AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.108

(e39) Finns det lågnivå i buissnes stereon ?

ne
4
netbrein
523iA Touring - 98
Hejsan fick hem min bil från bilhandlaren igår och jag märkte direkt att det inte var nått vidare ljud i den. Så jag tänkte koppla in baslådan jag har, men innan jag börjar riva bilen, så undrar jag om den finns en lågnivå utgång i stereon ? (har en sån där buissnes stereon i) För om jag tar ut den så tappar jag väl funtionerna i ratten?

Det är en 523ia touring -98
Nix ( men finns ett bra mektips i ämnet under "gör det själv") steg ett för bättre ljud i E39 är nya högtalare i orginal hålen
Nokia orginal elementen verkligen inget under av HiFi ljud
Lite hjälp här: Länk ( min gammla bil f.ö.)

Bas-Åken får du mata med singnal via hög-lågnivå omvandlare gör inte så mycket "skada" på signalen i dom lägre regionerna ( basen är dessutom ofta i Mono ändå)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
gasar magnus,hur får man till en bra signal ifall man ska byta högtalare om man inte kan köra med en hög-lågomvandlare?
hade tänkt mig ett Dls ca23 ett steg som har högnivå ingång,kommer jag märka grymm skillnad på ljudet om jag kör högnivå gentemot att få en "riktig" lågnivå signal?
Allt beror på dina öron och vad du gillar...

Allt påvekar ju signalen mer eller mindre så du får prova och avgöra själv om du tycker det duger eller inte, tycker du det är OK så är det ju OK (det är ju vad DU tycker som räknas, inte vad VI tycker...)

ne
4
netbrein
523iA Touring - 98
Så jag måste alltså löda? det måste finnas nån enklare lösning för en icke elektroniskt kunnig :/
Länk är det som gäller då

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jag pratade med en kunnig man ang bilstereo mm.
Han sa de att sätter man dit en hög-lågnivå omvandlare så har du ju fortfarande inte löst hela problemet iom att du har högnivå in i den.
Aja jag kommer testa mig fram först o se vad som blir bäst för mig.
Bobba: Så här är det: i headuntien "läses" ljud infon av från t.ex CD eller RDS radion sen går signalen via ljudkretsar ( bas,diskant ev. EQ) och sedan antingen ut som "Lågnivå" eller in i headunitens effekt steg och vidare till högtalarna.

Använder man hög-lågnivå omvandlare så tar signalen "omvägen" via headunitens effektsteg sedan hög-lågnivå omvandlaren sedan till ditt slutsteg opch sen högtalarna dvs två extra led som signalen passerar som(troligen) påverkar ljudet.
Som alltid : Less is more= ju mindre du fipplar med signalen ju bättre blir det oftast...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.