den ojämna gången åtgärdades genom total nollställning av systemet, och efter detta kunde de inte hitta något som visade onormala värden, tom jordpunkterna mättes i ett av testen. Så felsökning är åtminstone gjord på min bil, men den äter ändå lambdor... Jag håller dock med dom om att det finns andra faktorer till felaktiga lambdavärden tex tjuvluft, dåliga stift mm, men när allt är åtgärdat och lambdan ändå får bytas då och då... |
|
| Tror att lambasonden blir "igensatt" av att styrboxen inte funkar till fullo. Vore intressant om någon kunde testa värderna med annan styrbox. | |
|
Ja, BMW erbjöd hjälp/ undersökning på auktoriserad verkstad. Jag frågade om det kunde betraktas som en garantiåtgärd i och med att ursprungsproblemet bara blivit tillfälligt åtgärdat genom alla lambdabyten. Nedan följer svaret. Hej Giza, Har läst igenom dina inlägg och pratat med din lokala BMW verkstad. När signalen från syresensorn försvinner ställer sig motorn i ett nödprogram, med förprogrammerade värden för bränsleinsprutning mm. Detta för att motorn inte ska stanna, utan det ska gå att köra till en verkstad för att få hjälp. I dina inlägg skriver du att du saknar en funktion som ger föraren information om att signalen från syresensorn saknas. Denna funktion finns tyvärr endast på de nyare generationerna av bilarna. När din bil var ny medföljde ett års fabriksgaranti. Om bilen är såld i Sverige medföljde även fem år eller 80.000km "avgasreningsgaranti", vilken ersatte reparationer som var nödvändiga för att bilen skall klara myndighetskrav på avgasrening. När du köper en ny reservdel från en auktoriserad BMW-verkstad omfattas den av två års reservdelsgaranti. Om en reparation utförs som du anser vara felaktig måste du vända dig till den verkstad där reparationen är utförd. Enligt din lokala BMW verkstad har syresensorerna i din bil troligtvis gått sönder på grund av att det kommer kondensvatten i avgassystemet som slår ut syresensorn. De har gjort vissa kontroller på din bil och, enligt uppgift, inte funnit några andra fel. Du har tyvärr fått höra detta förut: Korta körningar i kallt klimat gör att det bildas kondensvatten i avgassystemet som aldrig hinner torka bort. Vi har tyvärr ingen annan lösning på detta än att bilen måste bli genomvarm så att vattnet försvinner från avgassystemet. Vänliga hälsningar / Best regards Kundrelationer BMW Group Sverige Giza |
|
|
Exakt samma diagnos som på min bil: "Inga andra fel hittade, kondesvattnet slår ut lambdan". Motorvärmare eller långa sträckor får bli lösningen på mitt problem... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.