AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
779

Ägandekostnader M5 kontra 530 V8????????

Hej,

Jag är i valet och kvalet att sälja min 530IA -95(värderad av BMW-återförsäljare till 130-135 tusen) och byta till en M5 Touring. Man behöver ju lite mer plats till barnvagn osv.
Hur dyrt är det att äga en M5 jämnfört med t.ex en 530 V8??? Kollar man reservdelspriser t.ex i Bildelsimporten så skiljer du ju inte så värst mycket men jag kan ha fel.
Ni som har M5 bör ju veta till 100 %????????

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Jag tror att en M5 kostar bra mycket mer i bla försäkring.
Asken bytte bort sin M5a pga höga driftkostnader.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kostar dubbelt att åka M5 E34 jämfört med 540 E39. Försäkring, service mm mm. Nu bytte jag iofs för att det var en chans att få hyfsat betalt för min bil men det var helt klart skönare i plånboken med V8.
När något går sönder på M5 räkna med dubbla kostnaden, + stöldrisken. Tror du får 1, tapp på din bil och mer än 100 kan kanske vara svårt att få, 2, Svårt att hitta en verkligt fin M5 touring till vettiga pengar.

Asken,

Säkert en dum fråga men vad är det egentligen som kan kosta eller kostar så mycket mer förutom försäkring. Det har jag redan kollat och försäkringen är lite dyrare (ca 2000/år). Jag tittade i min servicebok och jämnförde vad som skall göras på en 530 resp. M5. Det enda var väl egentligen att det skall bytas tändstift på både insp I & II (kanske nåt mer??) Åtkomligheten i M5:an kan väl inte var värre än vad det är i V8:an??? I V8:an är där ju inte allt för mycket plats.

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.