|
|
|
|---|---|
|
Idag fick jag göra en panikinbromsning på E4an då en gammal tant svängde ut i 30km/h ut från en avfart vilket ledde till kaos nästan i rusningstrafiken. Blev otroligt besviken på mina bromsar. Jag låg kanske i 110km/h Jag fick stampa bromsplattan i botten men bromsarna nöp inte, inte ens abs:en fick jobba utan bromsarna blev helt överhettade och svampiga. Höll på att krocka i häcken på kärringen. Klarar inte standardbromsarna av mina 18tumsfälgar? Jag har nya skivor och belägg fram samt nya belägg bak med hyffsade skivor. Helt standard alltså. Jag böt även bromsvätskan förra året så den bör vara hyffsat fräsch. Behöver jag uppgradera mina bromsar? Det här kändes nästan livsfarligt. | |
|
Kan det finnas luft kvar i systemet efter bytet av bromsvätska? Kör själv 328 med nästan standard bromsar (tarox) samt 18" hjul och låser problemfritt hjulen i alla hastigheter utan att trapma pedalen genom golvet. |
|
|
Dem ska ta bra ,nästan så det känns i huvudet av g-kraften... Regnade det ute? Eller hade du kört längre tid i motorvägshastighet utan att röra bromsen? Har själv känt att det tar någon sekund innan bromskraften kommer vid dessa tillfällen. Mpower |
|
|
Nej det är ingen luft i systemet vad jag märker. Vid normal körning känns bromsarna bra. Det var torrt och fint väglag. |
|
|
uppdatering: Efter luftning av bromsarna och ny vätska och en ny nippel fram, tar bromsarna som de ska igen, Puh, blev lite nervös där ett tag :) |
|
|
Frugan var helt tokig idag då bromsarna inte tog på 330'n. Detta efter någon mils landsvägskörning utan att ha rört bromsen. Har tydligen hänt några gånger tidigare. betan, har du åtgärdat något för att komma tillrätta med problemet. Att inte bromsen tar omedelbart är ju livsfarligt. 1 sek väntan dubblar i princip bromssträckan på torr asfalt 90 km/h (25 m/s). Vad kan problemet vara...?? |
|
| problemet är luft, lufta era system... | |
| Ska testa det och samtidigt byta bromsvätska. Vet ej när det är gjort senast....kanske aldrig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.