AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.259

Svartröken vid acceleration 525d

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hej!
Nu blir ni väl less, men jag lovar att jag har sökt och inte riktigt blivit övertygad om dessa bilar ska eller inte ska svartröka efter en stunds normalkörning med påföljande acceleration.

Kan tillägga att min gamla trotjänare 525tds som nu har gått 56 tusen mil inte ens kommer i närheten av de exemplar av 525d 02 som jag provat.
Får känslan av att 525d samlar på sig röken för att sedan lasta av det vid första rejäla acceleration.

Dieselmecken sa något om fel på EGR-ventilen och någon sa trasig intercoolerslang. Andra säger att deras röker och det därför är normalt :-)

Så alltså: Svartröker era 525d (530d också för den delen) till den milda grad att ni upplever det som pinsamt mycket vid fulla spjäll.

HJN
om bilen är pillad på (chip, kcr) så kan dom ryka rätt rejält, men orginal borde den inte ryka nåt spec alls.

/mvh jocke
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
min ryker rejält,knappt så man ser vägen i backspegeln.min mekaniker sa att det är normalt speciellt om frun har haft bilen före......
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
E60: Märker rök också från vår om man verkligen kört med ett ägg under gaspedalen i stan och sedan kommer ut på motorvägen och drar på.

Vid första snabba axet kommer det rök efter fiskörningen, men vid de efterföljande kommer det inget märkvärdigt. Helt normalt säger BMW.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Min -02a svartryker ganska mkt om jag legat och kört en längre sträcka (5-10mil) utan att varva över ca 3000rpm. Ryker första gången jag trampar fullt för att sedan inte ryka. Har fått för mig att den ryker mera de gånger jag har redline i tanken, kanske är det skit i spridarna som löses upp?
Har en -00 530D och jag har inte märkt att den ryker något inte heller
kompisar som legar bakom tycker att den ryker och de är både med och
utan effektbox.
an
126
andpa
525iA-04
När man kör på Autobahn i t ex en bilkö och diesel-bilen framför accelerar kraftigt när kön släpper (= antagligen gasen i botten) kommer det ofta ett större eller mindre svartröksmoln.
PP
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Tack för svaren.
Det verkar som det är normalt med mycket svartrök vid första fullgas efter en stunds lugn körning alltså.
/HJN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.