AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.756

Avgasvärden på 525 Vanos...

Sida 1 av 2
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Efter besök hos Svensk Bilprovning konstaterades att mina avgasvärden var helt felaktiga:
CO:1.0 (maxgräns 0.5)
HC:365 (maxgräns 100)
CO2500:1.5 (maxgräns 0.3)
Lambda:0.95 (maxintervall 0.97-1.03)

Var skall jag börja??

Hade för två år sedan problem med ojämn gång, och då bytades Lambdasond, stift, bränslefilter samt kontroll hos aukt. Bosch verkstad utan att hitta några fel. Den gången hjälpte det med att nollställa databoxen. Förra besiktningen (för 1 år sedan) var avgasvärden helt ok, senad dess har bilen gått många korta sträckor: kallstart och 2km, kallstart och 2km osv.
Kan dessa korta sträckor verkligen påverka så att avgasvärden blir helt fel?

Mycket tacksam för svar.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
...och givetvis bytades luftfiltret också (K&N ersättningsfilter...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag gissar på att filtret kan spela in! Byt till ett originalfilter och mät.

Lycka till
Borg
Har förut haft problem med avgasvärdena 525-92
Har då bytt lambdasond och det har hjälpt.
Inne på min tredje lambda nu vet inte varför de går sönder??

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag funderar om inte oljan är lite utspädd med bensin iom dina många kortkörningar o därmed det otroligt höga HC-värdet på bilen...
Prova med att byta olja också,en gissning från min sida.Men det skadar ju inte iaf.
HC värdet brukar också stiga om inte ventilerna är korrekt justerade.Visserligen har inte du den möjligheten men om oljan är lite förorenad KAN det bli lite problem på funktionen i din "automatiska" justering....
Som sagt ett av många tips,utan att säkert veta.
Hoppas det löser sig.

Mvh Janne.
M-Auto, var det du på Högdalens bilprovning igår? En svart E34 touring fick åka typ 7 varv runt området i ett försök att få till bättre avgasvärden... Sen så var det min tur att besiktiga, allt gick bra utom avgasvärdena... FAAAAAAN! HC 195 (100), CO dock godkänt men högt. Bilen är nyservad. Kan det vara lambdasonden? Hmmmm....
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Johan B
När det gäller luftfiltret så öppnade faktiskt besiktningsmannen (med min tillåtelse) luftboxen och mätte på nytt för att se om ett igensatt filter var problemet, men det var det alltså inte.

Borg
Tredje lambdan (!), men visst skulle det kunna vara lambdan det är trots allt den som hjälper till att styra blandningen.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Richard
Nix det var inte jag, men jag fick också åka runt några varv på tvåans växel, men inte f-n hjälpte det...
ol
68
olbo
525i -93
Min fixades när jag kollade upp alla vacumslangar.
Både slangen till insugröret och en annan klen slang hade torkat och spruckit. Efter tändstiftsbyte och nya slangar så åkte HC ner från 350 till 65. Slangarna är billiga....

olbo
bmw.isgreat.net
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
olbo
Kollade slangarna i går kväll och faktiskt så var den tjocka insugningsslangen sprucken både där slanget från ventilkåpan går in, samt där slangen från insugningsröret (?) går in, sistnämnda slang hade också tecken på sprickbildning. Skall till BMW idag och köpa slangarna (om dom finns hemma) och byta i helgen så får vi se om det hjälper.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag bytte insugningsslangen och nollställde "datorn", men då gick bilen knappt att köra med, missade och ryckte. Nollställde igen efter ett dygn och gav motorn efter uppnådd arbetstemp ett ordentligt pass på motorvägen, sen gick bilen helt perfekt (tyckte jag). Körde till en (Volvo-)verkstad och mätte om avgasvärdena och dom visade sej fortfarande vara helt felaktiga (suck). Mekanikern föreslog att vi skulle mäta innan katalysatorn för att utesluta att felen låg där, men när han hissat upp bilen så såg han att lambdan var skarvad på kabeln, vilket visst är rena katastrofen om man vill att lambdan skall fungera. Han mätte lambdans funktion med hjälp av en voltmätare och mycket riktigt så fungerade den inte. Han föreslog att jag skulle köpa en BMW orginal lambda med rätt kabel, ringde till BMW och beställde, pris: 1.780:-
Tänkte även byta stiften, är det någon som VET vilka stift man SKALL använda? har hört olika förslag beroende på vem man frågar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i din instruktionsbok! Där står det vilka stift du skall använda. Annars kan du kolla i denna länk och hitta rätt stift.

Länk

Mvh
Gi
11
Giza
525i -94
Tjena! Här har du svaret.
Följande hände i mars 2001.

Högt HC-värde, 525i -94 19000mil. Efter många verkstadsbesök, många nedlagda timmar och en djupdykning i plånboken
så är kärran i skick.
Ny kat och syresensor.
Jag är besviken på BMW-konstruktörerna som inte har tagit hand om
spänningen från syresensorn och gjort så att när spänningen
falerar så får man felmeddelande om detta i informationsfönstret.
Då kan man mota Olle i grind. Hur enkelt som helst och viktigt.
Mycket tyder på att syresensorn lagt av, extra bränlse laddats på och efter en tid överhettas katalysatorn och brinner sönder. =Kat-byte i onödan.
Bilen har "bolmat" mycket=katalysatorn jobbat innan den brann.

I februari i år 2002.
Orolig tomgång och tappar effekt ibland.
Fort som f-n till BMW. Läste av felkoder och mycket riktigt så hade syresensorn gått sönder igen! På knappt ett år. Tydligen rätt vanligt för de som har många och korta körningar. Vad göra? Kan ju inte byta lambda en gång per år och hur påverkas katalysatorn.
Jo, de som bytt till 4-elektrods tändstift har klarat sig. Så BMW bytte lambda och tändstift helt gratis. Kanon! Hoppas jag inte behöver åka in 2003.

Giza

Giza
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Tack Giza.
Jaha, då hoppas jag verkligen att min kat klarat sej, det är väl ingen billig historia, är det lönt att köpa beg katalysator?

Samt ett byte till 4-elektrods tändstift förstås.
Gi
11
Giza
525i -94
Varsågod!
Lambdasond och kat inkl. arbete kostade nära 10 brakare
hos BMW.
Kan tyvärr inte svara ang. beg. kat.
Som du var inne på så kan man mäta före (anslutning finns på grenröret) och efter kat för att se huruvida katalysatorn arbetar eller inte.
Enklaste kollen av allt...känn på katalysatorn den ska vara het.

Giza
Kan en dålig kat ge både hög HC och hög CO? Tar inte kat'en bara bort HC?
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag kan inte svara på om kat'en även sänker CO värdet i avgaserna efter kat'en, men jag hittade problemet: Lambdasonden. Bytte den och fick istort sett 0.0 i CO och 20 i HC.
K-sprit då? Ger det bara lägre CO, eller får man lägre HC också?
Gi
11
Giza
525i -94
Jag hade hoppats slippa lambdabyte 2003.
Men h-e heller. Kollade HC och CO och de var för höga.
Till BMW igen. Nu är jag inne på tredje lambdan på 2 år!
Mek-killen ringde BMW Sverige för att få mer info men
de hade inget att komma med. Bara att kortkörningar
knäcker lambdan och att motorvärmare är bra.
Skönt att lambda och byte går på garanti.

Jag är inte nöjd med detta. Det måste vara något annat
som är fel.
Återigen; jag är besviken på BMW-konstruktörerna som inte har tagit hand om
spänningen från syresensorn och gjort så att när spänningen
falerar så får man felmeddelande om detta i informationsfönstret.
Då kan man mota Olle i grind. Hur enkelt som helst och viktigt.

Giza
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
OK Giza.
Min lambda fick också bytas i år (!), tredje lambdan på 3 år. Men denna gången gick den på garantin. Min går också korta sträckor, men pga ändrade arbetsförhållanden kommer den numera att rulla lite längre, så jag hoppas slippa byta lambda fler gånger...
Motorvärmare är just det förslaget jag också har fått från BMW och det hade väl varit väl investerade pengar om man måste byta lambda varje år.
De korta sträckorna orsakade så mycket kondens i avgassystemet i vintras att det blev en ispropp i avgassystemet och bilen gick inte att starta förrän isproppen tinat(!), då forsade det ut vatten ur avgassystemet.
Visst har BMW-konstruktörerna missat något här, du och jag är ju knappst de ända som haft detta problem, bara på detta forumet kan man läsa hur många inlägg som helst med samma problem.

Gi
11
Giza
525i -94
Hej, M-Auto

Du och jag är luttrade vid det här laget. Okej, lambdabytena har gått på garanti men vad händer den dagen katalysatorn ger upp
p g a trasig lambda? Då står knappast BMW för kalaset.
Jag tänker skicka axplock från detta forum till BMW. De måste ju
själva reagera på det stora antal lambdasonder som säljs och
reklameras.

Giza
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.