AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.172

Köpläge/säljläge på 740 E38 nu respektive om ca ett år?

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

Efter en liten sväng i jappsträsket så känner jag att en tionde bmw i ordning är på sin plats! Tankarna ligger åt en 7-serie E38 och då helst en åtta med 4.0 / 4,4l motorn.

Har sett två bilar på annons här omkring som verkar intressant:
Länk
Länk

Den första har all utrustning jag vill ha, likaså automatlådan lockar mer än manuell. Men jag känner mig själv allt för väl och det känns som priset ligger väl högt om jag inte ska förlora en hel del om jag om ett halvår kommer på att jag vill sälja...

Den andra ser även den mycket fin ut, inte riktigt lika mycket utrustning och den manuella lådan gör att det känns som man kommer "halvvägs" till en 7-serie på något sätt...

Vad tror ni? Hur tycker ni dom ligger i pris nu och hur lättsåld/svårsåld kommer de vara om låt säga ett halvår till ett år om man inte vill göra en allt för stor förlust?

Mvh
En återigen BMW sugen Nicke
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hej!

en beg. 7:a är sällan någon bra affär:).

97:an är välutrustad och har en inte alltför rolig färg. Hur många före detta direktionsbilar finns det egentligen? Handsytt skinn?? Något för högt pris och avsaknad av facelift är inget plus. Runt 100' bör du kunna hitta en vettig faceliftad 99:a för.

En 7:a ska ha automat:)

Gillar du gröna bilar??

Värdeminskningsspöket går aldrig att lura.........räkna med minst 30% på ett år. Sedan har vi det där med diverse reperationer och service. Med rätt bil och lite tur kan du klara dig utan några överraskningar. Med lite otur kan det bli dyrt........

97:an är nog mindre svårsåld än den med manuell låda som saknar navi. Förlust blir det i vilket fall som helst.

Att äga en köpa en 7:a har vissa likheter med att få syfilis...........

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Scheckheft
Hej
Bara att instämma med oljas resonemang. Att köpa en E38 är en ren förlustaffär ekonomiskt. Däremot får man mycket komfort och körglädje. Den första verkar vara omhändertagen. Bra utrustningsnivå, handsytt skinn är nonsens, men bilen har det utökade nappaskinnet (nåja, konstläder mittkonsol och instrumentbräda).
Oxfordgrön tycker jag är helt ok. Priset, som olja skriver, något för högt.
E38:an är generellt sett svårsåld. Tänk på det om du ska ha bilen en kortare period.

Mvh
Scheckheft
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ja självklart blir det ingen plusaffär men man vill ju heller inte förlora mer än man behöver. Är mest sugen på 97an, är väl motorbytet samt plastkuleproblemet i växellådan på automaten som oroar lite.

Den andra känns iochförsig ganska prisvärd men är nog svårsåld med tanke på manuella lådan och redan 9 ägare i sverige, samt så var det problem med vibrationer runt 80km/h och att larmet ibland inte ville fungera ordentligt...

Inte lätt att bestämma sig inte, men en E38a känns som ett vettigt val iaf=)

Mvh
Nicke
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det viktigaste är nog att hitta en bra bil. Den billiga kan snabbt bli väldigt dyr......... Bättre att betala 10' för mycket för rätt bil.

Är 97:an välskött och allt är iordning, då kan den faktiskt vara det minst dåliga valet.

En e38:a köper man med hjärtat, hjärnan och frugan får hålla sig undan. Förnuftiga köper Skoda:).

Prisutvecklingen på e38 ser inte ljus ut, e65:a faller som stenar och en ny modell knackar på dörren.

Letar själv e38...............

/Johan

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

E 38:an verkar vara ett hyggligt köp om man hittar en bil man tänkt behålla ett tag. Byter man bil ofta så är det nog ett vågspel större än vanligt har jag fått uppfattningen av. Jag är själv i bilbytartankar och kommer ha ett minimalt egentligt behov av bil, mer som en komfortpryl än nyttosak. Därför skulle jag kunna tänka mig en E38, inte annars. Garage och kanske max 500 mil/år. Men så finns den ju inte i kombi, hur skaq jag då på ett värdigt sätt få hem gipsskivor och reglar från byggvaruhuset?

Riktiga män har kombi, fjollorna har släpkärra.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robert L: Vilken BMW kombi sväljer hela gipsskivor? Hantverkarna jag anlitar har iaf med sig eget material.........

/Johan

För att gå tillbaka till e38. De bilar du länkar upp känns klart dyra. För 100KSEK borde det gå att få en 99a med vanos t ex. 97an borde gå att pruta rejält på. Vad jag tror den går för vågar jag inte skriva ut...:)

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Simon_en: jag gissar iaf på 70-75' i slutpris på 97:an.

/Johan

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ska kolla på 95an på onsdag, får se hur den verkar.

///
Nicke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Dags för 1a 7an grattis i förväg.

Mvh/Micke
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tackar tackar Micke!
Dock blev det ingen 7-serie affär, kändes inte alls bra vid provkörning.
Vet inte om det var bilen eller mig det var fel på...

Nu har jag en 540 E34 i kikaren istället!

///
Nicke
Oj då låter som om du testat ett dåligt exemplar. Inget ont om E34 men jag måste säga att den inte har en susning mot en välskött E38.

Min gamla 740i var den bästa bilen jag ägt. Inte den billigaste men den jag var överlägset mest nöjd med. Kalas bil helt enkelt!

Kolla på en till innan du överger E38!
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jaja så föll man tillbaka till en E34a då...fick så bra pris på 540n att jag inte kunde säga nej:P

///
Nicke
Hehe, ja då får man lyckönska med nya pärlan iaf då! :)
Båda bilarna är för dyra och ingen av dem verkar speciellt fräsch. 97:an får nog gå ner närmre 70k om han vill bli av med den, och för den manuella 4,0:an skulle jag tro att runt 45k är var slutpriset kommer att hamna.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.