|
|
|
|---|---|
|
Hej Vad gäller? Fick erbjudande om att köpa en M ratt till min 2,8 för bra pris men de fick inte sälja airbagen. Dumt... menmen går det att flytta över kudden från min orginal ratt till m ratten nån annan som bytt ratt som och löst detta? Eller kör ni utan? Finns det andra alternativ? VILL HA MINDRE RATT!!! Nån som kan svara lite snabbt så jag inte blir av med erbjudandet Tack på förhand //Christian | |
|
Hej! Jag misstänker du är ute på bildelsbasen...de får inte sälja airbagenheten av säkerhetsskäl misstänker jag. Jag håller med dig original ratten inte är någon höjdare. Du kan inte byta Airbagen från original till M-ratten det passar inte! Och att köpa airbagenheten hos BMW tror jag kostar runt 4-5000kr hutlöst! Så ditt erbjudande tror jag inte är någon lönande affär gissar du får betala 1800kr minst. Jag precis köpt en ny ratt tog en BMW original MKII även det en M-ratt dock utan airbagenhet och är lite roligare snyggare och ca 15mm mindre dock måste ett motstånd monteras som simulerar att airbagen finns annars kommer lampan att lysa rött i instrumentet. Lycka till med letande av "justa" rattar...//Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
| Kent har nog rätt som vanligt :-) . Det är dels en säkerhetsdetalj, men sen är frakten av "bomben" inte särskilt lätt att lösa heller. Toksmurfen här på forumet vet jag har bytt ratt, tror han köpte den privat - dra iväg ett PM till honom så kanske han kan berätta mer! | |
|
Skulle dock vilja ha kvar airbagen. Gillar inte att ta bort saker om de inte förbättrar bilen i sig. Skulle få ratten för 800:-, undrar om man kan åka ut till stället och muta dem... de kan ju få min orginalratt i utbyte :P |
|
|
Hej. Kravet på att inte sälja airbag är borttaget för skrotarna nu, har pratat med 2st olika skrotar och dom säljer utan vidare både ratt o airbag. Airbagarna i vanliga ratten och M-ratten är inte utbytbara mellan varandra, jag har nämligen själv gjort detta byte. Jag köpte min M-ratt av en här på autopower forum för 560:- inkl frakt. sålde sedan min gamla sportratt här på forumet Att själv kuddarna ska smälla hur som helst är rätt liten, på mitt gamla jobba hade vi aldrig råkat ut för det. Hör av dig om du behöver råd med själva bytet, lycka till med rattletandet! //Daniel |
|
|
560kr inkl frakt...skrev du rätt nu...det var billigt det var oförskämt billigt i så fall, dessutom tyckte jag den såg fin ut, jag hörde med Norrländska bilskroten säljer inte airbagenheten jag intresserad av en vanlig M-ratt till min med men fick nöja med en M-techII ratt så länge en 3 ekrad M-ratt utan airbag. Faktisk snygg modell och ser mycket mindre ut trots det bara 15 mm skillnad.//Z3Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Jepp jag vet att det var oförskämt billigt, det var en kille här på forumet som skulle ha sin 316ti Compact att köra med på bana så därför fick jag den så billigt. Både Hedemora Bilskrot och Falu Bildemontering sa när jag frågade förut om det gick att köpa kompletta rattar med airbag att det inte var några problem. Kan tipsa dig om att söka på eBay och söka i hela världen på "lenkrad m3" så brukar det alltid dyka upp några träffar. //Daniel |
|
|
Ja säker du skrivit fel pris! Men extrakul för dig så klart. Jag ska kolla Ebay tack för tipset. //Z3Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Ja det är nog ni Dalmasar som är så snälla...eller smarta...fula som säljer airbagdetaljer...för vem köper en ratt utan airbag kudden monterad? Jag hört mig för både med Norrbottens bildemontering, Harrys bilskrot och Ekelunds Bildelslager det är "bovägga" totalt får inte sälja något airbagrelaterat alls.//Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
Tänkte kolla med er hur svårt det är att byta ratt. Är det något man kan göra själv och isf hur går man till väga? Jag har funderingar att byta till en M-ratt och överväger att införskaffa det hos BMW. Jag har inte kollat med dem men det borde inte kosta mer än 3000 eller vad tror ni? Mvh/Rolle |
|
|
Hej! Rattbytet i sig är inte svårt alls gör så här. Börja med att lossa batterianslutningarna (eller bara minus) vänta 15 min så att all elektronik får ladda ur sig ordentligt...airbagen vill man inte få smisk av. Lossa nu airbagenheten gör du genom att baktill skruva bort 2st torx skruvar håll i airbagen så den inte rasar ner det sitter anslutningsdon baktill som du måste knäppa bort nu kan du ta bort airbagenheten. Nu dags för ratten sitter fast med en stor mutter i centrum. Montering gör du i omvänd ordning. Hade rattmani ett tag innan ja fick tag i nya M-ratten från en E39 M5 och nu är jag nöjd. 3000kr hos BMW får du kanske ratten för men sen airbagenheten tror ja de vill ha över 5000kr för! Så räkna med ca 8000kr hos BMW. Lycka till //Z3kent |
|
|
Tack för det snabba svaret Z3kent. Amatör som man är så trodde jag att airbag var inkluderat när man man köper en ny M-ratt från BMW. 8000 är för saftigt för rattbyte känner jag i dagsläget. Utan att tulla på säkerheten osv. Vad är det bästa och billigaste alternativet om man vill byta ratt till en M-ratt och vill ha airbag? Läser man här så är det lite olika bud om man kan få med en airbag från skroten eller inte. Tack på förhand /Rolle |
|
|
Gå in på www.realoem.com sök upp din bilmodell årsmodell jämför din ratts reservdelsnummer mot andra årsmodeller då ser du om de är likvärdiga jag vet det är en brytning där blinkersåtergången inte stämmer min M-ratt från en M5 E39 där stämmer det inte med blinkersåtergången (konan är lika) utan det blev en del timmar i mekarverkstaden för att få till det. Kolla sen runt med skrotarna tydligen så släpper tydligen en del skrotar säljer hela kompletta rattar...kan vara roligt påskjobb för dig......lycka till.//Z3kent Min bil 2007Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.